- Aktuellt
- Kungörelser och anmälningar
- Allmän anmälan om flyttning av fordon som lämnats på landsväg
- Planering av statens trafikleder - kungörelser
- De kungörelser, offentliga delgivningar och beslut inom ansvarsområdet för miljö och naturresurser som är riksomfattande eller omfattar flera regioner
- Jobba hos oss
- RSS-feed
- Evenemang och utbildningar
- Anbudsförfrågningar och projektutlysningar
- Pressmeddelanden
- Tiedotteet 2021
- Pressmeddelanden 2020
- Pressmeddelanden 2019
- Pressmeddelanden 2018
- Pressmeddelanden 2017
- Pressmeddelanden 2016
- Pressmeddelanden 2015
- Pressmeddelanden 2014
- Pressmeddelanden 2013
- Pressmeddelanden arkiv
- Beställ meddelanden
- Aktuellt
- Nyheter 2025
- Nyheter 2024
- Nyheter 2023
- Nyheter 2018
- Nyheter 2022
- Nyheter 2021
- Nyheter 2020
- Nyheter 2019
- Nyheter 2017
- Nyheter 2016
- Nyheter 2015
- Nyheter 2014
- Nyheter 2013
- Nyhetsbrev
- Kommunikation
Pressmeddelanden 2014
Övervakningsavgiften överraskade tillståndsinnehavarna, telefonlinjerna överbelastades (ELY-centralen)
Frågor om övervakningsavgiften som har påförts innehavarna av godstrafiktillstånd har överbelastat närings-, trafik- och miljöcentralens telefonväxel och trafikens kundservice.
Närings-, trafik- och miljöcentralen i Södra Österbotten har för första gången skickat en räkning som gäller den årliga övervakningen av trafiktillstånd till innehavarna av kollektiv- och godstrafiktillstånd. Räkningar skickades till sammanlagt ca 13 000 företag som hade ett gällande kollektiv- eller godstrafiktillstånd vid tillsynstidpunkten (november 2013).
Det är frågan om en tillsynsavgift enligt förordningen om närings-, trafik- och miljöcentralernas avgiftsbelagda prestationer, vilken uppbärs för alla trafiktillståndsärenden, för vilka har stadgats en årlig tillsynsförpliktelse. Årstillsynen omfattar således innehavarna av såväl taxi-, kollektiv- som godstrafiktillstånd. Betalningsskyldiga är alla företag som har haft ett gällande trafiktillstånd vid tillsynstidpunkten.
Avgiften har väckt förvirring bland företagarna och frågor om saken har överbelastat trafikens kundservice och närings-, trafik- och miljöcentralernas telefonväxel. Närings-, trafik- och miljöcentralen önskar att kunderna läser informationen som har skickats med fakturan och att de gör en skriftlig rättelseyrkan, om en sådan är befogad.
Endast skriftliga rättelseyrkanden behandlas
Fakturan som innehavarna av kollektiv- och godstrafiktillstånden har fått grundar sig på statsrådets förordning (907/2012) om närings-, trafik- och miljöcentralernas samt arbets- och näringsbyråernas avgiftsbelagda prestationer år 2013. Med avgiften täcks de kostnader som uppstår av registerförfrågningar och tillsynsåtgärder i anslutning till dem.
Om den betalningsskyldiga anser att ett fel har skett i påförandet av avgiften, kan rättelse sökas skriftligt hos Närings-, trafik- och miljöcentralen i Södra Österbotten inom sex månader från att avgiften påförts. Rättelseyrkandet kan också skickas per e-post: [email protected]. Muntliga rättelseyrkanden behandlas inte.
Närings-, trafik- och miljöcentralen i Södra Österbotten, som centralt handlägger ansökningar om tillstånd för kollektiv- och godstrafik och sköter tillsynsuppgifterna, har på sin webbplats informerat om tillsynsavgiften för kollektivtrafiktillstånd i oktober 2013 och om tillsynsavgiften för godstrafiktillstånd i november 2013. Information om saken har också getts ut vid intressegruppsmöten.
Mer information:
Vänligen ta kontakt per e-post för att inte belasta växeln:
[email protected]
Ledande tillståndsexpert Sari Veija, tfn 0295 027 693
- Publiceringsdatum
- 2014-01-21