- Aktuellt
- Kungörelser och anmälningar
- Allmän anmälan om flyttning av fordon som lämnats på landsväg
- Planering av statens trafikleder - kungörelser
- De kungörelser, offentliga delgivningar och beslut inom ansvarsområdet för miljö och naturresurser som är riksomfattande eller omfattar flera regioner
- Jobba hos oss
- RSS-feed
- Evenemang och utbildningar
- Anbudsförfrågningar och projektutlysningar
- Pressmeddelanden
- Tiedotteet 2021
- Pressmeddelanden 2020
- Pressmeddelanden 2019
- Pressmeddelanden 2018
- Pressmeddelanden 2017
- Pressmeddelanden 2016
- Pressmeddelanden 2015
- Pressmeddelanden 2014
- Pressmeddelanden 2013
- Pressmeddelanden arkiv
- Beställ meddelanden
- Aktuellt
- Nyheter 2025
- Nyheter 2024
- Nyheter 2023
- Nyheter 2018
- Nyheter 2022
- Nyheter 2021
- Nyheter 2020
- Nyheter 2019
- Nyheter 2017
- Nyheter 2016
- Nyheter 2015
- Nyheter 2014
- Nyheter 2013
- Nyhetsbrev
- Kommunikation
Pressmeddelanden 2014
Tampereen läntisen ratayhteyden, uuden järjestelyratapihan, valtatien 3 Lempäälä-Pirkkala -oikaisun ja 2-kehätien länsiosan sekä näihin liittyvän maankäytön suunnittelu - yleisötilaisuudet järjestetään keskiviikkona 23.4. ja torstaina 24.4. (Pirkanmaan ELY-keskus ja Pirkanmaan liitto)
Pirkanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus, Pirkanmaan liitto sekä Liikennevirasto laativat yhteistyössä otsikossa mainittuja järjestelyjä koskevia suunnitelmia. Suunnittelukonsulttina työssä toimii Sito Oy. Tavoitteena on tehdä aluevaraukset näille tulevina vuosikymmeninä mahdollisesti toteutettaville järjestelyille.
Suunnitelmat ovat valmisteilla olevan Pirkanmaan maakuntakaavan 2040 taustaselvityksiä. Suunnitelmat valmistuvat syksyllä 2014 käytettäväksi maakuntakaavaluonnoksen valmistelussa. Suunnitelmat viimeistellään vuonna 2015 kaavaluonnoksesta saatujen palautteiden ja lausuntojen perustella, ja ne huomioidaan edelleen maakuntakaavaehdotuksen valmistelussa. Maakuntakaavaluonnoksessa väylillä ja ratapihalla voi olla vaihtoehtoisia sijainteja. Tavoitteena on, että maakuntakaavaehdotuksessa vaihtoehtoja ei enää ole. Ratojen ja teiden sijaintien tarkentuminen sekä maankäyttötarkastelut palvelevat myös kuntien maankäytön tarkempaa suunnittelua.
Suunnittelun kuluessa on käyty vuoropuhelua eri sidosryhmien ja kuntien kanssa sekä suunnittelutyötä on esitelty kuntien luottamusmiehille. Huhtikuussa järjestetään kaksi yleisötilaisuutta, joissa suunnitelmia esitellään kaikille niistä kiinnostuneille. Tilaisuudet järjestetään:
- keskiviikkona 23.4.2014 klo 18.00–20.00 Sääksjärven koululla, osoitteessa Tampereentie 422, Lempäälä
- torstaina 24.4.2014 klo 18.00–20.00 Lielahden koululla, osoitteessa Lielahdenkatu 15, Tampere
Molemmissa tilaisuuksissa käsitellään koko suunnittelualuetta, mutta Lempäälässä pidettävässä tilaisuudessa keskitytään enemmän suunnittelualueen eteläosiin eli Tampereen eteläosia, Lempäälää ja Pirkkalaa koskeviin asioihin. Vastaavasti Tampereella pidettävässä tilaisuudessa keskitytään enemmän pohjoisosiin eli Tampereen länsiosia, Nokiaa ja Ylöjärveä koskeviin asioihin.
Radat ja järjestelyratapiha
Suunnittelussa selvitetään uuden Tampereen läntisen ratayhteyden sijaintia Lempäälästä Ylöjärvelle. Uusi rata erkanee pääradasta Lempäälässä Kuljun asemakylän eteläpuolella. Ratalinjaa suunnitellaan mahdollisimman lähelle Tampere-Pirkkala lentoasemaa sekä Rajasalmen ja Kolmenkulman kautta Ylöjärvelle. Radalta on yhteydet länteen Porin radalle ja Ylöjärvellä rata yhdistyy päärataan Pohjanmaan suuntaan. Vaihtoehtoisissa ratalinjauksissa rata sijaitsee Pirkkalan ja Ylöjärven välillä Läntisen kehätien itä- tai länsipuolella. Tarkasteluissa on mukana myös tunneliratkaisu Kalkusta Ylöjärvelle. Lisäksi on tarkasteltu Nokialan ja Ylöjärven välisen osuuden korvaamista sillä, että kulku Porin radan ja pohjanmaan radan välillä olisi mahdollista Epilässä Tampereella, mutta käytännössä tätä ratkaisua ei voi pitää hyvänä ja mahdollisena.
