- Aktuellt
- Kungörelser och anmälningar
- Allmän anmälan om flyttning av fordon som lämnats på landsväg
- Planering av statens trafikleder - kungörelser
- De kungörelser, offentliga delgivningar och beslut inom ansvarsområdet för miljö och naturresurser som är riksomfattande eller omfattar flera regioner
- Jobba hos oss
- RSS-feed
- Evenemang och utbildningar
- Anbudsförfrågningar och projektutlysningar
- Pressmeddelanden
- Tiedotteet 2021
- Pressmeddelanden 2020
- Pressmeddelanden 2019
- Pressmeddelanden 2018
- Pressmeddelanden 2017
- Pressmeddelanden 2016
- Pressmeddelanden 2015
- Pressmeddelanden 2014
- Pressmeddelanden 2013
- Pressmeddelanden arkiv
- Beställ meddelanden
- Aktuellt
- Nyheter 2025
- Nyheter 2024
- Nyheter 2023
- Nyheter 2018
- Nyheter 2022
- Nyheter 2021
- Nyheter 2020
- Nyheter 2019
- Nyheter 2017
- Nyheter 2016
- Nyheter 2015
- Nyheter 2014
- Nyheter 2013
- Nyhetsbrev
- Kommunikation
- Reformen av statens regionförvaltning
Destia fortsätter att sköta vägarna i entreprenaderna i Karleby och Seinäjoki (Mellersta Österbotten och Södra Österbotten)
Av Närings-, trafik- och miljöcentralen i Södra Österbottens underhållsentreprenader har Karleby och Seinäjoki varit konkurrensutsatta. Båda entreprenaderna vanns av Destia, som är huvudentreprenör även i de nu pågående regionentreprenaderna. De nya entreprenadperioderna inleds 1.10.2019.
Karleby underhållsentreprenad omfattar Karleby stad och Kannus kommun samt en del av Kronoby kommun. Kostnaden för den femåriga entreprenaden är 6,4 miljoner euro. Entreprenadområdet omfattar ca 580 km landsväg, av vilket ca 100 km är grusväg. Den femåriga Seinäjokientreprenaden ligger i kommunerna Kurikka, Ilmajoki, Storkyro och i Seinäjoki stad och kostnaden är ca 15,1 miljoner euro. Landsvägarna som ska skötas i entreprenaden uppgår till ca 1340 km, av vilket ca 500 km är grusväg. Båda entreprenaderna innefattar även arbeten, bl.a. slåtter och röjningar, inom ramen för NTM-centralens ansvarsområde för miljö och naturresurser.
De nya riksomfattande riktlinjerna och kvalitetskraven för vinterväghållning träder i sin helhet i kraft för första gången i dessa entreprenader på NTM-centralens område. I praktiken innebär det allt strängare kvalitetskrav bl.a. för snöplogning och halkbekämpning på bl.a. mindre trafikerade vägar. Även en ny entreprenadmodell för underhållsledning tas i bruk i båda entreprenaderna. Samarbetet mellan beställaren och huvudentreprenören fördjupas och verkställandet av kvalitetskraven kan påvisas i underhållsprocessen. Entreprenören har gjort kvalitetslöften på olika nivå bl.a. om underentreprenad, planenlighet och kommunikation. I anbudsskedet har i praktiken kvaliteten haft större och priset mindre betydelse jämfört med den gamla konkurrensutsättningen av regionentreprenaden.
Mer information:
- Elina Granqvist
Väghållningsplanerare
NTM-centralen i Södra Österbotten
Tfn 0295 027 970
- Publiceringsdatum
- 2019-03-04