- Aktuellt
- Kungörelser och anmälningar
- Allmän anmälan om flyttning av fordon som lämnats på landsväg
- Planering av statens trafikleder - kungörelser
- De kungörelser, offentliga delgivningar och beslut inom ansvarsområdet för miljö och naturresurser som är riksomfattande eller omfattar flera regioner
- Jobba hos oss
- RSS-feed
- Evenemang och utbildningar
- Anbudsförfrågningar och projektutlysningar
- Pressmeddelanden
- Tiedotteet 2021
- Pressmeddelanden 2020
- Pressmeddelanden 2019
- Pressmeddelanden 2018
- Pressmeddelanden 2017
- Pressmeddelanden 2016
- Pressmeddelanden 2015
- Pressmeddelanden 2014
- Pressmeddelanden 2013
- Pressmeddelanden arkiv
- Beställ meddelanden
- Aktuellt
- Nyheter 2025
- Nyheter 2024
- Nyheter 2023
- Nyheter 2018
- Nyheter 2022
- Nyheter 2021
- Nyheter 2020
- Nyheter 2019
- Nyheter 2017
- Nyheter 2016
- Nyheter 2015
- Nyheter 2014
- Nyheter 2013
- Nyhetsbrev
- Kommunikation
Pressmeddelanden 2014
Päällysteiden paikkaukset lisääntyvät, nopeusrajoitusten alentaminen todennäköistä (PIrkanmaan ELY-keskus)
Huonokuntoisiksi luokiteltujen päällystettyjen teiden määrä lisääntyy tänä vuonna Pirkanmaalla noin 100 kilometrillä. Kaikkia huonokuntoisia seutu- ja yhdysteitä ei pystytä korjaamaan. Arvioilta vuoden lopussa 13 prosenttia päällystetyistä teistämme on huonokuntoisia ja määrä kasvaa vuosi vuodelta.
Päällystystöitä tehdään usein vasta illan hämärtyessä, kun vilkkain liikenne on vaimennut.
Pirkanmaalla uusitaan tänä kesänä maantiepäällysteitä lähes 300 kilometriä. Määrä jää alle 8 prosenttiin kaikista päällystetyistä teistämme. Rahaa päällystämiseen on käytettävissä 10,7 miljoonaa euroa, josta kolmasosa käytetään päällystepaikkauksiin ja tiemerkintöjen uusimiseen.
Päällysteiden ylläpitorahoitus on vähentynyt noin 2 miljoonalla eurolla vuodesta 2013. Rahoituksen lisäksi vuosittaiseen päällystysmäärään vaikuttavat urakoiden hinnat ja erityisesti bitumin hinta, joka jäänee tänä vuonna edellisvuoden tasolle.
Nykyisillä päällystysmäärillä päällystysvälit muodostuvat kohtuuttoman pitkiksi. Arvioimme, että vilkasliikenteinen tie voidaan päällystää noin 17 vuoden välein ja vähäliikenteinen tie kerran 45 vuodessa. Tällä hetkellä vanhimmat päällysteet Pirkanmaalla ovat jo lähes 40-vuotiaita.
Pääpaino uusiomenetelmissä ja paikkauksissa
Aiempaan tapaan suurin osa tämän kesän päällystyksistä tehdään Pirkanmaan vilkasliikenteisille pääteille. Valta- ja kantatiet päällystetään joko urapaikkaamalla tai Remixer -uusiopäällysteenä, jossa menetelmä hyödyntää tien omaa vanhaa päällystettä. Remixer-pintaa valmistuu muun muassa Parkanoon ja Kihniöön valtatie 23:lle. Urapaikkaustöitä taas tehdään eniten Tampereen ja Ikaalisten välillä valtatie 3:lla. Seutu- ja yhdysteillä päällystetään yksittäisiä lyhyitä ja erittäin huonokuntoisia tieosuuksia.
Varsinaisten päällystystöiden lisäksi Pirkanmaalla tehdään paljon päällystepaikkauksia. Akuuttien paikkaustarpeiden lisäksi huonokuntoisille teille tehdään ennakkoon ohjelmoituja paikkauksia, joilla siirretään teiden varsinaisia korjaustoimenpiteitä joitakin vuosia eteenpäin.
Jos rahoitustaso laskee nykyisestä, on todennäköistä, että ELY-keskus ei enää tulevina vuosina voi lainkaan tehdä perinteistä koko ajoradan päällystämistä, vaan urakoissa on käytettävä pelkästään uusiomenetelmiä ja päällysteen paikkausta. Remixer-pintauksen hinta on jokseenkin kolme kertaa uutta päällystelaattaa, eli perinteistä päällystämistä edullisempi. Urapaikkauksen hinta taas jää vain neljänteen osaan uuden päällystelaatan hinnasta. Vaikka urapaikkaus ja Remixer-menetelmä ovat selvästi edullisempia tapoja päällystää, ei niitä voi käyttää jatkuvasti päällysteen kestävyyden siitä kärsimättä. Uusi päällystelaatta tulisi tehdä tielle vähintään joka toisella tai joka kolmannella päällystyskerralla.
Nopeusrajoituksen alentamisia tien huonon kunnon vuoksi
Koska kaikkia huonokuntoisia tieosuuksia ei pystytä korjaamaan, on teille tulossa aiempaa enemmän tien kunnosta varoittavia liikennemerkkejä. Jo tämän vuoden puolella todennäköisesti alennetaan joidenkin huonokuntoisten tieosuuksien nopeusrajoituksia. Varoitusmerkkejä voi ilmaantua myös vilkasliikenteisille teille, joilla suurin nopeusrajoitusta alentava syy on päällysteen urautuminen.
Lisäksi päällysteen paikkaustyömailla voidaan väliaikaisesti joutua alentamaan nopeusrajoitusta vielä joitain päiviä varsinaisen työn valmistumisen jälkeenkin. Näin varmistetaan, että paikkaustyön lopputulos on mahdollisimman pitkäkestoinen.
Lisätietoja:
- Johtaja Juha Sammallahti, Pirkanmaan ELY-keskus, p. 0295 036 210
- Tienpidon asiantuntija Ossi Saarinen, Pirkanmaan ELY-keskus, p. 0295 036 292
- Publiceringsdatum
- 2014-06-13