Ratatarkasteluihin sisältyy myös yhdysrata lentoaseman suunnasta pääradalle Tampereelle Sarankulmaan. Yhdysradan sekä Pirkkalan ja Lempäälän välisen rataosan muodostamaa yhteyttä tarkastellaan siten, että henkilöliikenne olisi tällä välillä mahdollista. Muilta osin läntistä ratayhteyttä suunnitellaan lähinnä tavaraliikenteen lähtökohdista.
Suunnittelutyössä tarkastellaan aluevarauksena uuden järjestelyratapihan toteuttamista Pirkkalaan tai Lempäälään. Tavaraliikenteen järjestelytoimintojen siirtäminen pois Tampereelta vapauttaisi nykyisen ratapihan muuhun maankäyttöön.
Tiet
Tarkasteltavien ratajärjestelyjen kanssa samalle alueelle Lempäälään ja Pirkkalaan sijoittuu kaksi uutta tieyhteyttä, valtatien 3 oikaisu Lempäälästä Pirkkalaan ja uutta valtatietä risteävä yhteys Sääksjärveltä lentoasemalle (2-kehä). Tiet, radat ja alueen maankäyttö muodostavat toisiinsa vaikuttavan kokonaisuuden, minkä vuoksi tieyhteyksistä aiemmin tehdyt suunnitelmat on tarkistettava.
Valtatien 3 uusi moottoritietasoinen linjaus on suunniteltu Lempäälästä nykyiseltä valtatieltä 3 Ahonperästä (Kuljun nykyisen eritasoliittymän kohdalta) Pirkkalaan nykyiselle valtatielle Vähäjärven kohdalle. Sääksjärven ja lentoaseman välinen tieyhteys palvelee alueen maankäyttöä ja yhdistää maankäytön valtateihin. Yhteys on osa 2-kehätieksi kutsuttua väylää, joka jatkuu Sääksjärveltä itään nykyisenä Ruskontienä ja edelleen Kangasalle valtatielle 12 asti suunniteltuna uutena tieyhteytenä.
Valtatietä 3 koskevaan suunnitteluun sisältyy lisäksi tarkastelut nykyisen valtatien kehittämistarpeiden vaatimista aluevarauksista Lempäälässä Marjamäen ja Kuljun välillä sekä Pirkkalassa uuden valtatien 3 haarauman ja Lentoasemantien välillä.
Maankäyttö
Suunnittelutyössä tarkastellaan maankäytön kehittämismahdollisuuksia ja tarvittavia aluevarauksia liikennehankkeiden tuntumassa olevilla alueilla koko suunnittelualueella. Suurimmat muutokset koskevat Lempäälän ja Pirkkalan alueita. Maankäytössä huomioidaan maakuntakaavan maankäyttövisiot ja kuntien maankäyttösuunnitelmat.
Vaihtoehtoisten liikennejärjestelyjen ja maankäyttöratkaisujen arviointi
Väylä- ja maankäyttöselvityksissä huomioidaan suunnittelualueen nykyinen ja tuleva maankäyttö. Järjestelyjen arviointia tehdään monista näkökulmista huomioiden muun muassa haitat ja vaikutukset maankäytölle ja sen kehittymiselle, ympäristönäkökohtien asettamat reunaehdot ja vaikutukset ympäristöön, vaikutukset elinympäristön laatuun ja ihmisten elinoloihin, vaikutukset maisemaan, rakennettuun ympäristöön ja kulttuuriperintöön, vaikutukset liikenteeseen ja liikennejärjestelmään sekä taloudelliset näkökohdat.
Ratojen ja teiden linjauksista etsitään ratkaisua, joka olisi maankäytön ja ympäristön kannalta hyväksyttävä ja teknisesti toteutuskelpoinen. Ympäristönäkökohdat, huomattavasti vaihtelevat maastokorkeudet, olemassa oleva maankäyttö, virkistysalueet ja vesistöt aiheuttavat haasteita suunnittelulle.
Lisätietoja suunnittelusta:
- Pirkanmaan ELY-keskus: liikennejärjestelmäasiantuntija Erika Helin, puh. 0295 03 6229, sähköposti erika.helin (at) ely-keskus.fi
- Pirkanmaan liitto: maakuntakaavoitusjohtaja Karoliina Laakkonen-Pöntys, puh. 03 248 1230, sähköposti karoliina.laakkonen-pontys (at) pirkanmaa.fi
- Liikennevirasto: yksikön päällikkö Jarmo Joutsensaari, puh. 029 534 3910, sähköposti jarmo.joutsensaari (at) liikennevirasto.fi
- Sito: johtava konsultti Tenho Aarnikko, puh.020747 6709, sähköposti tenho.aarnikko (at) sito.fi
Liite: Suunnittelualue ja tarkasteltavia vaihtoehtoja
- Publiceringsdatum
- 2014-04-16