- Aktuellt
- Kungörelser och anmälningar
- Allmän anmälan om flyttning av fordon som lämnats på landsväg
- Planering av statens trafikleder - kungörelser
- De kungörelser, offentliga delgivningar och beslut inom ansvarsområdet för miljö och naturresurser som är riksomfattande eller omfattar flera regioner
- Jobba hos oss
- RSS-feed
- Evenemang och utbildningar
- Anbudsförfrågningar och projektutlysningar
- Pressmeddelanden
- Tiedotteet 2021
- Pressmeddelanden 2020
- Pressmeddelanden 2019
- Pressmeddelanden 2018
- Pressmeddelanden 2017
- Pressmeddelanden 2016
- Pressmeddelanden 2015
- Pressmeddelanden 2014
- Pressmeddelanden 2013
- Pressmeddelanden arkiv
- Beställ meddelanden
- Aktuellt
- Nyheter 2025
- Nyheter 2024
- Nyheter 2023
- Nyheter 2018
- Nyheter 2022
- Nyheter 2021
- Nyheter 2020
- Nyheter 2019
- Nyheter 2017
- Nyheter 2016
- Nyheter 2015
- Nyheter 2014
- Nyheter 2013
- Nyhetsbrev
- Kommunikation
Pressmeddelanden 2014
Raatekankaan eritasoliittymän tiesuunnitelma on valmistunut (Pohjois-Savon ELY-keskus)
Pohjois- Savon ELY-keskus ja Joensuun kaupunki käynnistivät huhtikuussa 2013 tie- ja rakennussuunnitelmien laatimisen valtatielle 6 Raatekankaan kohdalla. Tiesuunnitelma on valmistunut ja se on lähetetty lausuntokierrokselle sekä asetettu nähtäville Joensuun kaupungin ja Kontiolahden kunnan ilmoitustauluille.
Lähtökohtana suunnittelulle oli vuonna 2008 laadittu Raatekankaan yleissuunnitelma.
Suunnitelmassa esitetään seuraavia toimenpiteitä:
- Valtatie 6 parannetaan Raatekankaan kohdalla keskikaiteelliseksi nelikaistaiseksi valtatieksi ja Raatekankaan katuliittymien kohdalle rakennetaan eritasoliittymä.
- Rampit sekä risteävät kadut liitetään toisiinsa kaksikaistaisessa kiertoliittymässä.
- Raatekankaantie ja Salpakankaankatu välillä Lukkotie – Ruoppitie tehdään nelikaistaiseksi ja Salpakadun liittymään rakennetaan liikennevalo-ohjaus.
- Yhteensä kuusi uutta siltaa rakennetaan. Näistä kaksi on risteyssiltoja ja neljä kevyen liikenteen alikulkukäytäviä. Nykyinen Raatekankaan alikulkukäytävä puretaan.
Eritasoliittymän suunnitelmaratkaisuksi valittiin eritasokiertoliittymä, joka toteutetaan kaksikaistaisena ns. turbo-liittymänä. Kiertotila on laaja, halkaisijaltaan noin 100 metriä ja kuusihaarainen. Turbo- liittymä parantaa katuverkon liikenteen sujuvuutta, on välityskyvyltään erinomainen ja lisäksi käyttäjälle helppo ja turvallinen ajaa, koska se ohjaa hyvin ajolinjoja. Liittymän valintaa puolsivat myös seikat, että liittymä voidaan toteuttaa suorilla rampeilla ja ratkaisu on parhaiten sovitettavissa joukkoliikenteelle eikä se myöskään haittaa raskasta liikennettä siinä määrin, kuin pienet kiertoliittymät. Myös työnaikaiset liikennejärjestelyt voidaan toteuttaa helpommin ja vähäisemmillä haitoilla.
Suunniteltujen toimenpiteiden tavoitteena on parantaa valtatien ja katuverkon liikenteen sujuvuutta ja liikenneturvallisuutta nykyisin ruuhkaisessa Raatekankaan valo-ohjatussa liittymässä. Suunnittelualueella, valtatiellä 6, on vuosina 2004–2012 tapahtunut yhteensä 244 poliisiin tietoon tullutta liikenneonnettomuutta. Suunnitelluilla ratkaisuilla parannetaan myös kevyen liikenteen olosuhteita ja turvallisuutta ja tuetaan alueen kehittymistä ja maankäyttöä.
Suunnitelma voidaan toteuttaa voimassa olevan asemakaavan mukaisesti.
Suunnitelman kustannusarvio on noin 9 M€. Pohjois- Savon ELY-keskuksen osuus kustannuksista on 55 % ja Joensuun kaupungin osuus 45 %.
Suunnittelu jatkuu rakennussuunnitelman laatimisella, joka valmistuu syksyllä 2014. Hankkeen toteutusajankohta on aikaisintaan vuonna 2015 ja rakentamisen arvioidaan kestävän noin 1,5 vuotta.
Suunnitelman on laatinut Pohjois-Savon ELY-keskuksen ja Joensuun kaupungin toimeksiannosta Ramboll Finland Oy.
Karttoja ja kuvia virtuaalimallista löytyy hankkeen internetsivulta.
Lisätietoja antavat: Pohjois-Savon ELY-keskuksesta projektivastaava Joona Peltoniemi, puh. 029 502 6753, Joensuun kaupungilta projektipäällikkö Tero Toivanen, puh. 050 310 9779 ja Ramboll Finland Oy:stä projektipäällikkö Seppo Parantala, puh. 040 8441 912.
- Publiceringsdatum
- 2014-05-05