- Aktuellt
- Kungörelser och anmälningar
- Allmän anmälan om flyttning av fordon som lämnats på landsväg
- Planering av statens trafikleder - kungörelser
- De kungörelser, offentliga delgivningar och beslut inom ansvarsområdet för miljö och naturresurser som är riksomfattande eller omfattar flera regioner
- Jobba hos oss
- RSS-feed
- Evenemang och utbildningar
- Anbudsförfrågningar och projektutlysningar
- Pressmeddelanden
- Tiedotteet 2021
- Pressmeddelanden 2020
- Pressmeddelanden 2019
- Pressmeddelanden 2018
- Pressmeddelanden 2017
- Pressmeddelanden 2016
- Pressmeddelanden 2015
- Pressmeddelanden 2014
- Pressmeddelanden 2013
- Pressmeddelanden arkiv
- Beställ meddelanden
- Aktuellt
- Nyheter 2025
- Nyheter 2024
- Nyheter 2023
- Nyheter 2018
- Nyheter 2022
- Nyheter 2021
- Nyheter 2020
- Nyheter 2019
- Nyheter 2017
- Nyheter 2016
- Nyheter 2015
- Nyheter 2014
- Nyheter 2013
- Nyhetsbrev
- Kommunikation
Liiketunnistimien avulla toimiva valaistuksen himmennys on otettu käyttöön välillä Roves-Keski-Nurmontie, Seinäjoki (Etelä-Pohjanmaa)
Etelä-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on käynnistänyt pilottihankkeen tievalaistuksen liikenneperusteisesta ohjauksesta ns. Älykäs-valaistus.
Valtatien 18 väli Roveksesta Keski-Nurmon tien liittymän itäpuolelle (n. 5,3 km) on valaistu yhtenäisellä LED-valaistuksella, jota pystytään valaisinpylväissä olevien liiketunnistimien avulla ohjaamaan keskusyksikön välityksellä.
Kun tiellä ei ole liikennettä, pidetään valaistus himmettynä 50 % maksimitehosta. Liiketunnistimien havaitessa ajoneuvon valaistusteho nostetaan ajoneuvon edellä 50 %:sta täyteen 100 %:n noin 200 metrin matkalla (4 valaisinpylvästä). Ajoneuvon ohittaessa valaisinpylvään valaistusteho lasketaan pienellä viiveellä takaisin 50 %:n mikäli muuta liikennettä ei ole tulossa.
Etelä-Pohjanmaan ELY:n alueella on tievalaistusta yhteensä n. 2300 km, joista valtion omistuksessa on noin 1000 km. Valaistuksen energiakustannukset valtion osalta ovat n. 1,9 M€ vuodessa.
Pilottihankkeen tarkoituksena on selvittää pystytäänkö energiakustannuksissa säästämään ko. mallilla.
Kokeilun aikana saadun tiedon perusteella tullaan ohjaustapoja varmasti vielä muuttamaan. Myös toimintavarmuutta ja -tapoja tullaan pilotin aikana kehittämään. Pilottihankkeen luonteesta johtuen alueella saattaa olla häiriöitä valaistuksen toimivuudessa.
Valaistustehoa on tarkoitus myöhemmin vielä laskea alle 50 %:n aikana, jolloin liikennettä ei ole.
Liiketunnistimien reagointi tiellä liikkuviin jalankulkijoihin ja pyöräilijöihin tutkitaan myös pilottihankkeen aikana.
- Reijo Virta, Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus, telematiikka asiantuntija, puh. 0295 027 761
- Publiceringsdatum
- 2017-01-24