null Uutisrysä: Miten kaupallisella kalastuksella menee Järvi-Suomessa?

Miten kaupallisella kalastuksella menee Järvi-Suomessa?

Ammattikalastus eli toisin sanottuna kaupallinen kalastus on maailman vanhimpia elinkeinoja. Kalastajan ammattiin liittyy paljon myönteisiä mielikuvia ja hyviä piirteitä, mm. vapauden tunnetta kauniissa ympäristössä ja työskentelyä raikkaassa ulkoilmassa. Elinkeinoksi kalastaminen on toki fyysisesti, ja välillä henkisestikin rankka ammatti: etenkin talvella ankarat luonnonolot kurittavat karaistunuttakin kalastajaa, eikä ahkerasta rukoiluista tai kumartelusta huolimatta ole varmuutta Pietarin valtavista kalansaaliista. Sisävesillä on lisäksi alueita, jonne on mahdotonta saada riittäviä pyydyslupia, eikä poloinen kalastaja uskalla isoja investoida, jos lupien jatkuvuudesta ja niiden kohtuullisista hinnoista tai kalastuksen säätelytoimista ei ole varmuutta. 

 

Kaupallisten kalastajien määrä

Aikoinaan, ennen kirjolohen ja norjalaisen lohen invaasiota kalatiskeille, toimi isolla järvillä kullakin jopa kymmeniä ammattikalastajia; nyt monilla järvenselillä liikkuu enää vain satunnaisia kotitarve- ja huvittelukalastajia, vaikka Ahti soisi antimiaan jopa entistä runsaskätisemmin.

Järvi-Suomen kalatalousyksikön seitsemän maakunnan alueella toimii puolet maamme sisävesien n. 1600:sta kaupallisesta kalastajasta. Täälläkin kaupallisten kalastajien kokonaismäärä (1. ja 2. ryhmä) on harmittavasti (joidenkin tahojen mielestä onneksi) pienentynyt viidessä vuodessa 864:stä 764:ään eli -11,6%. Kansantalouden kannalta ilahduttavasti 1. ryhmäläisten (liikevaihto kalastuksesta >10 t€/v) määrä on Järvi-Suomessa kasvanut 128:sta 157 :ään eli +22,7 %. Myös muualla maamme sisävesillä muutos ja suuntaus on vastaava. 


Syynä ko. suhteen muutokseen lienee, että osa 2.ryhmään aikoinaan ilmoittautuneista ei ole uusinut rekisteröitymistä. Kalastuslaki muuttui 1.1.2016 alkaen, ja tuolloin ELY-keskuksen ylläpitämään kaupallisten kalastajien rekisteriin hakeutui mm. koppaukkoja ja -akkoja, jotka halusivat kalastaa isommilla (> 240 m) verkkomäärillä (KalL49§). Ko. rekisteröinti on voimassa kolme vuotta kerrallaan ja tunnetusti ahkera virkamies siivoaa rekistereitään ajan tasalle heti uuden työpäivän alkaessa.

Diagrammi kaupallisten kalastajien kalansaaliista vuonna 2022 (yht. 3,2Mkg)/ Järvi-Suomi. Muikku on merkittävin kalasaalis.
Kaupallisten kalastajien kalasaalis vuonna 2022 oli yhteensä 3,2Mkg Järvi-Suomessa. 


Kaupallisten kalastajien laatu

Onko kaupallisten kalastajien taidot ja kalusto kehittyneet aikain saatossa - kasvaako saalis?


Määrän lisäksi kaupallisen kalastuksen isona ongelmana on laatu: aktiivisten kalastajien keski-ikä nousee huolestuttavasti ja lienee jo ylittänyt 60-vuoden. Nuoria on ollut vaikeaa saada alalle eikä EU-tuet erityisesti suosi alalle pyrkiviä nuoria. Muut toimialat hyvine ja säännöllisine tuloineen vetävät, eikä kaupallisessa kalastuksessa ole vastaavia sukupolvenvaihdokseen tukia kuin esim. maaseutuyrittämisessä. Lisäksi lainarahoituksen osalta kaupalliselle kalastajalle ei toistaiseksi ole tarjolla korkotukia ja lainantakauksia. Voikin olla vaikeaa saada tiukka pankinjohtaja vakuuttuneeksi kalastajalainan takaisinmaksukyvystä ilman takuumies- tai naisoletettuja.


Järvi-Suomessa kaupallisen kalastuksen kilomääräiset saaliit ovat laskeneet viidessä vuodessa 8 %, josta merkittävintä on muikkusaaliin pienentyminen (-7 %). Vain kuha- (+5 %), ahven- (+11 %) ja täplärapusaaliit (+ 31%) ovat nousseet. Sama tilanne on myös muualla maassamme. Valtioneuvoston hyväksymän kotimaisen kalan edistämisohjelman tavoitteet näyttävät karkaavan yhä etäämmälle. Alan kehittäminenkin tuntuu jurraavan perin konsulttilähtöisenä jopa 100% tuella rahoitettujen innovatiivisten ja vähemmän innovatiivisten kehittämishankkeiden lukemattomien loppuraporteista huolimatta tai vuoksi. 
 

