- Aktuellt
- Kungörelser och anmälningar
- Allmän anmälan om flyttning av fordon som lämnats på landsväg
- Planering av statens trafikleder - kungörelser
- De kungörelser, offentliga delgivningar och beslut inom ansvarsområdet för miljö och naturresurser som är riksomfattande eller omfattar flera regioner
- Jobba hos oss
- RSS-feed
- Evenemang och utbildningar
- Anbudsförfrågningar och projektutlysningar
- Pressmeddelanden
- Tiedotteet 2021
- Pressmeddelanden 2020
- Pressmeddelanden 2019
- Pressmeddelanden 2018
- Pressmeddelanden 2017
- Pressmeddelanden 2016
- Pressmeddelanden 2015
- Pressmeddelanden 2014
- Pressmeddelanden 2013
- Pressmeddelanden arkiv
- Beställ meddelanden
- Aktuellt
- Nyheter 2025
- Nyheter 2024
- Nyheter 2023
- Nyheter 2018
- Nyheter 2022
- Nyheter 2021
- Nyheter 2020
- Nyheter 2019
- Nyheter 2017
- Nyheter 2016
- Nyheter 2015
- Nyheter 2014
- Nyheter 2013
- Nyhetsbrev
- Kommunikation
Kaakkois-Suomen tieverkolle ennakoidaan normaalia vaikeampaa kelirikkoa (Kaakkois-Suomi)
Kelirikon merkit ovat jo nähtävissä monin paikoin tieverkolla, vaikka takana on pakkastalvi. Tänä keväänä ennustetaan Kaakkois-Suomeen normaalia vaikeampaa kelirikkotilannetta.
"Sorateillä kelirikosta odotetaan melko tavanomaista. Näillä näkymin ei ole luvassa viime kevään kaltaista pahaa kelirikkoa vaan maantiet pystyttäneen pitämään liikennöitävässä kunnossa", selventää Väylän tieliikennejohtaja Pekka Rajala.
Sateinen kevät voi kuitenkin pahentaa tilannetta merkittävästi. Vaikeinta kelirikkoa ennustetaan tällä hetkellä Kaakkois-Suomeen ja Lappiin.
"Sademäärät ovat kaakossa olleet tällä talvikaudella suuret ja pohjaveden pinnat ovat korkealla. Pakkaset ovat jäädyttäneet tierungot ja nyt sulamisen alkaessa kelirikkokausi alkaa. Yhtään painorajoitusta ei ole vielä Kaakkos-Suomen ELY-keskuksen alueella asetettu", kertoo Kaakkois-Suomen ELY-keskuksen kunnossapitoyksikön päällikkö Tuomas Vasama.
"Päällysteiden kunto on paikoin kärsinyt talven aikana pahasti. Laskevan päällysterahoituksen myötä huonokuntoisten jaksojen määrä kasvaa erityisesti vilkkaimman tieverkon ulkopuolella. Tämän vuoden rahoitus pitäisi vähintään kaksinkertaistaa, jotta tekemisessä päästäisiin kestävälle tasolle", Vasama jatkaa.
Kelirikon vuoksi painorajoituksia on viime vuosina asetettu vuosittain koko maassa yleensä noin 600–2000 kilometrille. Viime keväänä painorajoituksia oli noin 4100 kilometrillä maanteitä ja loppusyksylläkin vielä lähes 600 kilometrillä. Kaakkois-Suomessa rajoituksia oli vain yhdellä tiellä vajaan kymmenen kilometrin matkalla.
Kelirikon vakavuus riippuu silti suurelta osin kevään säistä. Kuiva ja aurinkoinen sää sekä yöpakkaset, jolloin tiet kuivuvat sulamisen tahtiin, pitävät uhkaavan kelirikon kurissa. Eniten kelirikolle alttiita teitä on Suomen keskiosissa, missä maaperä ja maasto-olosuhteet ovat sen syntymiselle otollisia ja sorateitä on paljon. Sorateillä saattaa myös paikoin esiintyä pintakelirikkoa ennen varsinaiselle runkokelirikolle altista aikaa. Tierungot eivät sula aurinkoisilla ja varjoisilla tieosuuksilla samaan tahtiin.
"Raskaampia kuljetuksia suunniteltaessa kannattaa ajoittaa kuljetukset esimerkiksi aikaiseen aamuun, jolloin vuorokauden lämpötila on alimmillaan ja tien kantavuus suurimmillaan", Pekka Rajala neuvoo.
Lisätietoja:
Kunnossapitoyksikön päällikkö Tuomas Vasama, p. 0295 021 361, [email protected]
Liikenteen asiakaspalvelu: [email protected], p. 029 502 0600
- Publiceringsdatum
- 2019-03-20