- Aktuellt
- Kungörelser och anmälningar
- Allmän anmälan om flyttning av fordon som lämnats på landsväg
- Planering av statens trafikleder - kungörelser
- De kungörelser, offentliga delgivningar och beslut inom ansvarsområdet för miljö och naturresurser som är riksomfattande eller omfattar flera regioner
- Jobba hos oss
- RSS-feed
- Evenemang och utbildningar
- Anbudsförfrågningar och projektutlysningar
- Pressmeddelanden
- Tiedotteet 2021
- Pressmeddelanden 2020
- Pressmeddelanden 2019
- Pressmeddelanden 2018
- Pressmeddelanden 2017
- Pressmeddelanden 2016
- Pressmeddelanden 2015
- Pressmeddelanden 2014
- Pressmeddelanden 2013
- Pressmeddelanden arkiv
- Beställ meddelanden
- Aktuellt
- Nyheter 2025
- Nyheter 2024
- Nyheter 2023
- Nyheter 2018
- Nyheter 2022
- Nyheter 2021
- Nyheter 2020
- Nyheter 2019
- Nyheter 2017
- Nyheter 2016
- Nyheter 2015
- Nyheter 2014
- Nyheter 2013
- Nyhetsbrev
- Kommunikation
Regional information
Rantatunnelin ajokaistat päällystetään heinäkuussa
Tampereen Rantatunnelissa tehdään heinäkuun puolivälissä päällystystöitä. Suurten liikennemäärien urauttamat Rantatunnelin uloimmat ajokaistat päällystetään silloin yhden viikon aikana.
Tampereen Rantatunnelissa tehdään alustavan suunnitelman mukaan päällystystöitä heinäkuun puolivälissä kello 21–06 välisenä aikana. Tunneli on tuolloin suljettu liikenteeltä maanantaista perjantaihin työnalla olevan suuntansa osalta, ja yleinen liikenne on yön ajaksi siirretty kiertotielle. Päällystystyön toteutuksen ulkopuolella tunneli on normaalisti ajoneuvoliikenteen käytössä.
Rantatunnelin uloimmat, urautuneet ajokaistat päällystetään neljässä yössä viikon aikana, suuntaansa kaksi yötä kerrallaan. Tunnelissa ei voi käyttää uusiopäällystemenetelmää. Sen sijaan menetelmänä käytetään jyrsintää ja uudesta massasta tehtävää päällystelaattaa. Tienkäyttäjille aiheutuvan haitan minimoimiseksi ja työn laadun takaamiseksi päällystystyö toteutetaan kokonaisuudessaan yötyönä.
– Suurten liikennemäärien vuoksi tunnelin päällyste urautuu yli kolme millimetriä vuodessa. Edelliskevään mittauksissa pääkaistojen urat olivat paikoin jo 21 millimetriä syvät. Sen vuoksi liikenteelliseltä merkitykseltään tärkeä Rantatunneli päätettiin nostaa yhdeksi tämän vuoden päällystyskohteeksi ennen vakavan vaurioitumisen alkamista, kertoo Pirkanmaan ELY-keskuksen ylläpitovastaava Tomi Keisala.
Rantatunnelin ylin päällystekerros on noin 40 millimetriä paksu, ja käytetty kiviaines 16 millimetrin maksimiraekokoa. Kun päällystekerros on kulunut uran pohjalta yhden kiven paksuiseksi, se alkaa purkautua viimeistään silloin. Tämä riski haluttiin tunneliolosuhteissa välttää, koska siellä vähäistenkin onnettomuuksien seuraukset saattavat olla normioloja vakavammat.
Tunnelin avautumisesta vajaa seitsemän vuotta
Heinäkuussa alkava päällystystyö on ELY-keskuksen tämän kesän haastavimpia kohteita Rantatunnelin liikenteellisen merkityksen, tunneliolosuhteiden ja tunnelin ympärillä meneillään olevien Raitiotieallianssin rakennustöiden vuoksi.
Tampereen Rantatunneli valmistui vuonna 2016. Tunneli avattiin liikenteelle 15.11.2016, jolloin sen hallinnointi, hoito ja ylläpito siirtyivät Pirkanmaan ELY-keskukselle.
- Publiceringsdatum
- 2023-06-15