Navigeringsmeny
Pressmeddelanden 2019

Med sikte på bättre tjänster: utredning om samarbetsmodeller för den offentliga persontrafiken (Nyland)

Modellerna för den offentliga persontrafiken, det vill säga kollektivtrafiken och persontransporterna, utreddes inom NTM-centralen i Nylands område. Målet var både att erbjuda invånarna bättre tjänster och att effektivisera det nuvarande systemet genom gemensam planering, konkurrensutsättning och samordning av resor.

Verksamhetsområdet för NTM-centralen i Nyland omfattar landskapen Nyland, Egentliga Tavastland och Päijänne-Tavastland. Den här utredningen gäller NTM-centralen i Nylands behörighetsområde för vägtrafik, vilket består av 24 kommuner. En utmaning är att befolkningen ökar och åldras. Den persontrafik som bedrivs av andra myndigheter som gränsar till området har granskats ur ett samarbetsperspektiv.

Utredningen omfattade en enkät till kommunerna i regionen angående kollektivtrafiken, skoltransporterna och socialväsendets transporter. Därtill intervjuades centrala anordnare av persontransporter, såsom arbetsgruppen för persontransporter i Västra Nyland och FPA. Våren 2019 ordnades även ett seminarium för dem som arbetar med persontransporter.

Transporterna indelas i tre typer: kollektivtrafik, kommunernas skol- samt social- och hälsovårdstransporter och FPA:s resor enligt sjukförsäkringslagen. Av dessa ordnas kollektivtrafiken antingen på marknadsvillkor eller som köpt tjänst, varmed det behövs offentlig finansiering. Utöver av NTM-centralen ordnas kollektivtrafik i regionen av Helsingforsregionens trafik (HRT), Tavastehus stad, Lahden seudun joukkoliikennelautakunta, Hyvinge stad, Riihimäki stad och Raseborgs stad.

Utgifterna för persontransporter inom NTM-centralen i Nylands område samt i Tusby, Hyvinge och Riihimäki uppgår till totalt 80,3 miljoner euro per år, av vilket kommunernas andel 2017 var totalt 51 miljoner euro. Av den kommunala finansieringen används mindre än en fjärdedel till direkt finansiering av kollektivtrafik och resten till persontransporter, av vilka 30 procent är transporter inom socialväsendet och 47 procent transporter inom skolväsendet.

Transporterna inom social- och hälsovården, det vill säga de resor som beviljas med stöd av socialvårdslagen och lagen om service och stöd på grund av handikapp, utvecklas kontinuerligt via olika projekt. De har ändå inte konkurrensutsatts i alla avseenden och samarbetet med kollektivtrafiken är litet. Utanför Helsingfors anordnas transporterna oftast med ytterst små resurser. De regionala skillnaderna är stora, varför det behövs skräddarsydda lösningar för varje ort även i framtiden. Det skulle löna sig att sköta skoltransporterna och social- och hälsovårdstransporterna via trafik som är tillgänglig för alla eller tillåta även övriga passagerare i dessa transporter.

Inom NTM-centralen i Nylands behörighetsområde för vägtrafik inleds också ett servicenivåarbete, och de som använder kollektivtrafiken får bidra med sina synpunkter.

Arbetet har resulterat i en broschyr om kollektivtrafik och ett infopaket till kommunerna.

Mer information

Närings-, trafik- och miljöcentralen i Nyland:

  • Projektchef för kollektivtrafiken, Satu Hyvärinen, satu.hyvarinen(at)ely-keskus.fi, 0295 021 282
  • Överinspektör, Salla-Mari Rintala, salla-mari.rintala(at)ely-keskus.fi, 0295 021 042

 

 


Regional information