Regional information

Nyheter 2022

Tapahtuma-apuri: helppo tie tarvittavien lupien hankkimiseen

Maantiehen liittyvissä tapahtumissa tulee olla tietoinen luvista, joita tapahtuma tarvitsee. Tapahtuman luvat ovat kokonaan tapahtuman järjestäjän vastuulla. Lupa-asioissa on tärkeää olla ajoissa liikkeellä, sillä hakemuksen käsittely saattaa viedä aikaa. Tarvittavat luvat muuttuvat esimerkiksi tapahtuman luonteen mukaan.


Kuva ELY-keskus

Tapahtumien järjestämisessä on usein paljon työtä ja esimerkiksi yleisötapahtumien, myyntitoiminnan tai tilapäisten liikennemerkkijärjestelyjen järjestäminen voi vaatia erilaisia lupia ja viranomaishyväksyntöjä. Mutta mistä tietää, mitä lupia tarvitaan ja miten niitä haetaan?

Tässä avuksi tulee ELY-keskuksen Tapahtuma-apuri. Se on verkossa toimiva työkalu, joka auttaa tapahtumien järjestäjiä selvittämään, mitä lupia he tarvitsevat liikennejärjestelyjä varten ja miten lupahakemukset tehdään. Helppokäyttöinen työkalu tarjoaa selkeän polun tarvittavien lupien hankkimiseen, oli kyseessä sitten rallit, messut tai mansikoiden myynti tien varrella.

Kuinka tapahtuma-apuri toimii?

Tapahtuma-apuri opastaa käyttäjäänsä vaihe vaiheelta selvittämään tapahtuman liikennejärjestelyihin tarvittavat luvat. Käyttäjä aloittaa valitsemalla tapahtuman tyypin aloitusvalikosta. Tämän jälkeen apuri esittää jatkokysymyksiä, jotka liittyvät tapahtuman luonteeseen. Kysymykset voivat koskea esimerkiksi liikennemerkkejä tai teiden sulkutarvetta.

Vastaamalla kysymyksiin tapahtuman järjestäjä saa yksilöllistä ohjeistusta lupahakemusten tekemiseen. Tapahtuma-apuri tarjoaa tietoa tarvittavista luvista ja viranomaismääräyksistä sekä opastaa, miten lupahakemukset tulee täyttää ja mihin ne tulee toimittaa. Huomaathan, että Tapahtuma-apuri opastaa vain ELY-keskuksen vastuulla olevien liikennejärjestelylupien kanssa.

https://www.ely-keskus.fi/tapahtuma-apuri

Lisätietoja

Liikenteen asiakaspalvelu

  • Palauteväylä (etsi tietoa, jätä palaute tai kehitysehdotus, kysy neuvoa)
  • Neuvonta 0295 020 600, ma–pe klo 9–15 (pvm/mpm)
  • Chat-palvelussa asiakasneuvoja paikalla ma-pe klo 9–15 (muuna aikana virtuaalineuvoja)