- Aktuellt
- Kungörelser och anmälningar
- Allmän anmälan om flyttning av fordon som lämnats på landsväg
- Planering av statens trafikleder - kungörelser
- De kungörelser, offentliga delgivningar och beslut inom ansvarsområdet för miljö och naturresurser som är riksomfattande eller omfattar flera regioner
- Jobba hos oss
- RSS-feed
- Evenemang och utbildningar
- Anbudsförfrågningar och projektutlysningar
- Pressmeddelanden
- Tiedotteet 2021
- Pressmeddelanden 2020
- Pressmeddelanden 2019
- Pressmeddelanden 2018
- Pressmeddelanden 2017
- Pressmeddelanden 2016
- Pressmeddelanden 2015
- Pressmeddelanden 2014
- Pressmeddelanden 2013
- Pressmeddelanden arkiv
- Beställ meddelanden
- Aktuellt
- Nyheter 2025
- Nyheter 2024
- Nyheter 2023
- Nyheter 2018
- Nyheter 2022
- Nyheter 2021
- Nyheter 2020
- Nyheter 2019
- Nyheter 2017
- Nyheter 2016
- Nyheter 2015
- Nyheter 2014
- Nyheter 2013
- Nyhetsbrev
- Kommunikation
Regional information
Normal tjällossning utlovas med undantag av nordligaste Lappland
I Finland torde tjällossningen i genomsnitt vara normal, men i nordligaste Lappland förutspås tjällossningen vara svårare. På bannätet förväntas relativt lite skadlig tjälning. I skärgårdstrafiken är endast små olägenheter att vänta för färj- och förbindelsefartygstrafiken.
Tjällossningsvåren förutspås bli normal nästan i hela landet, men i nordligaste Lappland kan tjällossningen vara svårare. I den sydligaste kustregionen kan man däremot klara sig med en tjällossning som är lättare än normalt. Hur svår tjällossningen blir beror ändå i stort sett på vädret under våren. Till exempel kan torrt och soligt väder och nattfrost underlätta läget.
Viktbegränsningarna för grusvägar förutspås bli medelmåttiga
På grusvägarna torde det förutom tjälskador på ytan även förekomma tjälskador i vägstommen, vilket kan medföra utmaningar särskilt för den tunga trafiken. Därför lönar det sig att förlägga tunga transporter antingen före eller efter tjällossningen.
På grund av tjällossningen införs viktbegränsningar på vägarna årligen. I år förväntas samma riksomfattande begränsningar på medelnivå som de tidigare åren, dvs. cirka 1 800 kilometer viktbegränsade vägar. Våren 2022 genomfördes 1 400 kilometer viktbegränsningar.
Tjälskadorna på bannätet ser ut att bli små
Tjälskador som förutsätter sänkta hastighetsbegränsningar eller underhållsåtgärder förutspås på bannätet på en sträcka om cirka 13–22 spårkilometer, som mest i månadsskiftet april–maj. Tjälskadorna torde främst gälla banavsnitt där bankonstruktionerna eller dräneringsförhållandena skulle kräva grundläggande förbättringsåtgärder.
En del av hastighetsbegränsningarna vintertid kan förorsakas av ökade förändringar i spårgeometrin till följd av normal tågtrafik eller att bankonstruktionens skick försämras, så tjälskador är inte alltid orsaken till begränsningarna.
Endast små olägenheter att vänta för färj- och förbindelsefartygstrafiken, lätt menföre i skärgårdstrafiken
I vinter har isläget varit lätt. I Skärgårdshavets och västra Finska vikens skärgårdsområden har det beroende på området funnits 5–15 cm tjock is. Största delen av Skärgårdshavet har varit öppet hela vintern. I östra Finska viken har det funnits 10–25 cm tjock fast is och längre ut 1–15 cm tjock och tät drivis.
Förbindelsefartygstrafiken har i regel skötts med förbindelsefartyg enligt vintertidtabeller. Islossningen förväntas inte orsaka besvär för förbindelsefartygstrafiken.
I Räisälä i Kemijärvi har man använt en officiell isväg med en bärighet på 17 ton. Isvägen till Karlö har inte kunnat öppnas på grund av det svaga isläget, så trafiken har skötts med landsvägsfärjor hela vintern. Landsvägsfärjetrafiken har skötts nästan normalt under hela vintern. Vid färjeläget i Bergö har det förekommit trafikstörningar på grund av vallbildning i isfältet.
Variationer i vattenståndet och rörliga isfält kan tidvis störa landsvägsfärjtrafiken särskilt på färjplatserna i Insjöfinland. På färjplatserna i havet förväntas vattenståndet inte orsaka störningar. Isfältens rörelser under islossningen kan orsaka tillfälliga störningar i färjtrafiken.
Läs mer
- Publiceringsdatum
- 2023-03-01