Navigeringsmeny
Pressmeddelanden 2013

Pressmeddelanden 2013

Pressmeddelanden 2013

Hastighetsbegränsningen på Vichtisvägen sänks permanent (ELY-centralen i Nyland)

Vichtisvägens (landsväg 120) hastighetsbegränsning sänks på avsnittet mellan Sockenbacka i Helsingfors och Ring III. Den nya hastighetsbegränsningen är 60 km/h. Sänkningen av hastighetsbegränsningen förbättrar trafiksäkerheten på den olycksdrabbade Vichtisvägen och gör att busstrafiken kan ansluta sig smidigare till trafiken från hållplatserna tack vare att förkörsrätten ändras.

Från och med den första juli är hastighetsbegränsningen på Vichtisvägen mellan Gjuterigrändens tillfart i Sockenbacka och Ring III 60 km/h. Målet med den sänkta hastighetsbegränsningen är att förbättra trafiksäkerheten, eftersom statistiken visar att Vichtisvägen har det största antalet olyckor bland de stora lederna i huvudstadsregionen.

– Sänkningen av hastighetsbegränsningen utjämnar hastighetsskillnaderna och gör att trafikflödet på Vichtisvägen blir jämnare. På det hela taget kommer ändringen att öka trafiksäkerheten och minska störningarna, genom vilket vi kan minska stockningarna på leden. Sänkningen av hastigheterna minskar även buller- och miljöstörningarna, säger Marko Kelkka, trafiksäkerhetsansvarig vid Nylands NTM-central.

Förkörsrätten ändras

Sänkningen av hastighetsbegränsningarna ger förkörsrätt till de bussar som ansluter sig till trafiken, vilket underlättar bussarnas åtkomst från hållplatserna tillbaka till körfälten.

– Bussarnas förkörsrätt gör att det blir smidigare för dessa att ansluta sig till trafikflödet och påskyndar på detta sätt färden för dem som använder kollektivtrafik. Bussbolagen har mottagit ändringen på ett positivt sätt. Personbilsförare som vant sig vid förkörsrätten måste givetvis vara aktsamma, påpekar Kelkka.

Beslutet om att sänka hastighetsbegränsningen togs efter en noggrann utredning.

– Vid utredningen beaktade vi olika perspektiv på ett så mångsidigt sätt som möjligt. Enligt olycksstatistiken är Vichtisvägen den farligaste av alla radierande vägar i huvudstadsregionen. I detta fall fanns det klara grunder för att sänka hastighetsbegränsningen, konstaterar Kelkka.

Karta (pdf 150 kt)

Ytterligare information:

  • trafiksäkerhetsansvarig Marko Kelkka, ELY-central i Nyland, 0295 021 291, marko.kelkka(at)ely-keskus.fi

 


Regional information