- Aktuellt
- Kungörelser och anmälningar
- Allmän anmälan om flyttning av fordon som lämnats på landsväg
- Planering av statens trafikleder - kungörelser
- De kungörelser, offentliga delgivningar och beslut inom ansvarsområdet för miljö och naturresurser som är riksomfattande eller omfattar flera regioner
- Jobba hos oss
- RSS-feed
- Evenemang och utbildningar
- Anbudsförfrågningar och projektutlysningar
- Pressmeddelanden
- Tiedotteet 2021
- Pressmeddelanden 2020
- Pressmeddelanden 2019
- Pressmeddelanden 2018
- Pressmeddelanden 2017
- Pressmeddelanden 2016
- Pressmeddelanden 2015
- Pressmeddelanden 2014
- Pressmeddelanden 2013
- Pressmeddelanden arkiv
- Beställ meddelanden
- Aktuellt
- Nyheter 2023
- Nyheter 2022
- Nyheter 2021
- Nyheter 2020
- Nyheter 2019
- Nyheter 2018
- Nyheter 2017
- Nyheter 2016
- Nyheter 2015
- Nyheter 2014
- Nyheter 2013
- Nyhetsbrev
- Kommunikation
Pressmeddelanden 2016
Pohjois-Päijät-Hämeen liikenneturvallisuustyötä aktivoidaan (Uudenmaan ELY-keskus)
Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus sekä Asikkala, Hartola, Heinola, Padasjoki ja Sysmä valmistelevat koko Pohjois-Päijät-Hämettä ja kaikkia liikkumismuotoja koskevaa tur-vallisen liikkumisen ohjelmaa. Sidosryhminä mukana ovat muun muassa Liikenneturva ja poliisi. Uuden liikenneturvallisuusohjelman laatiminen on käynnistynyt syksyllä 2015, ja ohjelman on tarkoitus valmistua kesällä 2016. Pohjois-Päijät-Hämeen kuntien edellinen liikenneturvallisuus-ohjelma on vuodelta 2005.
Kunnissa tehtävän liikenneturvallisuustyön tueksi laaditaan liikenneturvallisuuden toimintaohjel-ma. Toimintaohjelmaan kerätään sellaisia liikennekasvatuksen ja viestinnän keinoja, joita eri hallintokunnan edustajat voivat hyödyntää omassa työssään. Kuntien hallinnonalan edustajat valmistelevat oman hallintoalansa toimintasuunnitelmaa yhdessä muiden työhön osallistuvien tahojen kanssa. Hallintokuntien toimintasuunnitelmien laatiminen käynnistettiin syksyllä 2015 yhteisellä aloitustilaisuudella, jossa olivat mukana Pohjois-Päijät-Hämeen kuntien edustajat.
Fyysisen liikenneympäristön parantamistoimenpiteitä kootaan vaaranpaikkakartoituksen, maas-totarkastusten ja toimenpidepalaverin perusteella. Eri toimenpiteille määritellään kiireellisyys-luokat ja kustannusarvio. Liikenneympäristön nykytilan kartoittamisessa ja parantamistoimenpi-teissä huomio kiinnitetään erityisesti koulujen lähiympäristöön.
Autoilijoiden liikenneturvallisuus muuta maata huonompi
Pohjois-Päijät-Hämeessä tapahtui vuosina 2010–2014 yli 1000 liikenneonnettomuutta. Liiken-neonnettomuuksissa kuoli 18 ja loukkaantui noin 410 ihmistä vuosina 2010–2014. Asukaslukuun suhteutettuna Pohjois-Päijät-Hämeessä tapahtui koko maan keskiarvoa enemmän henkilöva-hinko-onnettomuuksia. Asukaslukuun suhteutettuna eniten henkilövahinko-onnettomuuksia ta-pahtui Hartolassa, mitä selittää kunnan kautta kulkeva valtatie 4. Väestöön suhteutettuna vähi-ten onnettomuuksia tapahtui Padasjoella. Kulkumuodoittain tarkasteltuna Pohjois-Päijät-Hämeessä tapahtuneissa liikenneonnettomuuksissa kuoli tai loukkaantui koko maan keskiarvoa enemmän henkilöauton kuljettajia ja matkustajia.
Inhimillisen kärsimyksen lisäksi liikenneonnettomuudet aiheuttavat myös taloudellisia menetyk-siä kunnille. Liikenneviraston onnettomuuskustannusmallin ja vuoden 2013 yksikkökustannusten mukaisesti Pohjois-Päijät-Hämeessä vuosina 2010–2014 tapahtuneet onnettomuudet maksoi-vat vuosittain noin 37 miljoonaa euroa, josta kuntien osuuden arvioidaan olevan noin 15–20 %, eli noin 6,5 miljoonaa euroa vuodessa (pääasiassa terveys- ja sosiaalityön menot).
Päättäjät haluavat panostaa erityisesti liikennekasvatukseen
Vuodenvaihteessa Pohjois-Päijät-Hämeen kuntien päättäjille tehtiin liikenneturvallisuuskysely. Kyselyn tavoitteena oli tiedottaa liikenneturvallisuuden teemoista, kerätä tietoa liikenneturvalli-suustyön suunnittelun tueksi ja sitouttaa päättäjiä kuntansa liikenneturvallisuustyöhön. Kyselyyn vastasi 84 henkilöä suunnittelualueen kaupungin- / kunnanvaltuustoista sekä lautakunnista ja neuvostoista. Hieman alle puolet vastaajista (44 %) koki tietävänsä riittävästi kuntansa liikenne-turvallisuustilanteesta.
Enemmistö kyselyyn vastanneista (69 %) kannatti vuosittaisen määrärahan varaamista liiken-neonnettomuuksia ehkäisevään liikenneturvallisuustyöhön kunnissa. Tärkeimmiksi toimenpiteiksi nähtiin liikennekasvatuksen lisääminen kouluissa ja nuorisotyössä sekä liikenteen valvonnan lisääminen. Kyselyyn vastanneiden mukaan kehittämistarpeita on erityisesti valtatien 4 liikenne-turvallisuudessa, jalankulku- ja pyöräilyväylien kattavuudessa ja kunnossa, liikennekäyttäytymi-seen vaikuttamisessa ja liikenteen valvonnassa.
Lisätietoja:
- Uudenmaan ELY-keskus, Sonja Heikkinen, 0295 021336
- Asikkalan kunta, Petri Haapanen, 044 778 0430
- Hartolan kunta, Taneli Rasmus, 044 743 2252
- Heinolan kaupunki, Ari Matteinen, 0500 497 251
- Padasjoen kunta, Sari Airiainen, 044 720 2001
- Sysmän kunta, Matti Kurvinen, 044 7134 525
- Suunnitelmaa laativa konsultti Ramboll Finland Oy, Terhi Svenns, 050 358 0733 ja Erica Roselius, 040 736 9950
- Publiceringsdatum
- 2016-03-02