- Aktuellt
- Kungörelser och anmälningar
- Allmän anmälan om flyttning av fordon som lämnats på landsväg
- Planering av statens trafikleder - kungörelser
- De kungörelser, offentliga delgivningar och beslut inom ansvarsområdet för miljö och naturresurser som är riksomfattande eller omfattar flera regioner
- Jobba hos oss
- RSS-feed
- Evenemang och utbildningar
- Anbudsförfrågningar och projektutlysningar
- Pressmeddelanden
- Tiedotteet 2021
- Pressmeddelanden 2020
- Pressmeddelanden 2019
- Pressmeddelanden 2018
- Pressmeddelanden 2017
- Pressmeddelanden 2016
- Pressmeddelanden 2015
- Pressmeddelanden 2014
- Pressmeddelanden 2013
- Pressmeddelanden arkiv
- Beställ meddelanden
- Aktuellt
- Nyheter 2025
- Nyheter 2024
- Nyheter 2023
- Nyheter 2018
- Nyheter 2022
- Nyheter 2021
- Nyheter 2020
- Nyheter 2019
- Nyheter 2017
- Nyheter 2016
- Nyheter 2015
- Nyheter 2014
- Nyheter 2013
- Nyhetsbrev
- Kommunikation
Pressmeddelanden 2016
De självstyrande områdena borde vara effektiva och tydliga kundserviceorganisationer (NTM-Centralen)
Utredare, minister Lauri Tarastis förslag till hur närings-, trafik- och miljöcentralernas (NTM-centralen) uppgifter borde ordnas är i huvudsak lyckat. Särskilt bra finner vi förslaget om att från NTM-centralerna, arbets- och näringsbyråerna, landskapsförbunden och delvis också kommunerna och regionförvaltningsverken ta de uppgiftshelheter som omfattar företagsutveckling och bidrar till näringslivets konkurrenskraft, arbets- och näringstjänsterna och de uppgiftshelheter som omfattar utveckling av jordbruket och landsbygden och överföra dem till landskapen.
NTM-centralerna anser att det också är viktigt att bevara den regionala miljöförvaltningens uppgifter som en helhet med nära kontakt till den regionala utvecklingen. Uppgifterna vid NTM-centralerna, regionförvaltningsverken och landskapsförbunden borde också sammanföras på en förvaltningsnivå, dvs. landskapen och deras landskapsämbetsverk, för att garantera att beslutsfattandet och den rättsliga prövningen är oberoende. Vid behov kan uppgifter som gäller beviljande av miljötillstånd också överföras till samma organisation som t.ex. TUKES-uppgifter i enlighet med principen om att få alla tjänster "över en disk".
Att ordna miljöuppgifterna på det sätt som Tarasti föreslår i sin utredning skulle leda till en besvärlig situation för medborgare och kunder. Tjänsterna skulle splittras på kommuner, landskapsämbetsverk, regionförvaltningsverk, centrala ämbetsverk och ministerier.
Att splittra miljöuppgifterna på flera organisationer leder till ineffektivitet och suddiga gränssnitt i stället för en mer samlad och tydlig organisering av uppgifterna vilket var målet. Många tjänster blir mer avlägsna för medborgarna och verksamhetsidkarna.
När det gäller trafikuppgifterna bör samordning av trafiksystemarbetet, kollektivtrafiken och bidragen för enskilda vägar överföras till de självstyrande områdena. Det lönar sig att koncentrera resten av trafikuppgifterna till Trafikverket.
Om det i landskapen bildas sådana landskapsämbetsverk som Tarasti föreslår, finns det i den nya förvaltningsstrukturen inte längre något behov av att bevara en nivå för statliga regionförvaltningsmyndigheter. Målet bör vara en för kunden tydlig, transparent och effektiv kommun-landskap-stat-förvaltningsstruktur. De uppgifter som kräver regional närvaro sköts i framtiden av kommunerna eller landskapen. De laglighetsövervaknings- och intressebevakningsuppgifter som återstår för staten kan skötas av landskapsämbetsverken och de statliga centrala ämbetsverk och inrättningar som redan existerar eller är under utveckling eller av ministerierna. Det allmänna intresset kunde också bevakas av andra tillsynsmyndigheter till den del de är behöriga.
Ytterligare upplysningar:
Överdirektör Leena Vestala, överdirektörernas ordförande
tfn 0295 036 216, leena.vestala(at)ntm-centralen.fi
och alla NTM-centralers överdirektörer
- Publiceringsdatum
- 2016-01-26