- Aktuellt
- Kungörelser och anmälningar
- Allmän anmälan om flyttning av fordon som lämnats på landsväg
- Planering av statens trafikleder - kungörelser
- De kungörelser, offentliga delgivningar och beslut inom ansvarsområdet för miljö och naturresurser som är riksomfattande eller omfattar flera regioner
- Jobba hos oss
- RSS-feed
- Evenemang och utbildningar
- Anbudsförfrågningar och projektutlysningar
- Pressmeddelanden
- Tiedotteet 2021
- Pressmeddelanden 2020
- Pressmeddelanden 2019
- Pressmeddelanden 2018
- Pressmeddelanden 2017
- Pressmeddelanden 2016
- Pressmeddelanden 2015
- Pressmeddelanden 2014
- Pressmeddelanden 2013
- Pressmeddelanden arkiv
- Beställ meddelanden
- Aktuellt
- Nyheter 2024
- Nyheter 2023
- Nyheter 2022
- Nyheter 2021
- Nyheter 2020
- Nyheter 2019
- Nyheter 2018
- Nyheter 2017
- Nyheter 2016
- Nyheter 2015
- Nyheter 2014
- Nyheter 2013
- Nyhetsbrev
- Kommunikation
Itä-Suomen kuntien pääpysäkkien kehittämisen ensimmäisen vaiheen taustaselvitys on valmistunut (Itä-Suomi)
Pohjois-Savon ELY-keskus käynnisti syyskuussa 2018 hankkeen, jonka tavoitteena on ollut selkeyttää ja parantaa Itä-Suomen kuntien henkilöliikenteen pääpysäkkien kehittämistilannetta. Pyrkimyksenä on ollut luoda ja vahvistaa yhteistä tietopohjaa, jota kunnat voivat hyödyntää pääpysäkkiensä kehittämistoimien suunnittelussa ja ohjelmoinnissa. Kehittämisen ratkaisumalleja on konkretisoitu valikoimalla lähempään tarkasteluun Iisalmen, Ilomantsin, Juvan, Kaavin, Tohmajärven ja Tuusniemen pääpysäkit.
Jatkotyöstämisen kannalta toimintamalleista ja esimerkkikohteiden ratkaisuista on tarkoitus keskustella nyt keväällä alueellisissa henkilöliikennetyöryhmissä ja seudullisissa liikennejärjestelmätyöryhmissä sekä muutoin tuoda joukkoliikenteen sujumista esille kuntayhteistyön tapaamisissa.
Pääpysäkkien varustelu vaatimattomalla tasolla
Kuntien joukkoliikennevastaaville suunnatun alkukartoituskyselyn tuloksena saadusta pysäkkijoukosta tunnistettiin ominaisuuksiltaan ja kehittämistarpeiltaan erilaisia pääpysäkkityyppejä. Kehittämiskysymykset liittyivät pysäkin olemassa oloon, varusteluun, odottelun mukavuustekijöihin ja matkustajainformaatioon.
Selvityksen perusteella pääpysäkkien varustelutaso todettiin yleisesti ottaen varsin vaatimattomaksi. Pääpysäkin minimivarustelutasoksi määritettiin asianmukainen opastus katuverkolta pysäkille, pysäkin merkintä pysäkkimerkillä ja nimikilvellä, hyvä sääsuoja (pysäkkikatos), penkki, pysäkin kautta kulkevan liikenteen ajan tasalla olevat aikataulut sekä mahdollisuus lukita polkupyörä eri kohdista runkoa säältä suojaavaan katokseen. Vähimmäistasoisen pysäkki-infrastruktuurin kustannuksien todettiin vaihtelevan varustelun laadusta sekä sähköistyksen ja maa- ja pohjatöiden tarpeesta riippuen muutamista tuhannesta eurosta noin 20 000 euroon.
Kunnat halukkaita selvittämään pääpysäkkiensä kehittämistarpeita
Hankkeen alkuvaiheessa kehittämisen ratkaisumalleja konkretisoitiin valikoimalla lähempään tarkasteluun Iisalmen, Ilomantsin, Juvan, Kaavin, Tohmajärven ja Tuusniemen pääpysäkit. Kuntatapaamisissa ja maastokäynneillä todettujen puutteiden ja parantamistarpeiden kautta hahmoteltiin tarvittavia parannustoimia ja mahdollisia kehittämisvaihtoehtoja. Alueiden liikenteenharjoittajilta saatu palaute ja näkemykset kirjattiin osaksi kehittämissuosituksia.
Liitteenä olevassa taustaselvityksessä on esitelty tyypittelyn tuloksena ja esimerkkikohteiden tarkastelun kautta pääpysäkin kehittämisen toimintamallit sekä esimerkkitapausten kehittämistarpeet ja ratkaisuvaihtoehdot. Luonteeltaan ohjeistusten ja tarkistuslistojen välimaastoon sijoittuvan lopputuotteen on tarkoitus olla apuna kunnille pääpysäkin kehittämistyössä. Fyysisten pysäkkiparannusten lisäksi matkustajainformaation puute nousi selvityksessä selkeäksi kehittämisen kohteeksi.
Peruskunnista lähes 90 % ilmoitti halukkuutensa selvittää tarkemmin kuntansa pääpysäkin kehittämismahdollisuuksia ja parannustoimien toteutusta yhdessä ELY-keskuksen kanssa. Jotta pääpysäkkien kohdalla tilanne selkiytyisi, toivotaan kuntien ottavan nykyistä vahvemmin roolia pääpysäkin kehittämiskokonaisuudesta.
ELY-keskuksen tarjoaman suunnitteluavun pyrkimys on, että taustaselvityksessä muodostettuja ratkaisumalleja voitaisiin soveltaa ja monistaa muihin vastaavantyyppisiin kohteisiin. Ohjelmoinnin tavoitteena on, että vuoteen 2020 mennessä olisi kuntien pääpysäkkien kehittämistoimet määritetty.
Lisätietoa hankkeesta
Pohjois-Savon ELY-keskus
Joukkoliikenneasiantuntija Juho Iivanainen, 0295 026 565
- Publiceringsdatum
- 2019-03-13