- Aktuellt
- Kungörelser och anmälningar
- Allmän anmälan om flyttning av fordon som lämnats på landsväg
- Planering av statens trafikleder - kungörelser
- De kungörelser, offentliga delgivningar och beslut inom ansvarsområdet för miljö och naturresurser som är riksomfattande eller omfattar flera regioner
- Jobba hos oss
- RSS-feed
- Evenemang och utbildningar
- Anbudsförfrågningar och projektutlysningar
- Pressmeddelanden
- Tiedotteet 2021
- Pressmeddelanden 2020
- Pressmeddelanden 2019
- Pressmeddelanden 2018
- Pressmeddelanden 2017
- Pressmeddelanden 2016
- Pressmeddelanden 2015
- Pressmeddelanden 2014
- Pressmeddelanden 2013
- Pressmeddelanden arkiv
- Beställ meddelanden
- Aktuellt
- Nyheter 2025
- Nyheter 2024
- Nyheter 2023
- Nyheter 2018
- Nyheter 2022
- Nyheter 2021
- Nyheter 2020
- Nyheter 2019
- Nyheter 2017
- Nyheter 2016
- Nyheter 2015
- Nyheter 2014
- Nyheter 2013
- Nyhetsbrev
- Kommunikation
Pressmeddelanden 2015
NTM-centralens utlåtande över detaljplanen för busstationsskvären (NTM-centralen i Södra Österbotten)
Planeringen av gamla busstationen till en samlingsplats för stadsborna och till ett utvidgat centrumområde är en av detaljplanens viktigaste målsättningar. Staden har poängterat det framtida allaktivitetshusets unikum, som ska öka den konkurrenskraft, som urskiljer regionen. Projektet är ca hälften större än det nuvarande Rewell Center. I byggprojektet ingår stora ekonomiska risker, vilket innebär att det kan vara förnuftigt att förverkliga kvarteret som ett kompanjonprojekt. En allmän arkitekttävling eller inbjuden arkitekttävling hade istället kunnat garantera just den unikhet och upplevelse, som man efterlyser i målsättningarna. Eftersom tidtabellen för byggandet kan bli lång, borde inte detaljplaneringen alltför mycket binda arkitektplaneringen, utan i stället innehålla de randkrav, som leder till en god stadsmiljö.
Det är utmanande att utvidga centrumområdet till andra sidan av järnvägen, eftersom tågbanan delar upp centrum både visuellt och funktionellt i två delar. Ur detaljplanen framkommer inte hur "hoppet över järnvägen" är tänkt att förverkligas. Viadukten är livligt trafikerad och inte speciellt lockande för fotgängare. NTM-centralen anser att det vore synnerligen viktigt att Hovrättsesplanadens gågata skulle fortsätta som en lätt trafikled över eller under järnvägen så rak och lättillgänglig som möjligt.
Det nya kvarteret för handel och kultur är utnämnd som ett av spetsprojekten i Vasas centrumstrategi. Det offentliga uterummet förväntas skapa ett "genius loci", vars kvalitet, arkitektur och funktionalitet man måste satsa på. Planförslagets torg är emellertid rätt så litet och undanskyfflat. NTM-centralen uppmanar staden att ännu fortsätta planeringen av de offentliga uterummen och att undersöka skvärens förlängning mot järnvägsparken samt mot Smedsbyvägens gamla SOK-byggnad.
Ur detaljplanförslaget framkommer inte hur det nya kvarteret anpassas till de arkitektoniskt värdefulla byggnaderna SOK funkisbyggnad och Viljo Revells byggnad som ligger mittemot. Illustrationerna skiljer sig från plankartans lösning och den ena illustrationen är gjord i fågelperspektiv så att man inte kan se hur kvarteret ansluter sig till gatu- och stadsbilden. Man har heller inte undersökt vilken påverkan stadens högsta tornbyggnad kommer att få.
Tolkningen av plankartan ger upphov till misstankar om att det kommande byggprojektet är massivt, högt och avstängt speciellt mot Olympiagatan och Verkstadsgatan. Ett mer mångformigt byggprojekt, som skulle öppna sig mot alla håll och också skulle beakta den mänskliga skalan, kunde bättre passa in i miljön. Med beaktande av att det nya centrumkvarteret finns i stadsdelen Klemetsö på andra sidan järnvägen, som historiskt sett länge har betraktats som ett område för småföretag och lagerbyggnader, finns det en fara i att ett tätt och högt stenkvarter upplevs som socialt otrivsamt. NTM-centralen anser att man också borde undersöka planens sociala konsekvenser, vilket markanvändnings- och bygglagen förutsätter.
Biltrafiken leds in till den underjordiska parkeringen från Olympiagatan. I detaljplanen är Olympiagatan planerad som en tvåfilig gata, vilket enligt NTM-centralen troligtvis kommer att leda till problem. Man borde också fästa uppmärksamhet vid cykelparkeringar, trafikbuller och vibrationer från tågtrafiken.
Mer information:
- Arkitekt Eva Sund-Knuuttila, tfn 0295 027 943
- Publiceringsdatum
- 2015-10-20