- Aktuellt
- Kungörelser och anmälningar
- Allmän anmälan om flyttning av fordon som lämnats på landsväg
- Planering av statens trafikleder - kungörelser
- De kungörelser, offentliga delgivningar och beslut inom ansvarsområdet för miljö och naturresurser som är riksomfattande eller omfattar flera regioner
- Jobba hos oss
- RSS-feed
- Evenemang och utbildningar
- Anbudsförfrågningar och projektutlysningar
- Pressmeddelanden
- Tiedotteet 2021
- Pressmeddelanden 2020
- Pressmeddelanden 2019
- Pressmeddelanden 2018
- Pressmeddelanden 2017
- Pressmeddelanden 2016
- Pressmeddelanden 2015
- Pressmeddelanden 2014
- Pressmeddelanden 2013
- Pressmeddelanden arkiv
- Beställ meddelanden
- Aktuellt
- Nyheter 2024
- Nyheter 2023
- Nyheter 2022
- Nyheter 2021
- Nyheter 2020
- Nyheter 2019
- Nyheter 2018
- Nyheter 2017
- Nyheter 2016
- Nyheter 2015
- Nyheter 2014
- Nyheter 2013
- Nyhetsbrev
- Kommunikation
Nyheter 2016
Vt 6 Taavetti - Lappeenranta -tietyömaalla kiireinen syksy (Kaakkois-Suomi)
Valtatie 6 on Etelä-Karjalan pääyhteys. Tie palvelee sekä paikallista että pitkänmatkan liikennettä, ja on tärkeä väylä teollisuuden raaka-aine- ja satamakuljetuksille. Taavetti−Lappeenranta-osuuden kattavassa parannushankkeessa valtatie 6 parannetaan pääosin nykyiselle paikalle keskikaiteelliseksi nelikaistaiseksi tieksi. Parannettava osuus on kokonaisuudessaan 28 km pitkä.
Hankkeella eletään juuri nyt kiireistä aikaa. – Kaikki sillat lukuun ottamatta Taavetin kohdan siltoja saadaan valettua ja kahta siltaa lukuun ottamatta myös käyttöön syksyn aikana. Rantsilanmäen eritasoliittymä otetaan käyttöön väliaikaisilla järjestelyillä viikolla 44, kertoo hankkeen projektipäällikkö Harri Liikanen Liikennevirastosta. Tietyömaan henkilövahvuus on tällä hetkellä noin 150 henkilöä.
Marraskuun puolivälissä avataan liikenteelle seuraavat osuudet
- Rantsilanmäki - Jurvalan läntinen eritasoliittymä, 1 + 1 -kaistaisena, alennettu nopeus, pituus n. 5 km
- Jurvalan itäinen eritasolittymä - Kärenkylä (nykyinen nelikaistainen tie), 2+2 -kaistainen keskikaiteellinen, 80 km/h rajoitus, pituus 9 km.
- Liikenteelle otoilla tarkoitetaan, että osuuksilta poistuu tasoliittymät ja siksi avataan myös rinnakkaistiet koko matkalla, esim. bussiliikenne ja paikallinen liikenne siirtyy niille, Liikanen selvittää.
Kiivastahtisen syksyn jälkeen tietyömaa hiljene jouluna jäädäkseen sen jälkeen talvitauolle. Työt jatkuvat taas keväällä 2017 ja tavoitteena on saada ensi kesänä koko valtatien osuus valmiiksi ja liikenne kulkemaan lopullisessa muodossa.
Hankkeen taustat
Valtatie 6:n osuudella Taavetti–Lappeenranta liikennöi päivittäin 8 700 – 9 100 autoa, mistä poikkeuksellisen suuri osuus, 20–25 %, eli noin 2 000 autoa, on raskasta liikennettä.
Tällä hetkellä liikenteen sujuvuus osuudella on huono pääasiassa ruuhkautuvien liittymien sekä rekkaliikenteen aiheuttaman jonoutumisen takia. Kaksikaistaisella tiellä ohitusmahdollisuudet ovat huonot ja nopeustasot vaihtelevat.
Tie kulkee nykyisellään Jurvalan taajaman läpi, mikä aiheuttaa alueella turvallisuusriskejä, vähentää asuinviihtyvyyttä ja tuo ympäristöhaittoja. Tien sijainti Salpausselän harjualueilla aiheuttaa suuria riskejä myös vedenhankinnan kannalta tärkeille pohjavesialueille
Rakentaminen käynnistyi lokakuussa 2015. Tämänhetkisen arvion mukaan tavoitteena on avata tie Jurvalan läntisestä eritasoliittymästä itään v. 2017 aikana. Koko hanke valmistuu vuonna 2018.
Hankkeen kustannusennuste on 76 miljoonaa euroa.
Lisätietoja: Vt 6 Taavetti - Lappeenranta -hankesivut (Liikennevirasto) >>
Seuraa myös hankkeen Facebook-sivuja >>
Kuvat: Liikennevirasto
- Publiceringsdatum
- 2016-10-21