- Aktuellt
- Kungörelser och anmälningar
- Allmän anmälan om flyttning av fordon som lämnats på landsväg
- Planering av statens trafikleder - kungörelser
- De kungörelser, offentliga delgivningar och beslut inom ansvarsområdet för miljö och naturresurser som är riksomfattande eller omfattar flera regioner
- Jobba hos oss
- RSS-feed
- Evenemang och utbildningar
- Anbudsförfrågningar och projektutlysningar
- Pressmeddelanden
- Tiedotteet 2021
- Pressmeddelanden 2020
- Pressmeddelanden 2019
- Pressmeddelanden 2018
- Pressmeddelanden 2017
- Pressmeddelanden 2016
- Pressmeddelanden 2015
- Pressmeddelanden 2014
- Pressmeddelanden 2013
- Pressmeddelanden arkiv
- Beställ meddelanden
- Aktuellt
- Nyheter 2025
- Nyheter 2024
- Nyheter 2023
- Nyheter 2018
- Nyheter 2022
- Nyheter 2021
- Nyheter 2020
- Nyheter 2019
- Nyheter 2017
- Nyheter 2016
- Nyheter 2015
- Nyheter 2014
- Nyheter 2013
- Nyhetsbrev
- Kommunikation
Pressmeddelanden 2016
Tampereen Rantatunneli Pirkanmaan ELY-keskuksen hallintaan (Pirkanmaa)
Liikenteelle avautuneen Tampereen Rantatunnelin hallinnointi, hoito ja ylläpito siirtyivät Pirkanmaan ELY-keskuksen vastuulle 15.11.2016 samalla, kun Rantatunneli avautui liikenteelle. Rantatunnelin itäpäässä rakennuttaja-allianssi jatkaa rakennustöitä vielä noin vuoden verran kunnes Naistenlahden puoleinenkin osuus hankkeesta valmistuu. Liikenneviraston Tampereen tieliikennekeskus valvoo Rantatunnelin liikennettä ympäri vuorokauden.
Tampereen maanteiden alueurakasta vastaava YIT Rakennus Oy huolehtii Rantatunnelin alueella pääosin normaaliin talvihoitoon kuuluvista töistä. Noin 4,5 kilometrin pituisen Rantatunnelijakson isännöinti- ja hoitotehtävät sen sijaan kuuluvat seuraavan kuuden vuoden ajan Destia Oy:lle, joka voitti ELY-keskuksen kilpailuttaman hoitourakan. Tunnelin kunnossapitotehtäviin kuuluu muun muassa säännöllisesti tehtäviä tarkastuksia ja laitteistojen huoltoa, puhtaanapitoa, vikojen korjausta ja toiminnan yksityiskohtaista dokumentointia. Isännöitsijä ja viankorjaaja päivystävät ympäri vuorokauden ja huolehtivat korjauksesta ja niiden vaatimista liikennejärjestelyistä sovittujen vasteaikojen puitteissa.
– Hoitotoimet pyritään pääsääntöisesti siirtämään hiljaisen liikenteen aikaan siten, ettei tunnelia jouduta kokonaan sulkemaan, mutta tarvittaessa yksittäinen kaista suljetaan turvallisuussyistä kaistaohjauksella. Isompia määräaikaishuoltoja varten tunneli suljetaan öisin kahdesti vuodessa. Rikkoutumisen varalta olemme varastoineet tärkeimpien laitteiden varaosia nopeasti tehtäviä korjauksia varten, kertoo tunnelijakson hoidosta vastaava ELY-keskuksen projektipäällikkö Heikki Koski.
Rantatunnelin avautumista on ennakoitu parantamalla sisääntuloteiden liikenteenhallintajärjestelmiä
Rantatunnelin hoito- ja energiakustannusten on arvioitu olevan noin 2,5 miljoonaa euroa vuodessa. Pääosin kustannuksista vastaa ELY-keskus. Rantatunnelin teknisillä järjestelmillä on kahden vuoden takuu.
– Olemme varautuneet Rantatunnelin käyttöön ottoon laajentamalla Tampereen kaupunkiseudun informaatiojärjestelmää kahdella uudella opasteella, joilla liikenne voidaan häiriötilanteissa jo riittävän kaukaa opastaa vaihtoehtoisille reiteille. Kaupunki puolestaan vastaa Tampereen katuverkolla olevan varareitin hoidosta ja opastuksesta, sanoo Pirkanmaan ELY-keskuksen johtaja Juha Sammallahti.
Lisäksi ELY-keskus on uusinut Paasikiventien ja Nokian moottoritien liittymän kaistajärjestelyjä ja liikennevalot siten, että ne mahdollistavat Kekkosentien ajoneuvojonon purkamisen silloin, jos pysähtyvä jono jostain syystä uhkaa ulottua tunneliin saakka.
Lisätietoja:
- Johtaja Juha Sammallahti, Pirkanmaan ELY-keskus, p. 0295 036 210
- Projektipäällikkö Heikki Koski, Pirkanmaan ELY-keskus, p. 0295 036 251
- Publiceringsdatum
- 2016-11-15