- Aktuellt
- Kungörelser och anmälningar
- Allmän anmälan om flyttning av fordon som lämnats på landsväg
- Planering av statens trafikleder - kungörelser
- De kungörelser, offentliga delgivningar och beslut inom ansvarsområdet för miljö och naturresurser som är riksomfattande eller omfattar flera regioner
- Jobba hos oss
- RSS-feed
- Evenemang och utbildningar
- Anbudsförfrågningar och projektutlysningar
- Pressmeddelanden
- Tiedotteet 2021
- Pressmeddelanden 2020
- Pressmeddelanden 2019
- Pressmeddelanden 2018
- Pressmeddelanden 2017
- Pressmeddelanden 2016
- Pressmeddelanden 2015
- Pressmeddelanden 2014
- Pressmeddelanden 2013
- Pressmeddelanden arkiv
- Beställ meddelanden
- Aktuellt
- Nyheter 2025
- Nyheter 2024
- Nyheter 2023
- Nyheter 2018
- Nyheter 2022
- Nyheter 2021
- Nyheter 2020
- Nyheter 2019
- Nyheter 2017
- Nyheter 2016
- Nyheter 2015
- Nyheter 2014
- Nyheter 2013
- Nyhetsbrev
- Kommunikation
Pressmeddelanden 2016
ELY-keskus on päättänyt tänään sulkea Pomarkunjoen sillan liikenteeltä liikenneturvallisuuden varmistamiseksi (Satakunta, Varsinais-Suomi)
Pomarkun keskustassa Vanhatiellä (maantie 13039) sijaitseva Pomarkunjoen silta suljetaan liikenteeltä kokonaan perjantaina 18.11.2016 ja ajoneuvojen on kierrettävä jatkossa siltapaikka valtatien 23 kautta. Tämän johdosta valtatien 23 nopeusrajoitusta lasketaan 60 km/h Pomarkun kohdalla. Jalankulkijat ja pyöräilijät voivat edelleen käyttää Pomarkunjoen sillan vieressä olevaa erillistä kevyenliikenteen siltaa. Pomarkunjoen silta on ollut erityistarkkailussa jo pidempään kiviholvisillan muodonmuutosten johdosta, mutta tänä keväänä tilanne paheni. Huhtikuussa sillalle asetettiin 3 tonnin painorajoitus monitorointilaitteistosta saatujen hälytysten johdosta. Toukokuussa sillan painorajoitusta edelleen kiristettiin 2 tonniin tehtyjen katselmuksien ja koekuormituksen perusteella. Tilanne on tämän jälkeen vielä pahentunut, sillä sillan kivien liikkuminen on jatkunut. Enää ei voida taata turvallista liikkumista sillan yli. Tästä syystä silta joudutaan sulkemaan kokonaan yleiseltä liikenteeltä. Tienkäyttäjille tilanne on valitettava, mutta turvallisuussyistä toimenpide on välttämätön.
Pomarkunjoen kivinen holvisilta on valmistunut 1900-luvun alussa. Sillalle oli jo aiemmin asennettu 20 tonnin painorajoitus. Sillan keskiaukon holvin painuneesta muodosta johtuen sillalle tehtiin vuosien mittaan (2004–2010) kivien siirtymämittauksia. Mittaukset lopetettiin vuonna 2010, koska sillassa ei enää havaittu liikkeitä. Vuonna 2013 siltaan asennettiin kuitenkin varmuudeksi monitorointilaitteisto, joka hälyttäisi, jos sillassa tapahtuisi jotain liikkeitä. Monitorointilaitteisto hälytti sillan liikkeistä yksittäisiä kertoja v. 2015 jäiden lähdön aikaan, jonka jälkeen hälytyksiä ei enää ilmennyt. Keväällä 2016 tilanne sillalla kuitenkin paheni. Maaliskuun loppupuolella monitorointilaitteistoista saatujen hälytysten perusteella sillan rakenteissa oli tapahtunut poikkeuksellisen suuria liikeitä. Tällöin sillan painorajoitusta tiukennettiin 3 tonniin. Tämän jälkeen Varsinais-Suomen ELY-keskus teki sillalle koekuormituksen ja tarkastuksia, joiden perusteella myös silmämääräisesti todettiin sillan kivirakenteissa tapahtuneen merkittäviä liikkeitä ja painorajoitusta tiukennettiin vielä 2 tonniin. Keväällä jatkettiin myös aikaisemmin tehtyjä tarkkuustäkymetri mittauksia. Mittauksissa havaittiin, että vuoden 2010 mittauksiin verrattuna osassa sillan kiviä oli huomattavia siirtymiä ja lisäksi vuoteen 2015 verrattuna kiviä oli katkennut.
Painorajoituksen tiukennukset eivät kuitenkaan ole auttaneet, vaan kivien siirtyminen on jatkunut ja edelleen pahentunut, eikä turvallista liikkumista voida enää taata sillalla.
Sillan kiertotienä käytettävän valtatien 23 nopeusrajoitusta alennettiin keväällä Pomarkun kohdalla 100 kilometristä 80 kilometriin tunnissa liikenneturvallisuuden parantamiseksi. Valtatielle 23 Pomarkun pohjoiseen liittymän on rakennettu väistötila, joka avataan liikenteelle viikon 47 aikana. Tällä pyritään parantamaan Pomarkun taajamaliikenteen siirtymistä valtatielle. vt 23 osalta. Sillan sulkemisen johdosta valtatien 23 nopeusrajoitusta Pomarkun kohdalla lasketaan liikenneturvallisuussyistä vielä 60 kilometriin tunnissa.
Selvitys sillan jatkosta aloitettiin jo kesällä kunnan ja Satakunnan museon kanssa, mutta selvitykset eivät vielä ole valmistuneet. Silta sijaitsee ahtaalla paikalla kulttuurihistoriallisesti merkittävässä maisemassa. Sillan näin nopea vaurioituminen on tullut yllätyksenä kaikille osapuolille. Selvittelyissä on käynyt ilmi, että sillan korjaamisen onnistuminen olisi erittäin haasteellista ja epävarmaa, mutta myös uusiminen arvokkaaseen kulttuurimaisemaan sopivaksi on hyvin haasteellista. Selvityksiä on tehty ja keskusteluja on käyty hyvässä yhteishengessä laajalla rintamalla.
Sillan sulkemisen johdosta tullaan pohtimaan pikaisesti, olisiko mahdollista toteuttaa väliaikainen siltayhteys ajoneuvoliikenteelle Pomarkunjoen yli.
Liite: Kuvia Pomarkunjoen sillasta ja rakenteiden liikkeistä (pdf, 3,6 Mt)
Lisätietoja: Varsinais-Suomen ELY-keskus: siltainsinööri Jari Nikki, p. 0295 022 816
- Publiceringsdatum
- 2016-11-18