- Aktuellt
- Kungörelser och anmälningar
- Allmän anmälan om flyttning av fordon som lämnats på landsväg
- Planering av statens trafikleder - kungörelser
- De kungörelser, offentliga delgivningar och beslut inom ansvarsområdet för miljö och naturresurser som är riksomfattande eller omfattar flera regioner
- Jobba hos oss
- RSS-feed
- Evenemang och utbildningar
- Anbudsförfrågningar och projektutlysningar
- Pressmeddelanden
- Tiedotteet 2021
- Pressmeddelanden 2020
- Pressmeddelanden 2019
- Pressmeddelanden 2018
- Pressmeddelanden 2017
- Pressmeddelanden 2016
- Pressmeddelanden 2015
- Pressmeddelanden 2014
- Pressmeddelanden 2013
- Pressmeddelanden arkiv
- Beställ meddelanden
- Aktuellt
- Nyheter 2025
- Nyheter 2024
- Nyheter 2023
- Nyheter 2018
- Nyheter 2022
- Nyheter 2021
- Nyheter 2020
- Nyheter 2019
- Nyheter 2017
- Nyheter 2016
- Nyheter 2015
- Nyheter 2014
- Nyheter 2013
- Nyhetsbrev
- Kommunikation
Pressmeddelanden 2014
Vaiheittaisella kehittämisellä suunnataan kohti vuoden 2040 tavoitetilaa Kauhajoen ja Kauhavan välisellä kehityskäytävällä (Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus)
Kauhajoki - Kauhava -kehityskäytävä on Etelä-Pohjanmaan valtasuoni, joka muodostuu valtatiestä 19 ja kantatiestä 67 sekä Seinäjoki - Oulu ja Kaskisten radoista. Seinäjoen seudun vetovoima tekee käytävästä nimensä mukaisesti Etelä-Pohjanmaan vilkkaimmin kehittyvän yrittämisen ja asumisen alueen.
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus on laatinut Kauhajoelta Kauhavalle ulottuvalle vyöhykkeelle liikennejärjestelmän kehittämissuunnitelman. Selvitys on laadittu tiiviissä yhteistyössä alueen kuntien sekä Etelä-Pohjanmaan liiton kanssa. Maanantaina 25.8. klo 13 järjestetään esittelytilaisuus Lapuan teknisen keskuksen tiloissa. Tilaisuudessa ELY-keskuksen ja selvityksen laatineen Rambollin edustajat kertovat työn keskeisistä tuloksista.
Lähtökohtana käyttäjät
Kehittämissuunnitelman taustalla ovat käyttäjät. Käytävällä korostuvat pendelöintiliikenteen ja kuljetusten tarpeet. Turvallisia ja hyvin ennakoitavissa olevia matkoja tavoitellaan kulkutavasta riippumatta. Käytävän varren taajamissa tavoitellaan kävelyn ja pyöräilyn kasvua varsinkin lyhyillä matkoilla, kun taas taajamien välillä joukkoliikenteen halutaan tarjoavan yhä useammalle autottomalle mahdollisuuden taittaa esimerkiksi työmatkansa bussilla tai junalla.
Kuljetuskäytävänä valtatie 19 on alueellisesti ja valtakunnallisesti merkittävä. Valtatien 3 jatkeena valtatie 19 muodostaa tärkeän etelä-pohjoissuuntaisen yhteyden. Kantatie 67 yhdistää Etelä-Pohjanmaan Satakuntaan ja siellä oleviin satamiin kantatietä 44 pitkin sekä Kaskisten syväsatamaan. Helsingin ja Oulun välinen, Seinäjoen kautta kulkeva, ratayhteys lukeutuu Suomen tärkeimpiin ja on osa Euroopan laajuista liikenneverkkoa (TEN-T).
Monipuoliset keinot käyttöön
Selvityksessä esitetään, millä toimenpiteillä käytävälle asetetut tavoitteet pyritään saavuttamaan. Kestävää liikennejärjestelmää tukeva yhdyskuntarakenne ja kuntien kaavoitus ovat suuressa roolissa. Joukkoliikenteen, kävelyn ja pyöräilyn lisäämiseksi ei tarvita vain lisää pysäkkejä tai pyöräteitä. Sijoittamalla toiminnot lähelle toisiaan tai joukkoliikenteen käyttämien reittien tai asemien läheisyyteen, mahdollistetaan näillä kestävillä kulkutavoilla saavutettavissa oleva yhdyskuntarakenne.
Konkreettisina kehittämistoimina esitetään jo ennen vuotta 2025 käynnistettävän pikatoimenpiteitä kantatien 67 ja valtatien 19 turvallisuuden parantamiseksi sekä pysäkkiparannuksia ja bussiliikenteen palvelutason kehittämistä. Tämän lisäksi alueen eri viranomaistahojen tai kuntien yhteistyönä esitetään käynnistettävän mm. liityntäliikennestrategian laatiminen, ohje kävelyn ja pyöräilyn sekä joukkoliikenteen huomioimisesta kaavoituksessa, kävelyn ja pyöräilyn tavoiteverkot ja kehittämissuunnitelmat seudulla tai kuntiin.
Vuoteen 2025 mennessä laadittavat toimenpiteet on koottu kehittämiskokonaisuuksiksi: kävely, pyöräily ja liikenteen hallinta, turvallisuuden parantaminen, työmatkaliikenteen ja kuljetusten ennakoitavuuden parantaminen. Selvityksen tavoitevuosi 2040 siintää vielä kaukana. Vuoden 2040 liikennejärjestelmää kuvataan eri kulkutapojen kannalta ja esitetään mihin liikennejärjestelyihin tulisi varautua mm. maankäytön suunnittelussa.
Lisätiedot:
- Johtava liikennejärjestelmäasiantuntija Jarmo Salo, Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus, puh. 040 584 4128
- Toimialapäällikkö Vesa Verronen, Ramboll Finland Oy, puh. 040 742 0806
- Publiceringsdatum
- 2014-08-15