- Aktuellt
- Kungörelser och anmälningar
- Allmän anmälan om flyttning av fordon som lämnats på landsväg
- Planering av statens trafikleder - kungörelser
- De kungörelser, offentliga delgivningar och beslut inom ansvarsområdet för miljö och naturresurser som är riksomfattande eller omfattar flera regioner
- Jobba hos oss
- RSS-feed
- Evenemang och utbildningar
- Anbudsförfrågningar och projektutlysningar
- Pressmeddelanden
- Tiedotteet 2021
- Pressmeddelanden 2020
- Pressmeddelanden 2019
- Pressmeddelanden 2018
- Pressmeddelanden 2017
- Pressmeddelanden 2016
- Pressmeddelanden 2015
- Pressmeddelanden 2014
- Pressmeddelanden 2013
- Pressmeddelanden arkiv
- Beställ meddelanden
- Aktuellt
- Nyheter 2025
- Nyheter 2024
- Nyheter 2023
- Nyheter 2018
- Nyheter 2022
- Nyheter 2021
- Nyheter 2020
- Nyheter 2019
- Nyheter 2017
- Nyheter 2016
- Nyheter 2015
- Nyheter 2014
- Nyheter 2013
- Nyhetsbrev
- Kommunikation
Pressmeddelanden 2015
ELY-keskus antoi lausuntonsa Oulun Energian uuden voimalaitoshankkeen arviointiselostuksesta (Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus)
Hankkeen tarkoituksena on korvata Oulun Energian tuotantokäytöstä poistuvaa (Toppila 1) energiantuotantokapasiteettia uudella yhteistuotantovoimalaitoksella sekä aloittaa uusien biopolttoaineiden valmistus biojalostamolla. Hanketta suunnitellaan Oulussa Toppilaan Oulun Energian voimalaitosalueelle tai Laanilaan Kemira Oyj:n Oulun tehtaiden alueelle.
Ympäristövaikutusten arviointiselostuksessa hankevaihtoehtoina on esitetty:
Nollavaihtoehto: Hankkeen toteuttamatta jättäminen.
Vaihtoehto 1 (VE1): Toppilaan 350 MW:n yhteistuotantovoimalaitos ja biojalostamo (pyrolyysi- tai biohiililaitos).
Vaihtoehto 2 (VE2): Laanilaan 450 MW:n yhteistuotantovoimalaitos ja biojalostamo (pyrolyysi- tai biohiililaitos). Lisäksi prosessihöyryn tuotanto ja alueen muiden laitosten prosessikaasujen ja sivutuotteiden poltto.
Arviointiohjelmaan sisältyneestä hankevaihtoehdosta VE3, jossa molemmille vaihtoehtoisille sijoituspaikoille olisi rakennettu pienemmän kokoluokan voimalaitokset ja Laanilaan biojalostamo, on luovuttu YVA-menettelyn aikana.
Arviointiselostus antaa riittävän kokonaiskuvan hankkeen ympäristövaikutuksista. Arviointiselostuksen tietoja tulee kuitenkin tarkentaa ennen sen liittämistä hankkeen lupahakemuksiin tai muihin hyväksymismenettelyihin.
Arviointiselostuksen mukaan hankevaihtoehdossa VE1 uuden voimalaitoksen aiheuttama melu ei ylitä annettuja päivä- ja yöaikaisia ohjearvoja olemassa olevilla asuinalueilla. Sen sijaan voimalaitoksen eteläpuolella Länsi-Toppilassa rakenteilla olevalla uudella asuinalueella yöaikainen melutaso ylittää meluohjearvon 45 dB(A). Myös Ranta-Toppilaan suunnitteilla olevalla uudella asuinalueella yöaikainen meluohjearvo 45 dB(A) ylittyy. Hankevaihtoehdon VE2 aiheuttama melu ei ole tulosten perusteella suurempaa kuin vaihtoehdossa VE1, vaikkakin laitoksen koko on polttoaineteholtaan suurempi.
Hankkeen ympäristölupahakemuksessa tulee esittää valitut meluntorjuntatoimet, joilla päästään alle valtioneuvoston päätöksen mukaisten melun ohjearvojen.
Yhteysviranomainen toteaa, että Uuden Oulun yleiskaavoituksessa ja Ranta-Toppilan asemakaavoituksessa tulee varmistaa, voidaanko tai millä edellytyksillä voidaan osoittaa uusia asumisen alueita sellaisille alueille, joilla valtioneuvoston asetuksen mukaiset ohjeelliset meluarvot ylittyvät.
Arviointimenettelyn aikana ei ole tullut esille kaavallisia esteitä hankkeen toteuttamiseksi.
Yhteysviranomainen toteaa, että Toppilan voimalaitoksen ympäristöön on jo kaavoitettu uusia asumisen alueita ja Oulun kaupungin tavoitteena on ollut uudistaa kaavoituksella Ranta-Toppilan alueen imagoa merelliseksi asuinalueeksi, mikä tavoite on osittain ristiriidassa hankevaihtoehdon VE1 toteuttamisen kanssa.
Leviämismalliselvityksen tulosten perusteella hankevaihtoehtojen päästöjen aiheuttamat ulkoilman epäpuhtauspitoisuudet (SO2, NOx, hiukkaset) alittavat selvästi voimassa olevat terveysvaikutusperusteiset ilman epäpuhtauksia koskevat ohje- ja raja-arvot.
Lämpö- ja vedenlaatuvaikutusten suhteen yhteysviranomainen näkee Toppilan sijoitusvaihtoehdon VE1 kannatettavammaksi, koska Oulujokeen kohdistuvat vaikutukset ja kuormitus jäisivät vähäisemmäksi. Syksyllä erityisesti lohen nousun käynnistyminen ja nousun onnistuminen kalatiessä riippuu virtaamien lisäksi jokiveden lämpötilasta ja pienetkin lämpötilaerot vaikuttavat nousun onnistumiseen.
Keskeisimmät vaikutuserot hankevaihtoehtojen VE1 ja VE2 välillä liittyvät asutuksen läheisyyteen hankevaihtojen sijoituspaikkaan nähden, sekä maankäytölliseen vaikutukseen tai rajoitteisiin hankevaihtoehdon VE1 kohdalla ja mahdollisiin vesistövaikutuksiin hankevaihtoehdon VE2 kohdalla, jossa purkualueena on Oulujoki.
Yhteysviranomaiselle on saapunut arviointiselostuksesta 10 lausuntoa ja mielipidettä.
- Lausunto kokonaisuudessaan (ymparisto.fi)
Lausunto on nähtävillä virka- ja aukioloaikoina Oulu 10:ssa (Torikatu 10, Oulu), Oulun kaupungin pääkirjastossa (Kaarlenväylä 3), Koskelan kirjastossa (Tullimiehentie 4), Puolivälikankaan kirjastossa (Mielikintie 1), Myllyojan kirjastossa (Karvarinaukio 11) sekä Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksessa (Veteraanikatu 1, Oulu), myös sähköisenä osoitteessa: www.ymparisto.fi/oulunenergiavoimalaitosYVA.
Lisätietoja:
Ylitarkastaja Antti Petänen, Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus, puh. 0295 038 450, [email protected].
- Publiceringsdatum
- 2015-04-13