Navigeringsmeny
Tiedotteet 2014

Pressmeddelanden 2014

Pressmeddelanden 2014

Smidiga kollektivtrafikförbindelser mellan Kronbergsstranden och stadskärnan

Helsingfors stad har som målsättning att utveckla Kronbergsstranden till ett område som stöder sig på en stark kollektivtrafik samt att erbjuda smidiga och trivsamma cykel- och gångförbindelser mellan Kronbergsstranden och stadskärnan.

På Degerös västra strand, på platsen för den tidigare oljehamnen, har Kronbergsstrandens bostadsområde för ca 11 000 invånare planerats. Området skulle också erbjuda 1 000 arbetsplatser.

Miljökonsekvensbeskrivningen (MKB-beskrivningen) över alternativen för spårtrafik till Degerö, som gjorts av Stadsplaneringskontoret i Helsingfors stad, behandlar nio planeringsalternativ för förbindelsen Helsingfors udde – Degerö. Ett av alternativen är att inte genomföra projektet.

En del av planeringsalternativen skulle förutsätta byggandet av bergs- och betongtunnlar medan en del skulle basera sig på ordnandet av broförbindelser för spårtrafik samt cykel- och gångtrafik. Även vattentrafik (Kronbergsstranden – Centrum) och en kabinbana mellan Hagnäs och Kronbergsstranden läggs fram som trafikalternativ.

Under MKB-processen har man kunnat lämna in synpunkter på projektet. I en del av dessa anses spårtrafiken försvaga rekreationsmöjligheterna på Degerö, Blåbärslandet och Tjärholmen och orsaka oskälig skada på områdets seglingsverksamhet. Broalternativen orsakar enligt synpunkterna också betydande förändringar i kulturlandskapet.

I sitt utlåtande om MKB-beskrivningen konstaterar Närings- trafik och miljöcentralen i Nyland att beskrivningen uppfyller MKB-lagstiftningens krav på innehåll.

Beskrivningens bedömning är inriktad på konsekvenser som är centrala för projektet och de konsekvenser projektet bedöms ha är i huvudsak tydligt framställda. MKB-beskrivningen omfattar tillräckligt många alternativ för projektet.

Några centrala konsekvenser som fördes fram i MKB-beskrivningen är bl.a. de betydande problem för sedimentation och vattenutbyte som betongtunnelalternativen orsakar samt kontroversen mellan vattenburna bränsletransporter till Hanaholmen och trafikflödet på en klaffbro. Med tanke på funktionaliteten hos det framtida trafiksystemet är det viktigt att det projektalternativ som väljs ut för fortsatt planering stöder formandet av kollektiv-, cykel- och gångtrafiken till primära kommunikationssätt.


Bilder: Leena Eerola. Användning av fotografierna kräver att fotografens namn nämns.

Den nuvarande metroförbindelsen till Östra Helsingfors (JPG 13 557 kt)

Hanaholmens kraftverk (JPG 7662 kt)

 

Ytterligare information:
NTM-centralen i Nyland, Martti Pelkkikangas, tfn 0295 021 445, förnamn.efternamn(at)ely-keskus.fi

 


Regional information