- Aktuellt
- Kungörelser och anmälningar
- Allmän anmälan om flyttning av fordon som lämnats på landsväg
- Planering av statens trafikleder - kungörelser
- De kungörelser, offentliga delgivningar och beslut inom ansvarsområdet för miljö och naturresurser som är riksomfattande eller omfattar flera regioner
- Jobba hos oss
- RSS-feed
- Evenemang och utbildningar
- Anbudsförfrågningar och projektutlysningar
- Pressmeddelanden
- Tiedotteet 2021
- Pressmeddelanden 2020
- Pressmeddelanden 2019
- Pressmeddelanden 2018
- Pressmeddelanden 2017
- Pressmeddelanden 2016
- Pressmeddelanden 2015
- Pressmeddelanden 2014
- Pressmeddelanden 2013
- Pressmeddelanden arkiv
- Beställ meddelanden
- Aktuellt
- Nyheter 2025
- Nyheter 2024
- Nyheter 2023
- Nyheter 2018
- Nyheter 2022
- Nyheter 2021
- Nyheter 2020
- Nyheter 2019
- Nyheter 2017
- Nyheter 2016
- Nyheter 2015
- Nyheter 2014
- Nyheter 2013
- Nyhetsbrev
- Kommunikation
Pressmeddelanden 2014
Strömman kiinteälle sillalle varasiltayhteys helpottamaan painorajoituksen aiheuttamia ongelmia kuljetuksille (Varsinais-Suomen ELY-keskus)
Strömman kiinteälle sillalle maantiellä 183 jouduttiin asettamaan painorajoitus ja ohjaamaan liikenne yhdelle kaistalle sillan huonokuntoisuuden vuoksi. Sillan kansi uusitaan mahdollisimman nopeasti, mutta painorajoitus on aiheuttanut merkittävää haittaa elinkeinoelämän kuljetuksille. Tilannetta helpottamaan rakennetaankin sillan eteläpuolelle väliaikainen varasiltayhteys, jolla ei ole painorajoitusta. Varasiltayhteys pyritään saamaan liikenteelle loppusyksyllä.
Strömman kiinteä silta on ollut erityistarkkailussa, jonka vuoksi sille tehtiin laajempi erikoistarkastus kesällä. Sillassa on käytetty v. 1969 KA-jännemenetelmää, jossa on havaittu ongelmia jänteiden kestävyydessä. Tarkastuksen raportti valmistui lokakuun alussa. Tehty tarkastus osoitti sillan olevan oletettua huonommassa kunnossa. Yhdessä sillan jännekaapelissa havaittiin särö. Jännekaapelit vaikuttavat oleellisesti sillan kantavuuteen. Sillassa on jänneputkia yhteensä 18 kappaletta. Varotoimenpiteenä Strömman kiinteälle sillalle jouduttiin asettamaan heti painorajoitus ja liikenne rajoitettiin kulkemaan yhdellä ajokaistalla sillan keskellä.
Ajoneuvon suurin sallittu massa on 30 tonnia ja ajoneuvoyhdistelmän suurin sallittu massa on 50 tonnia. Sillan päihin on asetettu väistämisvelvollisuus kohdattaessa -liikennemerkit. Haluamme näillä toimenpiteillä varmistaa sillan turvallisen käytön. Kevytliikenne voi käyttää siltaa normaalisti. Raskaan liikenteen tulee kiertää siltapaikka maantien 181 tai kantatien 52 kautta maantielle 110. Raskaan liikenteen tule huomioida myös, että maantiellä 1835 on Kokkilan lossi, jossa on tällä hetkellä 60 tonnin painorajoitus.
Painorajoituksesta on kuitenkin aiheutunut elinkeinoelämän kuljetuksille merkittävää haittaa, joten sillan eteläpuolelle rakennetaan väliaikainen varasiltayhteys, jolla ei ole painorajoitusta. Varasilta on yksikaistainen ja siihen tulee liikennevalo-ohjaus. Väliaikainen varasiltayhteys pyritään saamaan liikenteelle marras-joulukuun taitteessa.
Uuden sillan kannen suunnittelu aloitettiin jo kesällä, jolloin saatiin alustavia arvioita sillan huonosta kunnosta. Rakennussuunnitelma valmistuu loppuvuodesta ja uusiminen aloitetaan alkuvuodesta. Tavoitteena on, että uusi sillan kansi valmistuu ensi kesän aikana.
Maantiellä 183 oleva Strömman kiinteä silta yhdistää Salon ja Kemiönsaaren kunnat. Silta on ainoa tieyhteys saaristosta mantereelle idän suuntaan.
Lisätietoja: Varsinais-Suomen ELY-keskus, siltainsinööri Jari Nikki, p. 0400 821 596
- Publiceringsdatum
- 2014-10-07