- Aktuellt
- Kungörelser och anmälningar
- Allmän anmälan om flyttning av fordon som lämnats på landsväg
- Planering av statens trafikleder - kungörelser
- Jobba hos oss
- RSS-feed
- Evenemang och utbildningar
- Anbudsförfrågningar och projektutlysningar
- Pressmeddelanden
- Tiedotteet 2021
- Pressmeddelanden 2020
- Pressmeddelanden 2019
- Pressmeddelanden 2018
- Pressmeddelanden 2017
- Pressmeddelanden 2016
- Pressmeddelanden 2015
- Pressmeddelanden 2014
- Pressmeddelanden 2013
- Pressmeddelanden arkiv
- Beställ meddelanden
- Aktuellt
- Nyheter 2023
- Nyheter 2022
- Nyheter 2021
- Nyheter 2020
- Nyheter 2019
- Nyheter 2018
- Nyheter 2017
- Nyheter 2016
- Nyheter 2015
- Nyheter 2014
- Nyheter 2013
- Nyhetsbrev
- Kommunikation
Pressmeddelanden 2015
Utredningen om utvecklingskorridoren riksväg 3 Tammerfors–Vasa är färdig (NTM-centralen i Birkaland och Södra Österbotten)
Vid NTM-centralerna i Birkaland och Södra Österbotten har en servicenivåbaserad utredning om utvecklingskorridoren riksväg 3 Tammerfors–Vasa färdigställts. Målet har varit att på basen av den nya trafikpolitiken definiera de ur användarsynpunkt viktigaste servicenivåmålen samt de viktigaste servicenivåbristerna på riksväg 3, förbindelsesträckan Tammerfors-Vasa. På basen av dessa skapades en utvecklingsstig mot målsättningen för riksvägen. Användarnas behov har utretts med hjälp av intervjuer och en internetenkät.
Utgångspunkter och nuläge
Riksväg 3 är en riksväg som går från Helsingfors via Tammerfors till Vasa. Den är en av Finlands viktigaste och livligast trafikerade huvudvägförbindelser samt en del av internationella transeuropeiska nätet (TEN-T och E12). Stambanan går i samma riktning som riksväg 3 och gör det möjligt att resa samma förbindelsestäcka med tåg.
Förbindelsesträckan kräver betydande utveckling för att trygga olika användargruppers behov. Utmaningar på förbindelsesträcken är framför allt bristen på trygga omkörningsmöjligheter, möjligheterna att ha kontroll över transporter, bristerna i restid och dess förutsägbarhet samt i kollektivtrafikförbindelserna. De viktigaste utvecklingsobjekten finns på avsnitten Ylöjärvi-Tavastkyro samt Laihela-Vasa, där det finns ett klart behov av att förbättra smidigheten och säkerheten på vägen.
Utvecklingsstig
I arbetet studerades flera olika alternativ för att välja utvecklingsstig och utforma ett rekommenderat förslag. Åtgärderna i projektet har utformats på basis av servicenivåanalyser och bedömningar av utvecklingsalternativens kostnadseffektivitet och verkningsfullhet.
Åtgärderna i den första fasen undanröjer de största bristerna i servicenivån. Med deras hjälp kan kvalitetsnivån på riksvägen höjas så att transporterna fungerar tillräckligt säkert och snabbt och vardagstrafiken löpen smidigt även i stadsregionerna. Åtgärderna förbättrar avsevärt de riksomfattande transportkedjornas kostnadseffektivitet samt förutsägbarhet från Tammerfors och norrut.
Kostnadsförslaget för projekten i den första fasen är 158 miljoner euro (Jordbyggnadsindex 135; 2010=100). Planeringsberedskapen för projektet är god och i råga om flera delprojekt vore det möjligt att starta byggandet direkt, om projektet får finansiering. Det är möjligt att förverkliga förbindelsesträckans första fas innan år 2025.
Tilläggsuppgifter
Tilläggsuppgifter om utvecklingsutredningen fås från
Närings- trafik- och miljöcentralen i Birkaland
- Tero Haarajärvi, tfn 0295 036 223 och
- Juha Sammallahti, tfn 0295 036 210
Närings- trafik- och miljöcentralen i Södra Österbotten
- Jarmo Salo, tfn 0295 027 754
Tilläggsinformation fås också av Rauno Tuominen (tfn 020 747 6139) på Sito Oy som fungerat som planeringskonsult i projektet.
BILAGA
- Projekt-broschyr
- Arbetets slutrapport finns under andressen: Valtatie 3 Tampereelta Vaasaan laatutasoltaan yhtenäiseksi
- Publiceringsdatum
- 2015-08-19