Navigeringsmeny
Tiedotteet 2016

Pressmeddelanden 2016

Pressmeddelanden 2016

ELY-keskus lausui Siikajoen Isoneva II -tuulivoimahankkeen arviointiselostuksesta (Pohjois-Pohjanmaa)

Hankealue rajautuu kokonaisuudessaan Isoneva I tuulivoimapuistoon. Isoneva II, Karhukangas ja Kangastuuli muodostavat yhdessä yhtenäisen isomman tuulipuistojen alueen valtatien 8 molemmin puolin. Muiden hankkeiden tilanne tulee päivittää ja ottaa huomioon kaavoitusvaiheessa.

Arviointiselostuksessa on selvitetty hankkeen liittyminen valtakunnallisiin alueidenkäyttötavoitteisiin. Hankealue sijoittuu maakuntakaavassa osoitettujen tuulivoima-alueiden välittömään läheisyyteen ja alueelle, jolle on keskittymässä maakunnallisesti merkittävä tuulivoimakeskittymä sitä laajentaen. Jatkossa tulee arvioida hankkeen vaikutuksia kaavojen toteuttamiseen esitettyä tarkemmin, jonka jälkeen vasta voidaan ottaa kantaa hankkeen maakuntakaavan mukaisuuteen. Lisäksi jatkossa on huomioitava mahdollisuuksien mukaan laadittavana oleva maakuntakaavan 3. vaihe ja sen yhteydessä laaditut selvitykset.

Arviointiselostuksessa on pääosin tunnistettu, mihin kaikkiin ihmisten elinoloihin ja viihtyvyyteen vaikuttaviin tekijöihin hankkeella voi olla vaikutusta. Yhteysviranomainen pitää tärkeänä, että ihmisiin kohdistuvia vaikutuksia seurataan ja todettuja haittavaikutuksia pyritään lieventämään.

Tuulivoiman ulkomelutason tai matalataajuisen melun tason ohjearvot eivät ylity. Myöskään yhteisvaikutusten arvioinnin perusteella melun ohjearvot eivät ylity. Selostuksessa tuodaan esiin, että ohjearvoja pienemmätkin melutasot voivat häiritä meluherkkiä ihmisiä. Asukaskyselyssä, haastatteluissa ja saaduissa mielipiteissä on oltu huolissaan hankkeen meluvaikutuksista ja mallinnusten oikeellisuudesta. Mallinnustietojen raportointi olisi ollut hyvä tehdä ympäristöministeriön ohjeessa 2/2014 esitettyjä mallinnustietojen raportointitaulukoita käyttäen.

Saaduissa mielipiteissä tuodaan esiin huoli tuulivoimaloiden aiheuttamista terveyshaitoista ja infraäänistä. Vuoden 2015 kuluessa tuulivoiman kansalaiskeskustelussa nousi esiin tuulivoimaloiden aiheuttamien infraäänien mahdollinen vaikutus ihmisiin. Yhteysviranomainen pitää tärkeänä, että hankkeen jatkosuunnittelussa otetaan huomioon myös uusin tutkimustieto matalataajuisesta ja infraäänistä. Hiljattain valmistui terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) kyselytutkimus 9 tuulivoima-alueella Suomessa. THL jatkaa tuulivoimamelun terveys- ja hyvinvointivaikutuksiin liittyvää tutkimusta mm. mallintamalla kuultavaa ääntä ja mittaamalla sekä kuultavaa että infraääntä tuulivoima-alueilla.

Arviointiselostuksessa on kuvattu maisemallisia vaikutuksia näkymäanalyysien ja havainnekuvien avulla. Keskeiset maisemalliset vaikutusmekanismit on tunnistettu. Arviointi sisältää kuitenkin epätarkkuutta ja puutteita. Jatkossa arviointia tulee havainnollistaa esittämällä yhteisvaikutuksista näkyvyysanalyysi ja havainnekuvia, joissa on mukana myös muut lähialueelle suunnitellut voimalat. Nykyiset Vartinojan toteutetut voimalat tulee huomioida lähtökohtana vaikutusten arvioinnissa. Yhteysviranomainen toteaa, että tarkemmin hankkeen maisemalliseen toteuttamiskelpoisuuteen ja mahdollisiin lievennystoimiin on otettavissa kantaa vasta kun vaikutusten arviointia on täydennetty.

