null Erikoiskuljetuksia liikkuu nyt siellä missä tuulee

Erikoiskuljetuksia liikkuu nyt siellä missä tuulee

Suomen siirtyminen nopeassa tahdissa fossiilittoman energian käyttöön näkyy myös ELY-keskukseen saapuneiden erikoiskuljetuslupien hakemusmäärässä. Vuoden 2021 aikana määrä on kasvanut merkittävästi. Suurin syy lukumäärän nousuun on tuulivoimarakentamisen lisääntyminen.

Tuulimylly koostuu kolmesta lavasta, konehuoneesta ja neljästä kuuteen runkoputkesta. Jokaisen eri osan kuljetus vaatii erikoiskuljetusluvan. Viime vuosien ajan lupien hakemusmäärät ovat vuositasolla pyörineet 10 000 kappaleen molemmin puolin. Tämän vuoden osalta ennustetaan, että erikoiskuljetuslupia tullaan myöntämään noin 12 500 kappaletta. Tuulivoimarakentaminen tulee Suomessa olemaan vilkasta vielä ainakin seuraavat pari vuotta.

Hakemusmäärässä raju 25 prosentin kasvu

Hakemusjono on tänä vuonna ajoittain venynyt hyvinkin pitkäksi, ja siitä on aiheutunut haastetta kuljetusten suorittajille. Haittaa ei niinkään ole ollut tuulivoimaan liittyville kuljetuksille, vaan muille erikoiskuljetuksille, joiden hakemuksia ei ole pystytty kasvaneen tuulivoimarakentamisen vuoksi käsittelemään riittävän nopeassa tahdissa. ELY-keskuksen lupasumaa on vuoden mittaan purettu myös tekemällä ylitöitä. 

Energian tuottaminen tuulivoiman avulla nopeuttaa Suomen talouden pääsyä kansainvälisen vihreän kasvun vauhtiin. Suomessa on nyt 800 tuulimyllyä ja lähivuosina rakennetaan vielä 700 uutta lisää. Kuljetukset keskittyvät tällä hetkellä Keski-Suomen ja Pohjanmaan alueille. Tuulimyllyillä lastattuja erikoiskuljetuksia liikkuu nyt ennätysmäärä Suomen länsirannikolla, siellä, missä eniten tuulee. 

Pirkanmaan ELY-keskus myöntää Ahvenanmaata lukuun ottamatta kaikki Suomen erikoiskuljetusluvat.

Keväällä 2021 Vestaksen tuulimyllyn konehuone, eli nacelli, kuljetettiin erikoiskuljetuskalustolla Simo Sarvisuon tuulipuistoon. (Kuva: Jarkko Finnilä)