- Aktuellt
- Kungörelser och anmälningar
- Allmän anmälan om flyttning av fordon som lämnats på landsväg
- Planering av statens trafikleder - kungörelser
- De kungörelser, offentliga delgivningar och beslut inom ansvarsområdet för miljö och naturresurser som är riksomfattande eller omfattar flera regioner
- Jobba hos oss
- RSS-feed
- Evenemang och utbildningar
- Anbudsförfrågningar och projektutlysningar
- Pressmeddelanden
- Tiedotteet 2021
- Pressmeddelanden 2020
- Pressmeddelanden 2019
- Pressmeddelanden 2018
- Pressmeddelanden 2017
- Pressmeddelanden 2016
- Pressmeddelanden 2015
- Pressmeddelanden 2014
- Pressmeddelanden 2013
- Pressmeddelanden arkiv
- Beställ meddelanden
- Aktuellt
- Nyheter 2025
- Nyheter 2024
- Nyheter 2023
- Nyheter 2018
- Nyheter 2022
- Nyheter 2021
- Nyheter 2020
- Nyheter 2019
- Nyheter 2017
- Nyheter 2016
- Nyheter 2015
- Nyheter 2014
- Nyheter 2013
- Nyhetsbrev
- Kommunikation
Regional information
Harvinainen taajamatieremontti – Onkkaalantien remontilla parannetaan Pälkäneen keskusmiljöötä
Suomalaisten kuntien keskustaajamat ovat perinteisesti rakentuneet tärkeimmän liikenneyhteyden, maantien ympärille. Pääväyliä on sittemmin alettu linjata taajamien ohitse, mutta siitä huolimatta niissä on edelleen säilynyt maalaisromanttinen maantieympäristö.
Vielä vuosituhannen vaihteessa taajamien keskusteitä saneerattiin uuteen uskoon vähän maan joka puolella. Katutilaa jaettiin uudelleen, parannettiin turvallisuutta ja taajamakuvaakin ehostettiin.
Pirkanmaalla nämä kokonaisvaltaiset taajamaremontit loppuivat jokseenkin kokonaan vuonna 2010, ja tienpidon rahoitustasossa tapahtui selkeä muutos. Enää on tehty vain yksittäisiä jalankulku- ja pyöräilyväyliä, kuten viime vuonna Parkanon Käenmäentiellä, tai liittymäjärjestelyjä Ikaalisten sisääntulotien tavoin sen eri rakentamisvaiheissa, tai pelkkää rakenteen parantamista, kuten vuonna 2018 Mouhijärven Uotsolantiellä.
Viimein tänä kesänä Pälkäneellä käynnistyi vuosia vuoroaan odotellut Onkkaalantien parantaminen. Rahoitusta odotellessaan tie tosin ennätti rapistua varsin ruotoiseen kuntoon, mikä ymmärrettävästi närkästytti tienkäyttäjiä. Aamulehden lukijaäänestyksessä se ehdittiin jopa valita vuoden huonokuntoisimmaksi Pirkanmaan tieksi (AL 2.7.2023).
Kokonaisuus kahdesta eri urakasta
Parantamistyöt on Pälkäneellä jaettu kahteen urakkaan. Keskusta-alueen urakassa tietilaa jäsennellään uudelleen lisäämällä ajoradan reunaan pitkittäispysäköintipaikkoja ja siirtämällä jalankulku- ja pyöräilyväylät nykyistä ulommaksi. Viihtyisyyttä parannetaan istutusten, varusteiden, valaistuksen uusimisen ja tavanomaista korkealaatuisempien pintamateriaalien avulla. Samassa yhteydessä parannetaan myös Keskustie.
Toisessa, keskusta-alueen ulkopuolisessa urakassa keskitytään tien rakenteelliseen kunnostamiseen. Lisäksi kummassakin urakassa liikenneturvallisuutta kohennetaan suojatiejärjestelyillä tai muilla erillistoimilla.
Hyvää saadaan aikaan yhteisrahoituksella
ELY-keskus vastaa pääosin tien kunnostamiskustannuksista, kunnan kukkarosta taas maksetaan keskustan viihtyisyyttä ja taajamakuvaa parantavat sekä muut yleistä laatutasoa nostavat toimenpiteet. Turvallisuustoimenpiteet maksetaan puoliksi. Urakoiden tarjoushinta on yhteensä vajaat 2,2 miljoonaa euroa, josta kunnan osuus on noin 930 000 euroa ja valtion reilu 1,2 miljoonaa euroa. Tämän päälle tulevat vielä rakennuttamis- ja suunnittelukustannukset sekä työnaikaisten muutosten kustannukset.
Destia toimii urakoitsijoina Pälkäneen keskusta-alueella ja Asfalttikallio sen ulkopuolella olevissa rakenteen parantamistöissä. Työt on määrä saada valmiiksi vuoden loppuun mennessä. Parantamisen jälkeen tie lakkaa yleisenä maantienä ja siirtyy Pälkäneen kunnan haltuun.
Kuva Jussi Heittola, Rakennuttajatoimisto HTJ Oy
- Publiceringsdatum
- 2023-09-21