- Aktuellt
- Kungörelser och anmälningar
- Allmän anmälan om flyttning av fordon som lämnats på landsväg
- Planering av statens trafikleder - kungörelser
- De kungörelser, offentliga delgivningar och beslut inom ansvarsområdet för miljö och naturresurser som är riksomfattande eller omfattar flera regioner
- Jobba hos oss
- RSS-feed
- Evenemang och utbildningar
- Anbudsförfrågningar och projektutlysningar
- Pressmeddelanden
- Tiedotteet 2021
- Pressmeddelanden 2020
- Pressmeddelanden 2019
- Pressmeddelanden 2018
- Pressmeddelanden 2017
- Pressmeddelanden 2016
- Pressmeddelanden 2015
- Pressmeddelanden 2014
- Pressmeddelanden 2013
- Pressmeddelanden arkiv
- Beställ meddelanden
- Aktuellt
- Nyheter 2025
- Nyheter 2024
- Nyheter 2023
- Nyheter 2018
- Nyheter 2022
- Nyheter 2021
- Nyheter 2020
- Nyheter 2019
- Nyheter 2017
- Nyheter 2016
- Nyheter 2015
- Nyheter 2014
- Nyheter 2013
- Nyhetsbrev
- Kommunikation
Landsväg 749 vid Fårholmsbron och Tjuvörsbron i Larsmo öppnas för trafik på Kristi himmelsfärdsdagen (Österbotten, Mellersta Österbotten)
Närings-, trafik- och miljöcentralen i Södra Österbotten och Kreate Oy har färdigställt entreprenaden på landsväg 749 vid Fårholmsbron och Tjuvörsbron. Vägen öppnas för trafik och trafikarrangemangen som varit i bruk under arbetet rivs på natten till Kristi himmelsfärdsdagen 30.5.2019.
Genom att broarna förnyades förbättrades den lätta trafikens säkerhet och det har skapats en långvarig lösning när det gäller båda broarnas livscykel. Den gamla fackverksbron i stål vid Fårholmen hade kommit till sin vägs ände och den var trång och otrygg för den lätta trafiken. Även Tjuvörsbron hade dålig bärkraft och den var också en trång och otrygg trafikled för den lätta trafiken.
Entreprenaden inleddes i mars 2018 och när vintern kom i december stoppades arbetet för vintersäsongen, vilket man även hade förberett sig på i entreprenaden bl.a. genom att byta ut beläggningskonstruktionen till skyddsbetong. Objektet togs i bruk för trafik med grusad yta.
Vinteruppehållet upphörde efter påsk i år och då avbröts trafiken igen för att slutarbetet skulle kunna utföras. Slutarbetet omfattade bl.a. kantstenar och beläggning.
Entreprenadpriset för bro- och vägbygget var 2,3 miljoner euro. Objektet var en del av Trafikledsverkets finansiering för s.k. dyra broar, för vilka reparationskostnaderna delas jämnt mellan Trafikledsverket och NTM-centralen.
Mer information ges av
- Jukka Ylimäki
Broingenjör
Tfn 029 502 7763
- Publiceringsdatum
- 2019-05-27