- Aktuellt
- Kungörelser och anmälningar
- Allmän anmälan om flyttning av fordon som lämnats på landsväg
- Planering av statens trafikleder - kungörelser
- De kungörelser, offentliga delgivningar och beslut inom ansvarsområdet för miljö och naturresurser som är riksomfattande eller omfattar flera regioner
- Jobba hos oss
- RSS-feed
- Evenemang och utbildningar
- Anbudsförfrågningar och projektutlysningar
- Pressmeddelanden
- Tiedotteet 2021
- Pressmeddelanden 2020
- Pressmeddelanden 2019
- Pressmeddelanden 2018
- Pressmeddelanden 2017
- Pressmeddelanden 2016
- Pressmeddelanden 2015
- Pressmeddelanden 2014
- Pressmeddelanden 2013
- Pressmeddelanden arkiv
- Beställ meddelanden
- Aktuellt
- Nyheter 2025
- Nyheter 2024
- Nyheter 2023
- Nyheter 2018
- Nyheter 2022
- Nyheter 2021
- Nyheter 2020
- Nyheter 2019
- Nyheter 2017
- Nyheter 2016
- Nyheter 2015
- Nyheter 2014
- Nyheter 2013
- Nyhetsbrev
- Kommunikation
NTM-centralerna i Nyland och Egentliga Finland: För miljökonsekvensbedömningen av en timmes tåget mellan Helsingfors och Åbo
Miljökonsekvensbedömningens tillämpning i projektet för en snabb tågförbindelse mellan Helsingfors och Åbo.
NTM-centralerna i Nyland och Egentliga Finland anser att man i projektet för en snabb tågförbindelse mellan Helsingfors och Åbo, alltså "en timmes tåg"-projektet ska tillämpa en miljökonsekvensbedömning, alltså MKB-förfarande mellan Esbo och Åbo.
I miljökonsekvensbedömningen utnyttjas tidigare utredningar samt lärdomarna från MKB- och utredningsplanskedenas evenemang för allmänheten, därtill utfärdas även nya utredningar.
Banavdelningen mellan Esbo och Salo som en del av en timmes tåg-konceptet, som redan 2010 varit i en miljökonsekvensbedömning, granskas. På så sätt förverkligas i MKB-förfarandet ett mer omfattande granskningsperspektiv på verkningarna av en snabb tågförbindelse mellan Helsingfors och Åbo för bl.a. uppfyllandet av internationella klimatmål.
I miljökonsekvensbedömningen ska uppskattningar på planerna, utredningarna och verkningarna som utfärdats och utfärdas på projektets delar tas i beaktande. Utförandet av MKB-förfarandet för hela banavsnittet mellan Helsingfors och Åbo är grundat också för att uppdatera verkningarnas konsekvensbedömning. Därtill kan den nya bandepån som planeras på banavsnittet kustbanan i Nyland bifogas i konsekvensbedömningen.
Projektområdet sträcker sig på både NTM-centralen i Nylands och NTM-centralen i Egentliga Finlands områden, därmed utfärdade NTM-centralen i Nyland och NTM-centralen i Egentliga Finland utlåtandena tillsammans.
Eftersom projektet utförs i fler än ett närings-, trafik- och miljöcentrals verksamhetsområde har NTM-centralerna i enlighet med 10 § 2 mom. i MKB-lagen kommit överens om att NTM-centralen i Nyland fungerar som projektets kontaktmyndighet. NTM-centralerna samarbetar dock tätt i MKB-förfarandet och arrangerandet av evenemang för allmänheten.
Ytterligare information:
Enhetschef, Timo Kinnunen, tfn 0295 021 405, Miljö och naturresurser, NTM-centralen i Nyland
Överinspektör, Petri Hiltunen, tfn 0295 021 405, Miljö och naturresurser, NTM-centralen i Egentliga Finland
- Publiceringsdatum
- 2019-05-16