- Aktuellt
- Kungörelser och anmälningar
- Allmän anmälan om flyttning av fordon som lämnats på landsväg
- Planering av statens trafikleder - kungörelser
- De kungörelser, offentliga delgivningar och beslut inom ansvarsområdet för miljö och naturresurser som är riksomfattande eller omfattar flera regioner
- Jobba hos oss
- RSS-feed
- Evenemang och utbildningar
- Anbudsförfrågningar och projektutlysningar
- Pressmeddelanden
- Tiedotteet 2021
- Pressmeddelanden 2020
- Pressmeddelanden 2019
- Pressmeddelanden 2018
- Pressmeddelanden 2017
- Pressmeddelanden 2016
- Pressmeddelanden 2015
- Pressmeddelanden 2014
- Pressmeddelanden 2013
- Pressmeddelanden arkiv
- Beställ meddelanden
- Aktuellt
- Nyheter 2025
- Nyheter 2024
- Nyheter 2023
- Nyheter 2018
- Nyheter 2022
- Nyheter 2021
- Nyheter 2020
- Nyheter 2019
- Nyheter 2017
- Nyheter 2016
- Nyheter 2015
- Nyheter 2014
- Nyheter 2013
- Nyhetsbrev
- Kommunikation
Liikennesektorin tulevaisuuden näkymät Satakunnassa (Satakunta)
Liikennesektorin suurimmat haasteet ovat tienpidon rahoituskehyksen vähäisyys ja ilmastonmuutoksen hillintä. Tieverkon kunto heikkenee koko ajan, eikä tarvittavia korjaustoimia pystytä toteuttamaan oikea-aikaisesti. Liikennemäärät kasvavat tasaisesti, mutta päästöjen vähentäminen edellyttäisi radikaalia muutosta liikkumistapoihin. Ensimmäistä valtakunnallista liikennejärjestelmäsuunnitelmaa laaditaan parhaillaan vuosille 2020-2031. Suunnitelma laaditaan parlamentaarisesti ja se tulee linjaamaan seuraavan 12 vuoden investointihankkeet sekä muut väylänpidon palvelutaso- ja rahoitusratkaisut. Satakunnassa maakunnallinen liikennejärjestelmäsuunnitelma on juuri päivitetty. Alueellinen liikennejärjestelmätyö linjaa osaltaan tienpidon ja liikenteen toimia.
Positiivisia näkymiä ja toiminnan haasteita
Talvihoidon toimintalinjat on juuri uusittu ja samalla parannettu talvihoidon tasoa. Lisäksi urakkamalli uusittiin, sen tavoitteena on tehostaa maanteiden hoitoa ja reagoida tarpeisiin aiempaa joustavammin. Talvihoidon parannukset astuvat voimaan kokonaisuudessaan lähivuosien aikana urakoiden uudelleen kilpailutusten myötä.
Tienpidon näkymät ovat kuitenkin heikentyneet merkittävästi korjausvelkarahoituksen päättymisen jälkeen. Tiestön kunnossapitoon osoitettava rahoitus on tänä vuonna ennätysalhaalla. Esimerkiksi päällystysohjelman pituus putoaa puoleen viime vuotisesta ja valtakunnallisesti tänä vuonna päällystetään vähemmän kuin koskaan aiemmin. Vaikeutena on myös saada perusrahoitus riittämään siltojen peruskorjauksiin, etenkin kun toteutusta odottamassa on useita suuria siltakohteita. Korjausvelkaohjelmalla saatiin pysäytettyä korjausvelan kasvu, mutta tänä vuonna korjausvelka lähtee jyrkkään nousuun. Tilanteen korjaamiseksi tarvittaisiin merkittävä kertaluonteinen korotus rahoitukseen ja sen jälkeenkin pysyvä rahoitustason korotus.
Liikennemäärät jatkavat kasvuaan edelleen, samoin kaupungistumiskehitys jatkuu. Tämä luo paineita maankäytön kehittymiselle ja liikenteen pullonkaulojen ratkaisemiseen etenkin suurilla kaupunkiseuduilla. Hankkeet parantavat toteutuessaan merkittävästi raskaan liikenteen kulkua mutta myös kaupunkiseutujen työmatkaliikennettä. Suuret hankkeet ovat tärkeä saada mukaan uuteen 12-vuotiseen valtakunnalliseen liikennejärjestelmäsuunnitelmaan, sillä muuten rahoituksen saaminen niihin on epätodennäköistä.
Lue lisää Satakunnan Tienpidon ja liikenteen suunnitelmasta vuosille 2019-2022.
Lisätietoja: Varsinais-Suomen ELY-keskus, toiminnanohjauspäällikkö Pekka Puurunen, p. 0295 022 825
- Publiceringsdatum
- 2019-05-08