- Aktuellt
- Kungörelser och anmälningar
- Allmän anmälan om flyttning av fordon som lämnats på landsväg
- Planering av statens trafikleder - kungörelser
- De kungörelser, offentliga delgivningar och beslut inom ansvarsområdet för miljö och naturresurser som är riksomfattande eller omfattar flera regioner
- Jobba hos oss
- RSS-feed
- Evenemang och utbildningar
- Anbudsförfrågningar och projektutlysningar
- Pressmeddelanden
- Tiedotteet 2021
- Pressmeddelanden 2020
- Pressmeddelanden 2019
- Pressmeddelanden 2018
- Pressmeddelanden 2017
- Pressmeddelanden 2016
- Pressmeddelanden 2015
- Pressmeddelanden 2014
- Pressmeddelanden 2013
- Pressmeddelanden arkiv
- Beställ meddelanden
- Aktuellt
- Nyheter 2025
- Nyheter 2024
- Nyheter 2023
- Nyheter 2018
- Nyheter 2022
- Nyheter 2021
- Nyheter 2020
- Nyheter 2019
- Nyheter 2017
- Nyheter 2016
- Nyheter 2015
- Nyheter 2014
- Nyheter 2013
- Nyhetsbrev
- Kommunikation
Stort behov av rastplatser för tung trafik i huvudstadsregionen (Nyland)
I huvudstadsregionen finns ett allt större behov av rastplatser för tung trafik och service för chaufförerna i anslutning till dem. Rastplatser behövs för att de nödvändiga varutransporterna ska löpa smidigt: transporterna till hamnar, logistikcentraler och byggplatser kan skötas tillförlitligt enligt tidtabellen och chaufförerna kan hålla sina lagstadgade pauser. Det finns behov av cirka 2–3 stora rastplatser för tung trafik på högst 30 minuters köravstånd från hamnarna i Helsingfors, Helsingfors-Vanda flygplats, de största byggplatserna eller logistikområdena invid ring III.
NTM-centralen i Nyland och Helsingforsregionens trafik (HRT) har i samarbete med kommunerna utrett en modell för hur kostnaderna och ansvaret kunde fördelas om rastplatser byggs. Enligt modellen skulle statens andel av investeringarna uppgå till 75 procent, medan kommunerna i huvudstadsregionen skulle ha en gemensam andel på 25 procent, oavsett i vilken kommun rastplatsen ligger. Kommunernas andelar bestäms enligt invånarantalet, för varutransporternas volym och behov korrelerar synnerligen väl med invånarantalet. Fördelningsmodellen ingår också i Helsingforsregionens plan för markanvändning, boende och trafik (MBT) 2019, som godkändes i våras.
Företag och intresseorganisationer inom transportbranschen påpekar att bristen på rastplatser är ett allvarligt problem, som måste lösas snabbt. Ärendet har varit på tapeten och lösningar har utretts redan i åratal. Det otillräckliga utbudet av rastplatser leder till försenade transporter, högre logistikkostnader och riskfylld parkering längs gator och andra områden som är olämpliga för tung trafik. Enligt lagstiftningen om kör- och vilotider inom yrkestrafiken måste chaufförerna ta pauser med bestämda mellanrum, men trafikinfrastrukturen är emellertid inte till alla delar anpassad för det.
Det största problemet är att det inte finns tillräckligt stora områden som kan användas som rastplatser invid huvudlederna. Områden för rastplatser borde anvisas redan vid planläggningen och byggandet av dem borde ske i rask takt i samarbete mellan kommunerna och staten.
NTM-centralens rapport (18/2019) "Raskaan liikenteen taukopaikat Helsingin seudun MAL-prosessissa" (på finska) kan laddas ner här >
Mer information:
- NTM-centralen i Nyland, Janne Kojo, tfn 0295 021 296
- HRT, avdelningschef Sini Puntanen, tfn 040 501 3362
- Publiceringsdatum
- 2019-08-27