- Aktuellt
- Kungörelser och anmälningar
- Allmän anmälan om flyttning av fordon som lämnats på landsväg
- Planering av statens trafikleder - kungörelser
- De kungörelser, offentliga delgivningar och beslut inom ansvarsområdet för miljö och naturresurser som är riksomfattande eller omfattar flera regioner
- Jobba hos oss
- RSS-feed
- Evenemang och utbildningar
- Anbudsförfrågningar och projektutlysningar
- Pressmeddelanden
- Tiedotteet 2021
- Pressmeddelanden 2020
- Pressmeddelanden 2019
- Pressmeddelanden 2018
- Pressmeddelanden 2017
- Pressmeddelanden 2016
- Pressmeddelanden 2015
- Pressmeddelanden 2014
- Pressmeddelanden 2013
- Pressmeddelanden arkiv
- Beställ meddelanden
- Aktuellt
- Nyheter 2025
- Nyheter 2024
- Nyheter 2023
- Nyheter 2018
- Nyheter 2022
- Nyheter 2021
- Nyheter 2020
- Nyheter 2019
- Nyheter 2017
- Nyheter 2016
- Nyheter 2015
- Nyheter 2014
- Nyheter 2013
- Nyhetsbrev
- Kommunikation
Pressmeddelanden 2016
Ytmenföre är att vänta (landskapen i Österbotten)
Efter en period med köld kommer vädret att bli varmare för en tid framåt. Varmare väder gör att platser som redan har frusit till börjar tina upp från ytan. Detta kommer att orsaka problem på grusvägarna. I Södra Österbotten, Österbotten och Mellersta Österbotten är det skäl att förbereda sig på ytmenföre under de närmaste dagarna. Även det belagda vägnätet skadas när vädret varierar mellan att vara kallt och milt.
Grusvägarna har redan hunnit frysa till djupare ner under ytan när det var kallt och snöfattigt. Nu när vädret är mildare tinar ytskiktet på den frusna vägen upp. Eftersom andra delar av vägstommen inte hinner tina i samma takt som ytskiktet, kan vattnet som frigörs i samband med att ytan smälter inte rinna bort, utan grusvägarnas ytor kommer att vara mjuka. Under denna årstid kan solljuset inte heller bidra till att vattnet på vägytan avdunstar. Eventuella regn kommer att förvärra situationen. Väganvändarna som rör sig på grusvägarna uppmanas att ta hänsyn till att ytmenföret eventuellt blir värre.
Vädret under de närmaste dagarna avgör hur ytmenföret kommer att bli. Om vägytorna blir mycket mjuka, måste man tillgripa viktbegränsningar. Viktiga transporter med avsikt på samhällsfunktionen kommer dock att tryggas. Den lokala regionansvarige har rätt att bevilja undantagslov för viktbegränsade vägar. När man ansöker om undantagslov bör man motivera, varför man anser att transporten är nödvändig. Det skriftliga undantagslovet som beviljas av den regionansvarige bör alltid vara med under transporten. När nödvändiga transporter planeras och verkställs rekommenderas samarbete med vägmyndigheterna.
Den sparsamma finansieringen för väghållning minskar kontinuerligt möjligheterna att reparera menföresskador. Under de kommande åren försämras möjligheterna att reparera menföresskador i vägstommen och väghållningen blir tvungen att sätta anslagen på krossgrus som används vid menföre för att trygga den dagliga trafiken.
Information om gällande viktbegränsningar finns på adress http://liikennetilanne.liikennevirasto.fi/
Mer information:
Elina Granqvist
Väghållningsplanerare
NTM-centralen i Södra Österbotten
Tfn 029 502 7970
- Publiceringsdatum
- 2016-11-21