- Aktuellt
- Kungörelser och anmälningar
- Allmän anmälan om flyttning av fordon som lämnats på landsväg
- Planering av statens trafikleder - kungörelser
- De kungörelser, offentliga delgivningar och beslut inom ansvarsområdet för miljö och naturresurser som är riksomfattande eller omfattar flera regioner
- Jobba hos oss
- RSS-feed
- Evenemang och utbildningar
- Anbudsförfrågningar och projektutlysningar
- Pressmeddelanden
- Tiedotteet 2021
- Pressmeddelanden 2020
- Pressmeddelanden 2019
- Pressmeddelanden 2018
- Pressmeddelanden 2017
- Pressmeddelanden 2016
- Pressmeddelanden 2015
- Pressmeddelanden 2014
- Pressmeddelanden 2013
- Pressmeddelanden arkiv
- Beställ meddelanden
- Aktuellt
- Nyheter 2023
- Nyheter 2022
- Nyheter 2021
- Nyheter 2020
- Nyheter 2019
- Nyheter 2018
- Nyheter 2017
- Nyheter 2016
- Nyheter 2015
- Nyheter 2014
- Nyheter 2013
- Nyhetsbrev
- Kommunikation
Pressmeddelanden 2016
Allt större brist på rastplatser för den tunga trafiken (NTM-centralen i Nyland)
Inom NTM-centralen i Nylands område skulle det behövas nästan 400 nya parkeringsplatser med service för den tunga trafiken. Enligt undersökningar finns det inte längre någon stor efterfrågan på så kallade kalla rastplatser.
Trafiksäkerheten garanteras genom förordningen om kör- och vilotider för den tunga trafikens transporter. I Nyland och i synnerhet i huvudstadsområdet finns det inte tillräckligt med rastplatser att hålla de lagstadgade pauserna på. Det har lett till att man bryter mot föreskriften, kör onödiga sträckor och parkerar där det inte är tillåtet, rentav på körramper. Man har räknat antalet användare och kommit fram till att problemet med parkering i synnerhet nattetid har spridit sig utanför NTM-centralen i Nylands område i huvudstadsregionen ända till Tavastland. När man vet att det inte finns plats i huvudstadsregionen har man börjat pausa tidigare.
Det har funnits för få rastplatser i förhållande till behovet i flera år. Problemet håller dock på att förvärras ytterligare, när platserna i Västra hamnen börjar användas för annat. Det ökade antalet transporter ökar också behovet av platser. Områden har också försvunnit och nya är svåra att hitta. Värst är situationen på infarterna till huvudstadsregionen och på Ring III, där uppskattningsvis 3000–7000 tunga fordon passerar varje dygn.
Samarbete har inletts
I fortsättningen är målet att skapa nya rastplatser för den tunga trafiken och utveckla de befintliga platserna så att de bättre motsvarar nuvarande efterfrågan. På initiativ av NTM-centralen i Nyland funderar man som bäst på ansvarsfördelningen mellan den offentliga och privata sektorn och på en genomförandemodell för utvecklingen av områdena.
Problemet har också utretts i en undersökning som publicerades i januari. Raskaan liikenteen taukopaikat Uudenmaan ELY-keskuksen alueella: Kysynnän ja tarjonnan analyysi sekä mahdollisia yhteistoimintamalleja (Rastplatser för den tunga trafiken på NTM-centralen i Nylands område: Analys av utbud och efterfrågan samt eventuella samarbetsmodeller) innehåller en analys av utbud och efterfrågan på rastplatser. I undersökningen kartläggs även preliminära samarbetsmodeller för att utveckla rastplatserna.
Publikationen finns på adressen www-doria.fi
Ytterligare information:
- Enhetschef Janne Kojo, janne.kojo(at)ely-keskus.fi, 0295 021 296
- Överinspektör Johanna Järvinen, johanna.jarvinen(at)ely-keskus.fi, 0295 021 342
- Publiceringsdatum
- 2016-02-17