Navigeringsmeny
Pressmeddelanden 2015

Pressmeddelanden 2015

Pressmeddelanden 2015

Beläggningsarbetet på landsvägarna sommaren 2015 närmar sig (NTM-centralen i Södra Österbotten)

NTM-centralen i Södra Österbottens beläggnings- och lappningsentreprenader sommaren 2015 är klara. I NTM-centralen i Södra Österbottens område utförs beläggnings- och lappningsarbetet sommaren 2015 av Lemminkäinen Infra Oy. Även i år använder NTM-centralen i Södra Österbotten ca 15 miljoner euro för beläggning och lappning av landsvägar. För tillfället är det ca 260 km väg som ska beläggas. Under sommaren försöker man utöka sträckan till ca 300 kilometer. Varje år är beläggningsbehovet nästan 400 km. Den tredje fuktiga, på varandra följande, vintern tär på vägbeläggningen med fart. En del av beläggningsobjekten klarnar ännu under vårens lopp och allteftersom skadorna framskrider.

I sitt verksamhetsområde verkställer NTM-centralen i Södra Österbotten beläggningspolitiken enligt Trafikverkets strategi och resultatstyrning. Med nuvarande finansiering förmår endast de livligast trafikerade huvudvägarna (längd 1000 km) hållas i nästintill nuvarande skick. Längs dessa, i regel riksvägar, ökade antalet vägsträckor i dåligt skick med endast 10 %. Andra belagda vägars (längd 5000 km) skick blir snabbare sämre. Längs dessa landsvägar ökade längden på vägsträckor i dåligt skick som fordrar beläggning i de österbottniska landskapen med 40 % i fjol.

Finansieringen för beläggning av landsvägar har legat på samma nivå i åratal. Det låga världsmarknadspriset på olja avspeglas via bitumenpriset på beläggningspriserna. På grund av detta har köpkraften i år återgått till att vara bättre, men om man skulle vilja lappa igen det som eftersläpningen medfört i åratal, skulle det vara dags att göra det i sommar.

Den milda vintern och temperaturer på båda sidorna av nollstrecket har brutit ner beläggningarna kraftigt. Åratal av eftersläpning i finansieringen har gjort att beläggningarna enbart har lappats och belagts många gånger på nytt med alldeles för lätta metoder. De tunna beläggningarna som gjorts med "konstgjord andning" håller inte för belastningen av väder och trafik. Vattnet i vägstommen försämrar ytterligare vägens förmåga att hålla för trafikbelastningen.

Beläggningslappningarna har ökat kraftigt i omfattning. Efter senaste vinter kommer NTM-centralen i Södra Österbotten enligt planerna att använda över 4 miljoner euro för vårens beläggningslappningar.

De viktigaste beläggningsobjekten på landsvägarna sommaren 2015 är:

Riksväg 8 Gränsen till Egentliga Finland – Pjelax 45 km
Riksväg 16 Lappo – Alajärvi 38 km
Riksväg 8 Pörtom – Långåminne 20 km
Riksväg 28 Kannus – gränsen till Norra Österbotten 16 km
Riksväg 19 Jalasjärvi – Kriikku 14 km
Riksväg 19 Nurmo – Lappo 16 km
Landsväg 749 Jakobstad – Gertrudsbro 20 km
Stamväg 68 Etseri – Ähtärinranta 16 km
Landsväg 7041 Nurmo – Lappo (Länsitie) 16 km

Dessutom görs beläggning i Karleby bl.a. på riksvägarna 8 och 13 samt landsväg 752 längs Karleby hamnväg. Man strävar efter att utföra arbetet under natten för att trafiken ska utsättas för så få olägenheter som möjligt.

Bilaga:

Mer information om Södra Österbottens beläggningsarbeten:

  • Timo Kulmala
    Ingenjör
    Tfn 040 542 7676
  • Jarmo Eskola
    Utvecklingschef
    Tfn 040 539 7534

Regional information