Onko kotimaiselle järvikalalle kysyntää ja nouseeko saaliin arvo?

Sisävesien kaupallisen kala- ja rapusaalin arvo oli 2022 yht. 15,9 M€. Siitä Järvi-Suomen osuus oli yhteensä 9,7 M€ (61%). Kasvua Järvi-Suomessa vuodesta 2017 oli 1 M€ eli 11%. Varsinkin kuhan kysyntä on kasvanut ja kalastajahinta (7€/kg vuonna 2022) mukavasti noussut. Muikun kalastajahinta (2,42€/kg vuonna 2022) on pysynyt huolestuttavan alhaalla pitkän aikaa, ja kalastajilta saatujen tietojen mukaan hinta on välillä niin alhainen, että troolipaattia ei kannata edes käynnistää. Onneksi muikunmädin kauppa on koronan jälkeen hiukan elpynyt ja hinta nousussa (81,3 €/kg). Kalastajan harmina on, että yleistä kustannustason nousua ei aina saa siirrettyä kalan myyntihintaan. 

Ympyrädiagrammi, jossa kuvataan kaupallisen kalastuksen kala- ja rapusaaliin arvo (yht.9,7M€) Järvi-Suomen maakunnissa 2022. Suurin osuus oli Etelä-Savossa: 35%.


EU:n tuet kaupallisen kalastajan tukena


Kuten edellisessä Uutis-rysässä uutisoitiin, on EU:n uusi Euroopan meri-, kalatalous- ja vesi¬viljely¬rahaston ohjelmakausi 2021-2027 käynnistynyt vauhdikkaasti. EMKVR:n kautta edistetään kestävää kalastusta, vesi¬viljelyä, kalan jalostusta, unionin yhteistä kalastus¬politiikkaa ja alueellisen työllisyyden ja koheesion lisäämistä. Elinkeinokalataloutta kehitetään etenkin investointi- ja kehittämishankeavustuksilla.

Kaupallisten kalastajien investoinnit ovat tyypillisesti kustannuksiltaan pieniä. Järvi-Suomessa EMKVR-investointitukia on myönnetty 14.2.2024 mennessä kaupalliseen kalastukseen 89 päätöksellä yhteensä n. 0,8 M€ (keskiarvo 8850 €/hanke). Tukea on myönnetty mm. oman saaliin käsittelyyn, moottorikelkkoihin ja mönkijöihin, rysien hankintaan sekä avustettu vihreän siirtymän energiahankkeita. Investointituki kaupallisille kalastajille on 40-60% hankkeen kokonaiskustannuksista (hylkeenkestävät rysät jopa 80%).


Omituisten EU-säädösten vuoksi osa investoinneista, esim. kalastusaluksen hankinta ei ole tukikelpoista (pl. nuorten kaupallisten kalastajien ensimmäisen aluksen hankinta, jos tiukat tukiehdot täyttyvät). Myös saaliin löytämistä helpottavat varusteita, esim. kaikuluotaimia, ei saa tukea. Luonnollisesti myös juoksevat kulut jäävät yrittäjän itsensä maksettavaksi. 

Tietoa EMKVR:stä ja esim. hakuohjeita löytyy uudistetuilta rahaston sivuilta: https://merijakalatalous.fi/

Tarkemmat tiedot rahoitetuista EMKVR-investoinneista ja kehittämishankkeista löytyy täältä: https://kaju.mmm.fi/kaju2020/#!?lang=FI&ok=3

 

Juttu alunperin julkaistu UUTISRYSÄ | Kalatalousyksikön tiedotuslehti 1/ 2024

Teksti: Jorma Kirjavainen

Pohjois-Savon ELY-keskus vastaa Järvi-Suomen kalatalousasioista Pohjois-Savon, Etelä-Savon, Pohjois-Karjalan, Keski-Suomen, Pirkanmaan ja Hämeen alueilla.

null Erilaiset TE-palvelut ja etuudet TE24-uudistuksen siirtymävaiheessa Varsinais-Suomessa

Erilaiset TE-palvelut ja etuudet TE24-uudistuksen siirtymävaiheessa Varsinais-Suomessa

Julkisten työvoimapalveluiden järjestämisvastuu siirtyy valtiolta kuntien muodostamille työllisyysalueille 1.1.2025. Varsinais-Suomessa toimii vuoden 2025 alusta lähtien kaksi työllisyysaluetta: Turun ja Salon työllisyysalueet.

Vuoden 2024 aikana on Varsinais-Suomessa jouduttu rajoittamaan palvelujen ja etuuksien tarjontaa riittämättömien määrärahojen vuoksi. Vuonna 2025 palvelut ja etuudet rahoitetaan kuntien yleiskatteellisista valtionosuuksista, joita myös koskevat säästötoimet. Siirtymävaiheessa palvelut ja etuudet pyritään pitämään niin laajasti asiakkaiden käytettävissä kuin se määrärahojen puitteissa on mahdollista. Seuraavassa on käyty läpi palvelujen ja etuuksien tilannetta TE2024-uudistuksen siirtymävaiheessa.

