Navigeringsmeny
Pressmeddelanden 2018

Ändringar av vinterunderhållsklasserna för landsvägar (landskapen i Österbotten)

I NTM-centralen i Södra Österbottens område höjs vinterunderhållsklasserna på en sträcka av ca 170 kilometer. Höjningen gäller såväl riksvägar som vägar i den lägsta vinterunderhållsklassen. Trafikverket beslöt om höjning av vinterunderhållsklasserna i hela Finland vid julen, men i praktiken syns ändringarna i vägnätet före 1.2. Utöver höjningarna av underhållsklass mitt i vinterperioden har vinterunderhållet klassats upp i regionentreprenadområdena för Alavus och Kristinestad från och med 1.10.2017.

De viktigaste avsnitten där vinterunderhållsklasserna höjs från och med 1.2 är riksväg 8 på avsnittet Edsevö–Karleby (18 km till underhållsklass Is), riksväg 13 på avsnittet Nedervetil–Vetil (35 km till underhållsklass I). Dessutom är de viktigaste avsnitten där vinterunderhållsklassen höjdes 1.10 stamväg 68 på avsnittet Lehtimäki–Etseri (26 km till underhållsklass Ib) samt regionväg 697 på avsnittet Mäyry–Soini (38 km till underhållsklass Ib). Alla avsnitt där vinterunderhållet har klassats upp syns på kartan. Den huvudsakliga grunden till att vinterunderhållsklassen höjs är trafikmängden. Det har även framkommit andra behov av att höja vinterunderhållsklassen, men den tillgängliga finansieringen möjliggör inte en uppklassning. En höjning med en vinterunderhållsklass i hela vägnätet på NTM-centralens område skulle grovt uppskattat kosta ca 3,5 milj. euro per år. Detta skulle dock sannolikt inte heller tillfredsställa alla väganvändare, framförallt i de lägre underhållsklasserna.

Grunden för vinterunderhållet är att säkerställa trafiksäkerheten och trafikens smidighet. Utöver snöröjningen hålls vintervägarna i skick bl.a. genom att salta eller sanda vägarna och jämna ut vägens yta. I praktiken är det inte ekonomiskt möjligt att utföra åtgärderna samtidigt i hela vägnätet. Det är inte ekonomiskt möjligt att reservera stora mängder utrustning för att dejourera exempelvis i händelse av snöfall. Livligt trafikerade vägar sköts snabbare och även kraven på vinterunderhållets kvalitet är strängare på dessa. På grund av detta har landsvägarna delats in i fem olika underhållsklasser (Is, I, Ib, II, III).  På vägar i exempelvis underhållsklass III är det största tillåtna djupet av lössnö vid snöfall 10 cm och tiden för att utföra åtgärden är 6 timmar. På vägar i klass ls får det däremot finnas högst 4cm lössnö vid snöfall och den bör vara bortplogad inom 2,5 timmar. Dessutom är åtgärdstiden för halkbekämpning 8 timmar på vägar i underhållsklass III. Därför är det förståeligt att de som rör sig på vägar med lägre underhållsklass tycker att vägen inte sköts, trots att den sköts enligt kvalitetskraven. Bättre kvalitet på vinterunderhållet på vägar med lägre underhållsklass fordrar mera pengar.

NTM-centralen i Södra Österbottens område är indelat i nio entreprenadområden för underhållet. I varje entreprenadområde sköts landsvägarna av en privat entreprenör, som på basis av anbud väljs till vart och ett område. Samma entreprenör sköter vanligen landsvägsunderhållet i ungefär fem år i taget, efter vilket entreprenaden konkurrensutsätts på nytt. Entreprenaden övervakas av regionansvariga, som i praktiken utgör 4,5 personer i Österbotten, Södra Österbotten och Mellersta Österbotten. Områdena som ska övervakas är vidsträckta och det är en utmaning att veta hur den aktuella situationen ser ut på vägarna. I övervakningen används också i viss mån en utomstående kvalitetsövervakningskonsult och datasystem till hjälp. Entreprenören är också skyldig att kontrollera tillståndet på vägen, även i fråga om väglag. Huvudentreprenören ansvarar för att nödvändiga åtgärder vidtas vid rätt tidpunkt på vägarna.

Förr var vinterförhållandena jämnare. Klimatet har blivit mera varierande och för vinterunderhållet är det mycket utmanande med ständiga temperaturförändringar mellan köld och töföre. För att vägens yta ska vara i nöjaktigt trafikerbart skick även under dessa förhållanden, krävs att entreprenören noggrant följer upp väglaget och väderleksprognoserna för att i god tid vara beredd på att vidta de åtgärder som krävs för förändringarna i väglaget. Dessutom syns små lokala väderleksförhållanden nödvändigtvis inte via vägväderstationerna eller i väderleksprognoserna. Vintern är dock en annorlunda årstid än sommaren och det kan även vid vanligt vinterväder förekomma halka på vägarna, vilket väganvändarna bör ta hänsyn till.

Länkar:

Vinterunderhållsklasser

Entreprenadområden

Ändringar av vinterunderhållsklasserna för landsvägar, på kartan  (pdf 712kt)

 

Mer information:

Elina Granqvist
Väghållningsplanerare
NTM-centralen i Södra Österbotten
Tfn 0295 027 970


Regional information