- Aktuellt
- Kungörelser och anmälningar
- Allmän anmälan om flyttning av fordon som lämnats på landsväg
- Planering av statens trafikleder - kungörelser
- De kungörelser, offentliga delgivningar och beslut inom ansvarsområdet för miljö och naturresurser som är riksomfattande eller omfattar flera regioner
- Jobba hos oss
- RSS-feed
- Evenemang och utbildningar
- Anbudsförfrågningar och projektutlysningar
- Pressmeddelanden
- Tiedotteet 2021
- Pressmeddelanden 2020
- Pressmeddelanden 2019
- Pressmeddelanden 2018
- Pressmeddelanden 2017
- Pressmeddelanden 2016
- Pressmeddelanden 2015
- Pressmeddelanden 2014
- Pressmeddelanden 2013
- Pressmeddelanden arkiv
- Beställ meddelanden
- Aktuellt
- Nyheter 2024
- Nyheter 2023
- Nyheter 2022
- Nyheter 2021
- Nyheter 2020
- Nyheter 2019
- Nyheter 2018
- Nyheter 2017
- Nyheter 2016
- Nyheter 2015
- Nyheter 2014
- Nyheter 2013
- Nyhetsbrev
- Kommunikation
Palokan koululla mahdollisuus tutustua moottoritiehankkeen tiesuunnitelmaan ilman Lintukankaan tunnelia (Keski-Suomi)
Kirri-Tikkakoski moottoritiehankkeen suunnitelmaluonnoksia esitellään yleisölle, asianosaisille ja muille asiasta kiinnostuneille (maantieasetus 3 §) Palokan yhtenäiskoulun ruokasalissa, osoitteessa Koivutie 5, keskiviikkona 25.10.2017 klo 17.30 – 19.00. Tiesuunnitelman muutos Kirrissä sisältää Lintukankaan tunnelin korvaamisen avoleikkauksella. Muilta osin jo hyväksytty suunnitelma pysyy ennallaan.
Alueella liikkujalle merkittävimmät vaikutukset ovat maiseman muutos ja avoleikkauksen estevaikutus. Vaikka avoleikkaus ei laajenna tiealuetta, poistaa tunnelin päällä olevan "kannen – maasillan" pois jääminen moottoritien ylikulkumahdollisuuden. Muutossuunnittelussa selvitetään kuitenkin kevyen liikenteen alikulkukäytävän toteutusmahdollisuutta avoleikkauksen pohjoispuolelle.
Muutos aiheuttaa pieniä parannuksia moottoritien, Kirrin eritasoliittymän pohjoisten ja Lintukankaan eritasoliittymän eteläisten ramppien geometriaan sekä moottoritien poikkileikkaukseen ja massatalouteen.
Avoleikkaus on valtatien liikenneympäristön kannalta yhtenäinen ja turvallinen sekä yllätyksetön ratkaisu. Liikennehäiriöt ovat avoleikkauksessa vähäisemmät tunnelivaihtoehtoon verrattuna. Myöskään yllä- ja kunnossapitotoimenpiteet eivät aiheuta normaalista poikkeavia liikennejärjestelyjä. Tieliikenteen häiriöiden vähentyessä matka-ajan ennustettavuus ja ajoajat lyhenevät, jolloin mm. rahtitoimitukset hieman nopeutuvat ja ovat varmimmin perillä.
Tiesuunnitelman muutoksella on vähäinen vaikutus tieliikenteestä aiheutuviin melualueisiin. Melun lisäys kohdentuu alueiseen, jolla ei ole asutusta, eikä virkistyskäyttöä. Tehdyn luontoselvityksen perusteella tiesuunnitelman muutokselle ei ole estettä.
Avoleikkausratkaisu tekee hankkeesta kustannustehokkaamman ja riskittömämmän sekä vähentää yllä- ja kunnossapidon kustannuksia ja parantaa kunnossapidon laatua.
Lisätietoja:
Projektipäällikkö Kari Komi, Keski-Suomen ELY-keskus, p. 029 502 4691
Projektipäällikkö Pekka Karhinen, Destia Oy, p. 040 557 6170.
- Publiceringsdatum
- 2017-10-17