Suunniteltujen tuulivoimaloiden ympäristössä antenni-TV-vastaanotto tapahtuu Oulun lähetysasemalta noin 60 km päästä. Digitan lausunnon mukaan tuulivoimaloiden aiheuttamat häiriöt voivat pahimmillaan estää kokonaan antenni-tv-signaalin vastaanoton. Digita pitää erityisen tärkeänä, että tuulivoimaloiden tv-vastaanotolle aiheuttamat häiriöt pyritään välttämään hyvissä ajoin etukäteen jo voimaloiden suunnitteluvaiheessa tuulivoimaloiden ja verkko-operaattoreiden välisellä yhteistyöllä.

Hankealueen itärajalla on metsälain 10 § mukainen erityisen arvokas elinympäristö; vähäpuustoinen suo. Se on selostuksen mukaan huomioitu voimaloiden rakennuspaikkojen sijoittelussa, joten vaikutuksia siihen ei arvioida kohdistuvan. Kasvillisuusselvitykset on tehty asianmukaisesti ja kattavasti.

Hankkeen suhteellisen pieneen kokoon nähden linnustoselvitykset ovat melko kattavia ja vaikutusten arviointi lintujen osalta on riittävällä tavalla selvitetty. Törmäysmallinnuksen perusteella esitettyjä vähäisiä laji- ja vuosikohtaisia törmäysmääriä voidaan pitää suuntaa-antavina, vaikka laskennassa käytetyt lähtöpopulaatiot olisivatkin esitettyjä suuremmat. Merkittäviä törmäysmääriä ei arvioitu aiheutuvan edes törmäyksille alttiimmille lajeille (kurjet, hanhet, joutsenet, petolinnut), vaikka hankealueen tiedetään sijoittuvan suurikokoisten lintujen merkittävälle muuttoreitille. Syysmuuton tarkkailussa ei havaittu yhtään kotkaa, mikä voi johtua vähäisestä havainnointiajasta. Tämä puute vähentää arvioinnin luotettavuutta.

Hankkeiden linnustoon kohdistuvia yhteisvaikutuksia on tarkasteltu yleisellä tasolla ja Isoneva II -hankkeen vaikutuksia yhdessä muiden lähellä sijaitsevien tuulivoimahankkeiden kanssa. Varsinainen populaatiotason yhteisvaikutusten arviointi Pohjanlahden muuttoreitin osalta kuitenkin puuttuu. Tältä osin arviointi on puutteellinen. Jatkosuunnittelussa tulee hyödyntää marraskuussa valmistuvaa Pohjois-Pohjanmaan liiton 3. vaihekaavan selvitystä, jossa arvioidaan tuulivoima-alueiden vaikutukset tiettyihin muuttolintulajeihin: kokonaistörmäysmäärät ja vaikutukset populaatiotasolla myös tuulivoimaloiden oletetun elinkaaren ajalta. Metsähanhella ja laulujoutsenella tarkastellaan myös ylimaakunnallisia vaikutuksia Pohjanlahden alueella eri maakuntakaavavarausten perusteella. Yhteisvaikutusten arvioinnissa keskeisenä tavoitteena on selvittää aiheuttaako Pohjois-Pohjanmaalle ja muualle Suomeen jo rakennettu ja suunniteltu tuulivoimakokonaisuus jollekin lajille tai lajeille sekä populaatioille merkittävää lisäkuolleisuutta, johtaako kehitys epäsuotuisaan kannan kehitykseen ja voiko olla vaara jollekin lajille kannan säilymisestä.

Isoneva II tuulivoimahanke lisää osaltaan muuttolinnustoon kohdistuvia haitallisia yhteisvaikutuksia, joiden kokonaismerkityksestä ei ole tietoa koko Pohjanlahden rannikkoalueelle jo rakennettujen ja suunniteltujen voimaloiden osalta. Yhteysviranomainen ei pidä poissuljettuna, että joidenkin lajien kohdalla populaatiotason vaikutukset voivat nousta merkittäviksi.

Yhteisvaikutusten todentamiseksi ja mahdollisten haitallisten vaikutusten lieventämiseksi linnuston seuranta hankkeen toteutuksen jälkeen on tarpeen. Vaikutusten seurannassa saatavalla tiedolla on keskeinen asema, mikäli tulee tarvetta lieventää mahdollisia merkittäviä haitallisia vaikutuksia.

