Navigeringsmeny
- Aktuellt
- Kungörelser och anmälningar
- Jobba hos oss
- RSS-feed
- Evenemang och utbildningar
- Anbudsförfrågningar och projektutlysningar
- Pressmeddelanden
- Pressmeddelanden 2020
- Pressmeddelanden 2019
- Pressmeddelanden 2018
- Pressmeddelanden 2017
- Pressmeddelanden 2016
- Pressmeddelanden 2015
- Pressmeddelanden 2014
- Pressmeddelanden 2013
- Pressmeddelanden arkiv
- Beställ meddelanden
- Aktuellt
- Uutiset 2021
- Nyheter 2020
- Nyheter 2019
- Nyheter 2018
- Nyheter 2017
- Nyheter 2016
- Nyheter 2015
- Nyheter 2014
- Nyheter 2013
- Nyhetsbrev
- Kommunikation
Uutiset 2015
Nyheter 2015
Nyheter
Reklam och marknadsföring har blivit en bransch med överutbud på arbetskraft
Enligt arbets- och näringsministeriets färskaste Yrkesbarometer (1/2015) finns det fortfarande brist på arbetskraft inom social- och hälsovård samt försäljningsarbete, fast det inte längre i något yrke råder stor brist på arbetskraft på riksomfattande nivå. Som helhet har situationen på sistone utvecklats så att bristen på arbetskraft minskat och överutbudet på arbetskraft ökat.
Överutbudet av arbetskraft är fortfarande vanligast bland kontorssekreterare och sekreterare för ledningen, skräddare, sömmerskor och, som en ny grupp, i yrkena för specialister inom reklam och marknadsföring. Andra nya yrken med överutbud är montörer inom informations- och kommunikationsteknik, prepressoperatörer och skolgångsbiträden.
- Läs mera:
- Reklam och marknadsföring har blivit en bransch med överutbud på arbetskraft (Arbets- och näringsministeriets meddelande 24.2.2015)
- Ammattibarometri 1/2015: Työvoiman kysyntä ja tarjonta eri ammateissa, helmikuu 2015 (på finska, pdf, tem.fi)
- Publiceringsdatum
- 2015-02-25