- Aktuellt
- Kungörelser och anmälningar
- Allmän anmälan om flyttning av fordon som lämnats på landsväg
- Planering av statens trafikleder - kungörelser
- De kungörelser, offentliga delgivningar och beslut inom ansvarsområdet för miljö och naturresurser som är riksomfattande eller omfattar flera regioner
- Jobba hos oss
- RSS-feed
- Evenemang och utbildningar
- Anbudsförfrågningar och projektutlysningar
- Pressmeddelanden
- Tiedotteet 2021
- Pressmeddelanden 2020
- Pressmeddelanden 2019
- Pressmeddelanden 2018
- Pressmeddelanden 2017
- Pressmeddelanden 2016
- Pressmeddelanden 2015
- Pressmeddelanden 2014
- Pressmeddelanden 2013
- Pressmeddelanden arkiv
- Beställ meddelanden
- Aktuellt
- Nyheter 2025
- Nyheter 2024
- Nyheter 2023
- Nyheter 2018
- Nyheter 2022
- Nyheter 2021
- Nyheter 2020
- Nyheter 2019
- Nyheter 2017
- Nyheter 2016
- Nyheter 2015
- Nyheter 2014
- Nyheter 2013
- Nyhetsbrev
- Kommunikation
Pressmeddelanden 2014
Liukkauden torjunnan kokeilu kevyen liikenteen väylällä Oulussa (Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus)
Liikennevirasto ja Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus kokeilevat uutta liukkauden torjunta menetelmää kevyen liikenteen väylällä Oulussa maantie 847 välillä Kiviniemi – Äimärautio noin 3 kilometrin matkalla. Kokeilussa hiekka korvataan suolaliuoksessa kyllästetyillä puulastuilla. Kokeilu kestää talvikauden 2014–2015 ajan. Kokeilun toteuttaa Oulun alueurakassa toimiva urakoitsija YIT Oyj. Menetelmä on käytössä Sveitsissä La Chaux-de-Fondsin kaupungissa ja kokemukset ovat olleet positiivisia.
Kokeilussa on tavoitteena tutkia käytännössä kuinka puulastut sopivat liukkauden torjuntaan kevyen liikenteen väylillä Suomen olosuhteissa. Tutkimuskohteeksi valittiin tiejakso, jossa väylän toisella puolella käytetään perinteistä hiekoitusta ja toisella puulastuja.
Puulastujen etuja – ympäristöystävällisyys
Puulastujen etuihin kuuluvat niiden ympäristöystävällisyys, kellumiskyky ja nopea jäähän kiinnittyminen. Puulastut eivät aiheuta suuremmin pölyhaittoja, ne ovat biohajoavia ja puulastujen sisältämä suolan määrä on niin pieni, että se ei aiheuta haittaa ympäristölle.
Useasti talven aikana lämpötilan noustessa väylillä oleva lumi/jää peite sulaa ja hiekoitus hiekka uppoa siihen. Näissä tapauksissa uudelleen hiekoittaminen on tarpeellista väylän uudelleen jäätyessä. Puulastujen lisäämistarve arvioidaan olevan pienempi, koska niillä on kyky kellua muodostuneiden veden päällä. Väylän jäätyessä puulastut jäävät osin pinnalle estämään liukkautta. Puulastut ovat kooltaan 5-20 mm pitkiä ja muutaman millimetrin paksuisia.
Tulosten hyödyntäminen liukkauden torjunnassa
Tällä kokeilulla selvitetään, voidaanko uudella liukkauden torjunnalla parantaa käyttäjien kokemaa laatua ja saavuttaa mahdollisia kustannussäästöjä. Talvikauden jälkeen kerätään tienkäyttäjiltä ja urakoitsijalta palaute puulastujen toimivuudesta liukkauden torjunnassa. Tuloksia hyödynnetään kevyen liikenteen väylien liukkauden torjunnan kehittämiseen ja menetelmän laajamittaiseen hyödyntämiseen liukkauden torjunnassa.
Lisätietoja:
Projektipäällikkö Jarkko Pirinen, Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus, puh. 0295 038 274.
- Publiceringsdatum
- 2014-12-11