Yhteysviranomainen pitää hyvänä sitä, että vaikutuksia on arvioitu myös ekologisiin yhteyksiin. Yhteysviranomainen katsoo oikeansuuntaiseksi arviointiselostuksen olettamuksen siitä, että riistaeläimet ainakin osin palaavat alueelle rakentamisen jälkeen eläinten totuttua tuulivoimaloiden aiheuttamiin muutoksiin ympäristössä. Mikäli alueelle rakennetaan kymmeniä tuulivoimaloita, tulisi jälkeenpäin järjestää metsästäjätapaamisia sen selvittämiseksi, minkälaisia muutoksia tuulivoimalat ovat aiheuttaneet riistalajien esiintymiseen ja metsästykseen. Tulosten perusteella olisi mahdollista pohtia tarvittavia haitallisten vaikutusten lievennyskeinoja.

Hankkeen toteutuksessa on otettava huomioon Majavaojan valuma-alueella esiintyvät perinteisiä happamia sulfaattimaita karkeammat sekä hapettuessaan happamoituvat hiekat ja hiedat, joita alueen riskikartoitus happamien sulfaattimaiden esiintymiskartalla ei huomioi.

Yhteysviranomainen on korostanut ympäristövaikutusten arviointiohjelmasta antamassaan lausunnossa yhteisvaikutusten arvioinnin merkitystä. Kaavoitusvaiheessa tulee arvioida vielä tarkemmin aiheutuuko hankkeista yhdessä lähivaikutusalueen asutuksen elinympäristön laadullista muuttumista. Lisäksi on huomioitava yhteysviranomaisen kunkin osion yhteydessä esittämät asiat. 

Yhteysviranomainen yhtyy Pohjois-Pohjanmaan liiton näkemykseen, jonka mukaan suunnittelussa on keskeistä varmistaa, että hankkeen ja lähiympäristön muiden hankkeiden yhteisvaikutukset asutukseen, maisemaan ja luontoarvoihin pysyvät hyväksyttävällä tasolla.

Ehdotetut seurannat ovat hyviä ja tärkeitä toteuttaa. Yhteisvaikutuksista muiden hankkeiden kanssa on tarpeen saada seurantatietoja. Tarkennettu ehdotus seurantaohjelmasta tulee esittää kaavaehdotuksen kaavaselostuksessa.

Marraskuussa valmistuu Pohjois-Pohjanmaan liiton selvitys tuulivoimaloiden yhteisvaikutuksista ja lintujen törmäysriskeistä. Yhteysviranomainen katsoo, että hankkeen toteuttamiskelpoisuuteen on mahdollista ottaa kantaa vasta linnustovaikutusten arvioinnin ja siitä annettujen lausuntojen tarkentaessa selvityksiä ja niistä tehtäviä johtopäätöksiä. YM on jo linjannut, että päämuuttoreittien keskittymäalueille ei tule sijoittaa tuulivoimaloita. Liiton selvityksen valmistuttua ratkaistavaksi tulee, voiko ELY-keskus puoltaa lainkaan maakuntakaavan tv-alueiden ulkopuolella olevia tuulivoimaloita, mikäli ne sijoittuvat päämuuttoreittien keskittymäalueille. ELY-keskus ottaa asiaan kantaa kaavoitusvaiheessa selvityksen saatuaan.

Siikajoen Isoneva II -tuulivoimahankkeen perustiedot

Intercon Energy Oy suunnittelee 6 tuulivoimalan rakentamista Siikajoen Isonevalle. Hankealue rajautuu kokonaisuudessaan Isoneva I tuulivoimapuistoon.

Hankkeen vaihtoehdot

VE0: Hanketta ei toteuteta

VE1: Alueelle toteutetaan 6 voimalaa (noin 3 MW, napakorkeus noin 135 -145 m, roottorin halkaisija 125-135 m, kokonaiskorkeus max. 210 m)

Tuulivoimapuiston sisäinen sähkönsiirto ja sähkönsiirto tuulivoimaloilta Isoneva I -sähköasemalle toteutetaan maakaapelein.

Lisätietoja

Yhteysviranomaisena hankkeessa toimii Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus, Tuukka Pahtamaa, puh. 0295 038 394, [email protected]

Hankkeesta ja ympäristövaikutusten arvioinnista vastaa Intercon Energy Oy, Markku Tarkiainen, puh. 050 461 6836, [email protected]

YVA-konsulttina toimii Sweco Ympäristö Oy, Mika Manninen, puh. 045 634 0224 ja Iikka Ranta, puh. 040 763 1061, [email protected]


Regional information