Regional information

Nyheter 2022

Asiakkaat antoivat erinomaiset arviot ympäristöasioiden puhelinasiakaspalvelusta

Valtakunnallinen ympäristöasioiden asiakaspalvelu sai erinomaiset asiakasarviot tammi-helmikuussa 2024 puhelinasiakkaille toteutetussa kyselyssä. Asiakaspalvelun onnistumisen keskiarvo oli peräti 9,3 asteikolla 0–10. Arvosanoista kiitettäviä (9 tai 10) oli 89 prosenttia. Asiakkaiden suositteluhalukkuutta mittaava NPS-luku (net promoter score) oli loistava 84. 

Chatin puolella asiakaspalautteen keskiarvo vuoden 2023 jälkimmäisellä puoliskolla oli myös varsin hyvä 8,6.

Kyselyyn vastasi 455 palveluun soittanutta asiakasta, eli 29 prosenttia kaikista soittajista.

Ympäristöasioiden asiakaspalvelu hoiti viime vuonna 22 000 yhteydenottoa

Vuonna 2023 yhteydenotoista 75 prosenttia tuli puhelimella ja toiseksi suosituin yhteydenottokanava oli sähköposti. Asiakkaista suurin osa on yksityishenkilöitä. Toiseksi suurin asiakasryhmä ovat toiminnanharjoittajat.

Eniten asiakaspalveluun otettiin yhteyttä avustuksiin ja niiden maksatuksiin liittyvissä kysymyksissä. Erityisesti öljylämmityksestä luopuvat kotitaloudet olivat edelleen liikkeellä. Ympäristöaiheista esille nousivat erityisesti rannan ruoppaaminen ja niittäminen, luonnonsuojelu, ympäristö- ja vesilupa-asiat sekä rauhoitetut ja uhanalaiset lajit.

Huhtikuussa chat-palvelu on auki laajennetusti klo 9–15

Ympäristöasioiden asiakaspalvelu kokeilee huhtikuun ajan chatin laajennettua aukioloa. Chat on auki arkisin klo 9–15, kun normaali aukioloaika rajoittuu iltapäiviin. Kokeilun kokemuksia hyödynnetään chat-palvelun kehittämisessä. Chat löytyy verkkosivuilta ely-keskus.fi, ymparisto.fi ja vesi.fi.

Huhtikuun ajan ympäristöasioiden puhelinpalvelu puolestaan on auki tunnin lyhyempään, eli niin ikään klo 9–15.

Ympäristöasioiden asiakaspalvelu pähkinänkuoressa

  • Neuvoo ELY-keskusten ja aluehallintovirastojen asiakkaita ympäristöön liittyvissä tehtävissä ja palveluissa puhelimessa, chatissa, sähköpostilla ja verkkolomakkeilla.
  • Opastaa asioiden vireillepanossa sekä verkkopalveluiden ja sähköisen asioinnin käytössä.
  • Antaa yleisneuvontaa ympäristöasioissa ja ohjaa asiakkaan oikealle viranomaiselle.
  • Kokoonpano: Yhdeksän asiakasneuvojaa.
  • Keskitetty valtakunnallisesti Pirkanmaan ELY-keskukseen.