Regional information

Nyheter 2022

Har du frågor om miljön? Vår kundtjänst svarar varje vardag

År 2024 tog kundtjänsten för miljöfrågor hand om sammanlagt 18 500 kontakter med utmärkt kundnöjdhet (NPS-tal 82).

Bland annat oron över massakern på flodpärlmusslor i Hukkajoki bemöttes i kundtjänsten för miljöfrågor 2024. ”Som helhet lyckades vi möta kunderna på ett utmärkt sätt. Vårt NPS-tal för 2024 är hissnande 82”, berättar gruppchef Sabina Mäki.

NPS, dvs. net promotor score, mäter hur villiga kunderna är att rekommendera tjänsten. Enligt Mäki är kompetensområdet för kundservicen mycket omfattande. ”Vanligtvis kontaktar man oss angående exempelvis miljöunderstöd, skyddsområden samt olika anmälningar och tillstånd”, fortsätter hon.

I enkäten om telefontjänsten som genomfördes i augusti-september fick kundtjänsten betyget 9,1 på skalan 1–10. 600 personer svarade på enkäten. I de skriftliga svaren tackade kunderna till exempel för att kundtjänsten snabbt svarade på samtalet, tydlig och sakkunnig rådgivning samt vänlig service.

Kundtjänsten svarar även i chatten

Telefonen förblev den överlägset populäraste servicekanalen inom kundtjänsten för miljöfrågor. Tre av fyra kontakter sköttes per telefon. Användningen av digitala kanaler ökade dock jämfört med året innan. Det näst vanligaste sättet att ta kontakt var e-post, där en femtedel av kunderna uträttade sina ärenden. Ärendehanteringen via chatten var fortfarande blygsam.

”Det finns chattar på många olika webbplatser och det är ett bra alternativt sätt att kontakta oss. De som använt sig av chatten har berömt den, men hittills har väldigt få använt den jämfört med andra kanaler”, konstaterar Mäki.

Kundtjänst för miljöfrågor

  • telefon: 0295 020 900, mån–fre 9–16 lna/mta
  • e-post: [email protected]
  • chatt: mån–fre kl. 12–15

Läs mera

Uppdaterad: 27.02.2025