Navigeringsmeny
Tiedotteet 2014

Pressmeddelanden 2014

Pressmeddelanden 2014

Mer smidighet och tjänster som svarar på kundernas behov i färjetrafiken mellan Nagu och Pargas (NTM-centralen i Egentliga Finland)

NTM-centralen i Egentliga Finland har beslutat om förändringarna i servicenivån vid färjeläget Pargas-Nagu. Servicenivån förbättras genom att öka antalet turer och tillgänglig färjekapacitet under veckosluten i oktober-november samt mars-april. Målet med förändringarna är att kunna bättra svara på kundernas behov genom att vid färjeläget erbjuda smidiga trafikförbindelser för såväl personer bosatta i skärgården som besökare. På grund av begränsad finansiering kommer servicenivån också till vissa delar att sänkas. Det gäller snarast trafiken under de allra lugnaste tidpunkterna. Genom att gallra bort onödiga körningar kan NTM-centralen för egen del också delta i främjandet av miljövänlig kommunikation. Förändringarna är i kraft under den nuvarande avtalsperioden, som tar slut år 2022.

Med de förändringar i servicenivån i färjetrafiken som NTM-centralen för tillfället genomför har man som mål att framförallt trafiken motsvarade kundernas behov så nära som möjligt. Servicenivålinjedragningarna utgå från erhållen kundrespons samt långvarig trafkkalkyl och uppföljning av användningen av färjekapaciteten. Som stöd för beslutsfattandet har NTM-centralen under innevarande år låtit göra i form av ett konsultuppdrag en trafikutredning om servicenivån vid färjeläget och kapacitetsbehoven. Undersökningens resultat bekräftar NTM-centralens slutsatser, dock föreslog konsulten bland annat grövre gallring under lugna turer.  Man hade också samråd med Pargas stad som understödde endast en höjning av servicenivån enligt NTM-centralens förslag, inte en minskning.  Dock har NTM-centralen inte råd att endast öka antalet turer. Genom att gallra bort lugna turer sparar man framförallt bränsle. Effektivare användning av färjetrafiken är både ekonomiskt sundare och miljövänligare.

NTM-centralen kommer att följa noggrant upp konsekvenserna av servicenivåförändringarna för trafikens smidighet och kommer vid behov att kontrollera sina linjedragningar.

Godkända förändringar i servicenivån

I år mellan det första veckoslutet i oktober och det sista i november kommer man att förbättra servicenivån vid färjeläget och dess förmedlingsförmåga genom att varje fredag och söndag enligt rusningssituationen trafikera med två färjor istället för en som i dagsläget.

Från och med början av nästa år kommer färjelägets servicenivå att förbättras i mars-april och oktober-november genom att öka antalet turer och tillgänglig färjekapacitet. Istället för en färja som i dagsläget kommer man att trafikera med två färjor varje fredag och söndag samt vardagshelgar och föregående dagar enligt rusningssituationen. För att minska kostnaderna av ökade turer sänks servicenivån från och med början av 2015 under den trafikmässigt lugna vinterperioden (1.11–31.3) och nattetid året runt.  Körningar av utryckningsnatur sköts dock som förut.

Serviceproducenten, Finlands Färjetrafik Ab (Finferries), ansvarar för färjelägets tidtabeller och informationen om dem.  Förändringarna kan också ha liten inverkan på de andra färjelägens tidtabeller längs Skärgårdsvägen. 

Frågor om tidtabeller: tfn 0207 118 750 (växel) eller www.finferries.fi.

Ytterligare information: Timo Laaksonen, underhållschef vid NTM-centralen i Egentliga Finland, tfn 040 508 9236 och Sirpa Vanhala, servicenivåansvarig, skärgårdstrafiken, tfn 0400 763 636


Regional information