- Aktuellt
- Kungörelser och anmälningar
- Allmän anmälan om flyttning av fordon som lämnats på landsväg
- Planering av statens trafikleder - kungörelser
- De kungörelser, offentliga delgivningar och beslut inom ansvarsområdet för miljö och naturresurser som är riksomfattande eller omfattar flera regioner
- Jobba hos oss
- RSS-feed
- Evenemang och utbildningar
- Anbudsförfrågningar och projektutlysningar
- Pressmeddelanden
- Tiedotteet 2021
- Pressmeddelanden 2020
- Pressmeddelanden 2019
- Pressmeddelanden 2018
- Pressmeddelanden 2017
- Pressmeddelanden 2016
- Pressmeddelanden 2015
- Pressmeddelanden 2014
- Pressmeddelanden 2013
- Pressmeddelanden arkiv
- Beställ meddelanden
- Aktuellt
- Nyheter 2025
- Nyheter 2024
- Nyheter 2023
- Nyheter 2018
- Nyheter 2022
- Nyheter 2021
- Nyheter 2020
- Nyheter 2019
- Nyheter 2017
- Nyheter 2016
- Nyheter 2015
- Nyheter 2014
- Nyheter 2013
- Nyhetsbrev
- Kommunikation
Splittringen av tillväxttjänsterna bekymrar de nuvarande ansvariga aktörerna
Lagen om regionutveckling och tillväxttjänster bereds som bäst. Lagen syftar till en modern arbetsmarknadspolitik, i vilken kunden, och inte förvaltningen, ligger i fokus. Det finns avvikande åsikter förknippade med ansvaret att ordna tillväxttjänsterna, eftersom stora städer har uttryckt sin vilja att ordna dem själv. I de nuvarande ansvarsorganisationerna, dvs. NTM-centralerna och TE-byråerna, anses det inte vara förnuftigt att splittra ansvaret. Därför har aktörerna uttryckt sitt gemensamma bekymmer för en eventuell kompromisslösning. De nuvarande aktörerna anser att en sådan lösning skulle ha många återverkningar som ger upphov till allvarliga bekymmer.
En kompromisslösning skulle tillföra en ny förvaltningsinstans, en samkommun, vid sidan av landskapen och göra ordnandet av tillväxttjänsterna mycket rörigt. I praktiken betyder det en övergång från en tvåstegsförvaltning till en fyrstegsförvaltning. Samtidigt går vi bakåt i förhållande till reformens marknadsbaserade synsätt. Det är sannolikt att kommunerna och samkommunerna själv vill vara den primära tjänsteproducenten. Strukturfonderna skulle bli kvar i landskapen, trots att de är en väsentlig del av tillväxttjänsterna, vilket ytterligare splittrar aktörerna allt mer ur kundens synvinkel. Tillväxttjänster för svårsysselsatta personer drivs också längre bort från hälsovårdsreformen, trots att synergieffekterna inom landskapet är uppenbara.
Eventuell uppdelning av ansvaret för ordnandet av tillväxttjänsterna skapar splittrade och regionalt ojämlika företags- och arbetskraftstjänster och skulle även förlama verkställandet av sysselsättnings- och näringspolitiken. Överlappande arrangemang ökar kostnaderna och medför stora utmaningar för utvecklingen av elektroniska och kundrelaterade tjänster. Utöver regional ojämlikhet riskeras också principen om kundernas likvärdighet inom landskapets gränser. Lösningen försvårar också tillgången till arbetskraft och främjandet av arbetskraftens rörlighet. Olika lösningar i landskapen för att ordna tillväxttjänsterna försvårar företagens förmåga att gestalta regionala partners i rekryteringen av kunnig arbetskraft.
Innan denna lösning slås fast hoppas vi ännu att man fördjupar sig i återverkningarna av den.
Mer information
- Mika Soininen
Ordförande för NTM-centralernas överdirektörer år 2017
NTM-centralen i Södra Österbotten
Tfn 0295 027 403
- Publiceringsdatum
- 2017-11-24