Navigeringsmeny
Tiedotteet 2014

Pressmeddelanden 2014

Pressmeddelanden 2014

Bron över Rödhällsundet i Pargas förnyas (NTM-centralen i Egentliga Finland)

NTM-centralen i Egentliga Finland inleder förbättringen av Rödhällsundets bro på landsväg 180 i Pargas den 18 augusti 2014. Byggnadsarbetet pågår ända till sommaren 2015. På grund av byggnadsarbetet måste fartbegränsningarna sänkas och från mitten av september måste också körfältens bredd begränsas vid byggarbetsplatsen. Senare i höst styrs trafiken till en omväg som byggs invid bron och där hastighetsbegränsningen är 30km/h. En reservbro över Rödhällsundet byggs på omvägen. Trafiken längs omvägen begränsas till ett körfält och styrs med trafikljus. För att byggnadsarbetet ska orsaka så lite olägenheter som möjligt för trafiken har tidpunkten för arbetet förlagts till vintern, trots att det innebär att kostnaderna för genomförandet blir något högre. Vi beklagar den olägenhet som byggnadsarbetet orsakar för trafikanterna.

Förbättringsarbetena påbörjas den 18 augusti 2014 i och med byggandet av en pålplatta under den nya gång- och cykelvägen och stödväggar för vägbanken. Därefter byggs en omväg ovanpå pålplattan och en reservbro över Rödhällsundet. Trafiken längs omvägen begränsas till ett körfält och styrs med trafikljus. Omvägen tas i bruk senare på hösten 2014. Arbetsområdet är så smalt att det inte är möjligt att ordna skilda leder för fotgängare och cyklister.

De geotekniska förhållandena vid broplatsen är mycket utmanande och vägen måste därför stöttas på bägge sidor med permanenta stödväggar. Detta arbetsmoment genomförs i regel så fort trafiken har flyttats över till omvägen. Efter att stödväggarna blivit klara rivs den gamla bron och den nya bron byggs på samma ställe.

I maj 2015 styrs trafiken till den nya bron. Under arbetets slutskede i maj-juni 2015 kommer i regel två körfält att vara i bruk, men trafiken måste tidvis ändå begränsas till ett körfält.

I samband med att bron förnyas byggs det på båda sidor också gång- och cykelvägar som tidigare inte funnits på bron. Det byggs ca 170 meter nya gång- och cykelvägar.

På grund av trafikarrangemangen under byggnadsarbetet är det skäl för trafikanterna att förbereda sig på små fördröjningar i restiden vid byggarbetsplatsen. Vi önskar att de som färdas längs vägen är försiktiga då de rör sig vid byggarbetsplatsen.  Arbetet blir klart i sin helhet på sommaren 2015.

Den nuvarande bron över Rödhällsundet är en plattbro av armerad betong som är byggd 1954 och ombyggd 1969. I granskningar har bron konstaterats vara i så dåligt skick att man har beslutat att förnya hela bron med en plattbro av armerad betong. Den nya bron är 12 meter bred (den gamla bron var 7,7 meter bred) och brons totala längd är 28 meter. Trafikmängden på bron är knappt 1 900 fordon om dygnet, men under sommaren ökar trafikmängden betydligt.

Entreprenör för projektet är Kesälahden Maansiirto Oy.

YTTERLIGARE INFORMATION:                

- NTM-centralen i Egentliga Finland, broingenjörer Ari Salo, tfn 0400 510 391 (på semester fram till den 18 augusti)
  och Jari Nikki, tfn 0400 821 596

- Kesälahden Maansiirto Oy, arbetschef Matti Rekilä, tfn 040 532 2171 och ansvarig mästare på byggarbetsplatsen Tapio Railo, tfn 0500 722 300


Regional information