- Aktuellt
- Kungörelser och anmälningar
- Allmän anmälan om flyttning av fordon som lämnats på landsväg
- Planering av statens trafikleder - kungörelser
- De kungörelser, offentliga delgivningar och beslut inom ansvarsområdet för miljö och naturresurser som är riksomfattande eller omfattar flera regioner
- Jobba hos oss
- RSS-feed
- Evenemang och utbildningar
- Anbudsförfrågningar och projektutlysningar
- Pressmeddelanden
- Tiedotteet 2021
- Pressmeddelanden 2020
- Pressmeddelanden 2019
- Pressmeddelanden 2018
- Pressmeddelanden 2017
- Pressmeddelanden 2016
- Pressmeddelanden 2015
- Pressmeddelanden 2014
- Pressmeddelanden 2013
- Pressmeddelanden arkiv
- Beställ meddelanden
- Aktuellt
- Nyheter 2025
- Nyheter 2024
- Nyheter 2023
- Nyheter 2018
- Nyheter 2022
- Nyheter 2021
- Nyheter 2020
- Nyheter 2019
- Nyheter 2017
- Nyheter 2016
- Nyheter 2015
- Nyheter 2014
- Nyheter 2013
- Nyhetsbrev
- Kommunikation
Pressmeddelanden 2014
NTM-centralen i Södra Österbotten utvidgar försöket med vägmarkering för breda mittfält till riksväg 18 mellan Tervajoki och Ylistaro (NTM-centralen i Södra Österbotten)
För att minska mötesolyckor på tvåfiliga, livligt trafikerade landsvägar behövs nya, kostnadseffektiva metoder. Att skilja åt körfilerna med mitträck är mycket effektivt, men också dyrt om det genomförs i stor skala. Ett brett mittfält kan förbättra trafiksäkerheten i mellanskedet tills att mitträcket byggs. I förfarandet skiljs motsatta körriktningar på tvåfiliga riksvägar åt med ett mittfält, som är en meter brett och avgränsat med vägmarkering. NTM-centralen utvidgar som bäst försöket med vägmarkering för brett mittfält på riksväg 18 på ett ca 20 kilometer långt avsnitt mellan Tervajoki och Ylistaro.
Trafiksäkerhetseffekterna av vägmarkeringar för brett mittfält baserar sig på att avståndet mellan fordon som kör i motsatt riktning är större än på vanliga tvåfiliga vägar. Förarens tid att reagera vid väjning, inbromsning och/eller justeringsrörelser i en kritisk mötessituation ökar. Under pågående körning gör allt fler förare sådant under pågående körning som försvårar körkoncentrationen. Exempelvis Trafikskyddets enkät visar att mer än hälften av finländarna ringer telefonsamtal och läser meddelanden i mobiltelefonen samtidigt som de kör. En tredjedel erkänner att de också skriver textmeddelanden vid ratten. Dessutom förväntas vägmarkeringen för brett mittfält ha visuell, hastighetssänkande effekt. När mittfältet är bredare, känns körfältet smalare än det i verkligheten är.
I försöket med brett mittfält avviker från normala vägmarkeringar utöver linjernas avstånd och bredden även användningen av två vitstreckade linjer i stället för en mittlinje. Således består det breda mittfältet av två parallella mitt-, spärr- eller mitt- och spärrlinje, vars avstånd från varandra är en meter (foto). För väganvändaren motsvarar vägmarkeringen funktionellt en normal mittlinje, dvs. omkörning är tillåten såsom tidigare vid vitstreckad linje. Mitt- och spärrlinjerna är bredare än vanligt (0,2 m, normalt 0,1 m). Även kantlinjen är bredare än normalt (0,15 m, normalt 0,1 m). Vilken kombination av mittlinjer som används beror på utsiktsförhållandena på samma sätt som på en vanlig tvåfilig väg.
I samband med att mitt- och spärrlinjerna dras i det breda mittfältet utförs vibrerande fräsning, som varnar föraren när mittfältet överskrids. Även kantlinjerna effektiveras med vibrerande fräsningar. Utrymmet som krävs för det breda mittfältet skapas genom att göra vägrenarna smalare. Vägrenen är dock minst 0,75 meter bred för att den lätta trafiken ska få tillräckligt med utrymme.
Foto: Vägmarkering för brett mittfält
Mer information
-
Kjell Lind
Trafiksäkerhetsexpert
NTM-centralen i Södra Österbotten
Tfn 0295 027 734
[email protected]
- Publiceringsdatum
- 2014-09-05