Työvoimakoulutukset, kotoutumiskoulutukset ja erilaiset valmennukset

Turun ja Salon työllisyysalueet järjestävät vuonna 2025 samoja TE-palveluja, joita tällä hetkellä järjestää Varsinais-Suomen TE-toimisto sekä Turun ja Salon alueiden kuntakokeilut. 

Tietoa tarjolla olevasta koulutus- ja palvelutarjonnasta löytyy omalta asiakaspalveluvirkailijalta ja Työmarkkinatorilta. Työmarkkinatorilla on myös siirtymävaiheessa joulukuu 2024 – tammikuu 2025 haussa erilaisia työvoimakoulutuksia. Myös kotoutumiskoulutuksia järjestetään vuonna 2025 kuluvan vuoden tapaan. Hakeutuminen kotoutumiskoulutuksiin tapahtuu oman asiakaspalveluvirkailijan ohjaamana.

Ensimmäiset työnhaku- ja uravalmennusryhmät vuonna 2025 järjestetään tammi-helmikuussa. Vuonna 2025 sekä Salon että Turun työllisyysalueiden asiakkaille järjestetään omat valmennusryhmät. 

Työhönvalmennus jatkuu molempien työllisyysalueiden palveluna vuonna 2025 ja lisäksi omakielinen työhönvalmennus ukrainalaisille on käytössä Turun työllisyysalueella. Työhönvalmennusten asiakaspalvelu käynnistyy molemmilla työllisyysalueilla omilla aikatauluillaan, todennäköisesti tammi-helmikuussa 2025. Työllisyysalueet tiedottavat asiasta lisää vuoden 2025 alkupuolella.

Starttiraha ja palkkatuki jatkossa

Varsinais-Suomessa on heinäkuusta alkaen jouduttu rajoittamaan sekä palkkatuen ja starttirahan myöntämistä alueen määrärahojen niukkuuden vuoksi. Määrärahatilanne on hiukan väljentynyt, koska osa palveluista ja tuista on jäänyt toteutumatta suunnitellusti. Väljentyneen määrärahatilanteen vuoksi starttiraha ja palkkatukipäätöksiä voidaan tästä eteenpäin tehdä lähes normaalisti (poikkeus 100 %:n palkkatuki).

Starttiraha on lakissääteisten ehtojen täyttyessä mahdollinen sekä työttömille että ei-työttömille tuen hakijoille.

Palkkatuki voidaan jatkossa myöntää Julkisessa työvoima- ja yrityspalvelulaissa määritellyn suuruisena ammatillisen osaamisen parantamisen ja alentuneen työkyvyn kompensoimiseen. Näitä tukia voivat saada niin yritykset, yhdistyksetkin kuin muutkin yhteisöt tuen myöntämisen edellytysten täyttyessä. Osaamisen kohentamiseen suunnattua tukea voi saada 50 % palkkakustannuksista ja tukiaika on joko 5 tai 10 kuukautta riippuen työllistettävän työttömyyden kestosta. Poikkeuksena oppisopimus, jonka perusteella tukea myönnettäessä palkkatuen määrä on 50 % ja kesto maksimissaan oppisopimuksen mittainen. Alentuneen työkyvyn perusteella ensimmäinen tuki jakso on 10 kk ja tuki 70 % palkasta ja tukeen voidaan myöntää jatkoa max. 6 kk kerralla. Pitkään työttömänä olleen 60 vuotta täyttäneen palkkaamiseen tuki voidaan myöntää enintään 6 kk kerrallaan.

100 %:n palkkatukea ei TE24-uudistuksen siirtymävaiheessa myönnetä määrärahojen vähäisyyden vuoksi. 100 %:n palkkatuki tarkoittaa yhdistyksille, säätiöille tai uskonnollisille yhdyskunnille myönnettävää tukea, jos em. 3. sektorin työnantaja työllistää vähintään 24 kk työttömänä 28 kk aikana olleen henkilön 65 %:n työajalla. Tällä ratkaisulla halutaan varmistaa määrärahojen riittävyys siirtymävaiheessa ja mahdollisuus palkkatuen myöntämiseen tukiprosenteilla, jotka ovat käytettävissä kaikilla työnantajasektoreilla.

Turun työllisyysalue alkaa käsitellä 100 %:n palkkatukihakemuksia vuonna 2025 siten, että tukea on mahdollista saada aikaisintaan 17.2.2025 alkavaan työsuhteeseen, jos kunta arvioi tuen myöntämisen perustelluksi. Salon työllisyysalue tiedottaa 100 %:n tuen myöntämiskäytännöistään myöhemmin.

Palkkatuen erityiskohderyhmillä on subjektiivinen oikeus tukeen myöntämisehtojen täyttyessä ja tuen myöntäminen erityisryhmille jatkuu normaalisti. Näitä ovat palkkatuki velvoitetyöllistämiseen (oikeus kertynyt 1.9.2024 mennessä) ja 55 vuotta täyttäneiden työllistämistuki.