- Aktuellt
- Kungörelser och anmälningar
- Allmän anmälan om flyttning av fordon som lämnats på landsväg
- Planering av statens trafikleder - kungörelser
- De kungörelser, offentliga delgivningar och beslut inom ansvarsområdet för miljö och naturresurser som är riksomfattande eller omfattar flera regioner
- Jobba hos oss
- RSS-feed
- Evenemang och utbildningar
- Anbudsförfrågningar och projektutlysningar
- Pressmeddelanden
- Tiedotteet 2021
- Pressmeddelanden 2020
- Pressmeddelanden 2019
- Pressmeddelanden 2018
- Pressmeddelanden 2017
- Pressmeddelanden 2016
- Pressmeddelanden 2015
- Pressmeddelanden 2014
- Pressmeddelanden 2013
- Pressmeddelanden arkiv
- Beställ meddelanden
- Aktuellt
- Nyheter 2025
- Nyheter 2024
- Nyheter 2023
- Nyheter 2018
- Nyheter 2022
- Nyheter 2021
- Nyheter 2020
- Nyheter 2019
- Nyheter 2017
- Nyheter 2016
- Nyheter 2015
- Nyheter 2014
- Nyheter 2013
- Nyhetsbrev
- Kommunikation
Pressmeddelanden 2015
Ny färja ger bättre servicenivå vid Pargas-Nagu färjeläge (NTM-centralen i Egentliga Finland)
Närings-, trafik- och miljöcentralen i Egentliga Finland och Finlands Färjetrafik Ab har avtalat om att förbättra servicenivån vid Pargas-Nagu färjeläge på Skärgårdsvägen (landsväg 180). Förbättringen sker genom att man tar en miljövänlig och energieffektiv färja med större kapacitet i trafik. Fartyget tas i trafik sommaren 2017. Arrangemanget görs som en ändring av de avtal som är ikraft till och med slutet av 2022. Konsekvenserna för det totala finansieringsbehovet är ringa.
Pargas-Nagu färjeläge som finns på Skärgårdsvägen (landsväg 180) är det mest trafikerade färjeläget i Finland. Varje år korsar ungefär 600 000 fordon färjeläget. Den genomsnittliga trafikmängden per dygn är omkring 1 600 fordon, men sommartid stiger den genomsnittliga trafikmängden till ungefär 2 400 fordon. Färjelägets förmedlingsförmåga har visat sig vara otillräcklig under de livliga sommarmånaderna och veckosluten under vår och höst och väntetiderna har varit långa. Hittills har man kunnat förbättra förmedlingsförmågan i rusningstid genom att öka antalet färjor i trafik och tätheten mellan turerna. En ny färja är Finlands Färjetrafik Ab:s svar på NTM-centralen i Egentliga Finlands och Trafikverkets begäran om att lösa trafikproblemen vid färjeläget på ett mer hållbart och kostnadseffektivt sätt.
Arrangemangets påverkan på trafiken:
- Det nya fartyget blir huvudfärja och den nuvarande huvudfärjan Sterna blir andrafärja.
- Färjekapaciteten ökar. Tätheten mellan turerna till och från Pargas-Nagu färjeläge baserar sig också i fortsättningen på den nuvarande modellen med två färjor. Timkapaciteten med avgångar med 15 minuters mellanrum ökar med 30 procent jämfört med trafikeringen med två huvudfärjor i dagsläget. Det nya fartygets däcksarrangemang gör det möjligt att snabbt lasta och lossa fordonen. Tillsammans är den nya huvudfärjans och Sternas kapacitet något större jämfört med trafikeringen med de nuvarande tre färjorna under de livligaste sommarmånaderna.
- Tillgången till en reservfärja blir mer tillförlitlig och kapaciteten ökar. Den nuvarande andrafärjan Falco blir reservfärja och ersätter Odil som tas ur trafik.
- Trafikens kostnadseffektivet och miljövänlighet ökar. Tack vare det nya fartyget kan man avskaffa två gamla fartyg som borde rustas upp.
Det nya fartyget förutsätter att nya landfästen (2 st.) och dykdalber (2 st.) byggs vid färjeläget under 2016–2017. Dessutom skaffas de elanslutningar som en hybridfärja behöver. De nya konstruktionerna ersätter de nuvarande landfästena som är i rätt dåligt skick vid färjfästena i Lillmälö och Prostvik.
Bakgrund
NTM-centralen i Egentliga Finland ansvarar för skärgårdstrafiken i hela landet, dvs. trafiken med landsvägsfärjor och förbindelsebåtar. I Finland finns 41 landsvägsfärjelägen, varav merparten finns i Åbo skärgård och i insjöområdet i Östra Finland. Trafikverket ansvarar för styrningen av NTM-centralerna vad gäller väghållningen i området och anvisar den finansiering som verksamheten behöver. Landsvägsfärjetrafikens andel utgör cirka åtta procent av anslaget för väghållningen. Kostnaderna för landsvägsfärjetrafiken i sin helhet 2015 uppgår till ca 48 miljoner euro. NTM-centralen konkurrensutsätter skärgårdstrafiken på den öppna marknaden.
Det statliga rederiet Finferries som hör till koncernen Finlands Färjetrafik är serviceleverantör vid Pargas-Nagu färjeläge. Det nuvarande avtalet genomförs med följande färjor:
- Landsvägfärjan Sterna, byggår 1992, ca 66 personbilar/200 ton (huvudfärja)
- Landsvägfärjan Falco, byggår 1993, ca 54 personbilar/150 ton (andrafärja)
- Landsvägfärjan Odil, byggår 1970, ca 30 personbilar/150 ton (tredjefärja)
Mer information:
– NTM-centralen i Egentliga Finland, direktör Matti Vehviläinen, tfn 0295 022 841 och underhållsschef Timo Laaksonen, tfn 040 508 9236
– Finlands Färjetrafik Ab, VD Mats Rosin, tfn 0400 522 037
- Publiceringsdatum
- 2015-05-07