- Aktuellt
- Kungörelser och anmälningar
- Allmän anmälan om flyttning av fordon som lämnats på landsväg
- Planering av statens trafikleder - kungörelser
- De kungörelser, offentliga delgivningar och beslut inom ansvarsområdet för miljö och naturresurser som är riksomfattande eller omfattar flera regioner
- Jobba hos oss
- RSS-feed
- Evenemang och utbildningar
- Anbudsförfrågningar och projektutlysningar
- Pressmeddelanden
- Tiedotteet 2021
- Pressmeddelanden 2020
- Pressmeddelanden 2019
- Pressmeddelanden 2018
- Pressmeddelanden 2017
- Pressmeddelanden 2016
- Pressmeddelanden 2015
- Pressmeddelanden 2014
- Pressmeddelanden 2013
- Pressmeddelanden arkiv
- Beställ meddelanden
- Aktuellt
- Nyheter 2025
- Nyheter 2024
- Nyheter 2023
- Nyheter 2018
- Nyheter 2022
- Nyheter 2021
- Nyheter 2020
- Nyheter 2019
- Nyheter 2017
- Nyheter 2016
- Nyheter 2015
- Nyheter 2014
- Nyheter 2013
- Nyhetsbrev
- Kommunikation
Pressmeddelanden 2016
Rumpurakenteiden ympäristöongelmat, niiden ehkäisy ja korjaaminen (Keski-Suomen ELY-keskus)
Maakunnallinen pilottitutkimus on valmistunut. Rumpurakennetutkimuksen tavoitteena on edistää vesialueiden ylitysrakenteisiin liittyvien ympäristöongelmien tunnettuutta sekä niiden ennaltaehkäisyä ja korjaamiskäytäntöjä.
Kymmenen vuoden aikana selvitettiin yli 2 000 vesistöön rakennetun ylitysrakenteen ekologisia, mutta myös esteettisiä ja vesiensuojelullisia ongelmia.Tutkimuksen tulokset kertovat, että joka kolmas rumpurakenne on täydellinen vaelluseste ja joka toinen ajoittainen vaelluseste.
Maanteiden (yleisten teiden) osalta ylitysrakenteiden ylityskysymykset hoidetaan jo kohtuullisesti, mutta monien yksityisteiden ylitysrakenteista löytyy pahojakin puutteita. Tunnetuin näistä on kalojen ja pohjaeläinten läpikulun estyminen. Sen aiheuttavat useimmiten rummun alapään pudotus, liika kaltevuus, pieni halkaisija, suuri virtausnopeus, veden vähyys sekä kivi- ja karikepadot. Mitä alempana jokijatkumoa ongelmat ovat, sitä suurempi on ympäristöhaitta. Monissa vesistössä tästä on seurannut virtavesilajiston ja sen monimuotoisuuden väheneminen. Usein tilanne on samalla vesilain ja vesienhoitolain vastainen. Jos jokijatkumo on ylitysrakenteen vuoksi poikki, se ei voi olla hyvässä ekologisessa tilassa, joka on yhteiseurooppalainen tavoitetila.
Rumpurakentamiseen liittyvät ympäristökysymykset ovat monin tavoin ajankohtaisia. Ilmastomallit ennustavat valunnan kasvua ja ajallista muutosta, kun taas tuulipuistojen ja selluteollisuuden tarvitsemat lisätiet merkitsevät uusia vesistöylityksiä. Metsätieverkostomme ja samalla ylitysrakenteiden perusparantamistarve on myös suuri.
Ylitysrakenteiden ympäristöongelmien korjaaminen ei välttämättä vaadi lisärahoitusta. Kun monet tieurat ja ylitysrakenteet on lähiaikoina joka tapauksessa uusittava, tehdään se samalla ekologisesti oikein. Toisaalta monet ympäristöongelmista on vältettävissä pelkästään oikealla rakennevalinnalla, oikealla tielinjauksella ja rakenteen oikealla asentamisella. Tämä puolestaan edellyttää ohjeistuksen ja -koulutuksen tehostamista sekä mahdollisesti vesilain täydentämistä ns. pieniä vesitaloushankkeita koskevan ilmoitusmenettelyn osalta. Ympäristöystävällisen ylitysrakentamisen parhaaksi takeeksi on osoittautunut vesi- ja kalatalousasiantuntijan osallistuminen niin suunnittelu- kuin perustamistyöhönkin. Nykytilaa voidaan parantaa myös valtionavustusten myöntöehtoja päivittämällä. Avustusta annettaisiin periaatteessa vain niille hankkeille, jotka sitoutuvat ympäristöystävälliseen asentamiseen ja sen todentamiseen.
Raportti löytyy täältä
Lisätietoja
Anssi Eloranta, p. 040 - 559 29 58
Valokuvia (Anssi Eloranta) toimitusten käyttöön
- Publiceringsdatum
- 2016-04-14