Navigeringsmeny
KAS Suunnittelun ja seurannan asiakirjat TLK Liikennejärjestelmätyö

Liikennejärjestelmätyö

Kuvituskuva pyöräilijöistä jalankulku- ja pyöräilyväylällä. Maantie kulkee vieressä.

Yhteistyötä ja pitkän aikavälin suunnittelua

Kaakkois-Suomen ELY-keskus tekee liikennejärjestelmän kehittämiseen liittyvää yhteistyötä toimialueensa maakuntaliittojen ja kuntien kanssa liittyen maankäytön suunnitteluun sekä liikennejärjestelmäsuunnittelun eri tasoihin. Valtakunnallinen, vuonna 2021 valmistunut liikennejärjestelmäsuunnitelma (Liikenne12) ohjaa alueellista liikennejärjestelmätyötä. Tällä hetkellä meneillään on Liikenne 12 -suunnitelman päivitystyö, joka valmistuu keväällä 2025. (L12-suunnitelman päivitys Valtioneuvoston verkkosivuilla)

Liikennejärjestelmäsuunnittelu (LJS) on pitkän aikavälin strategista suunnittelua. Siinä käsitellään liikenteen ja maankäytön vuorovaikutusta sekä suunnitellaan maankäytön synnyttämää liikennetarvetta, eri kulkumuotoja ja niiden työnjakoa, liikenneverkkoja ja niihin kohdentuvia investointihankkeita ja -tarpeita sekä liikennejärjestelmän vaikutuksia ja rahoitusta. Kaakkois-Suomen erityispiirteenä työtä tehdään myös kansainvälisen liikenteen ja vientikuljetusten edellytysten turvaamiseksi terminaaleihin ja satamiin. LJS kytkeytyy kiinteästi maakuntakaavoihin ja kuntien maankäytön suunnitteluun. Näin ollen sen on tuettava alueen kehittämistä, elinkeinoelämän toimintaedellytyksiä sekä ihmisten arkiliikkumista.

Seudullista ja kuntatason työtä strategioihin pohjautuen

Liikennejärjestelmätyöhön liittyvät kiinteästi joukkoliikenteen suunnittelu, liikenneturvallisuustyö ja liikkumisen ohjauksen tukeminen. Liikenneturvallisuustyön painopiste on arkiliikkumisessa, ja se kohdentuu etenkin kuntatasolle. Kymenlaakson LJS-työn mallissa ovat mukana Kouvolan ja Kotkan seutukuntatyöt. Seutukuntatyössä keskitytään seudulliseen LJS-työhön liittämällä tiiviimmin liikenneturvallisuus, joukkoliikenne ja maankäyttö seutukunnan alueen suunnitteluun sekä kuntien hallintokuntien päivittäiseen työhön. Vastaavaa kuntatason yhteistyötä toteutetaan Etelä-Karjalan maakunnallisessa LJS-työssä ja sen kokouksissa.

Kaakkois-Suomen ELY-keskuksen toiminta-alueen molemmissa maakunnissa (Kymenlaakso ja Etelä-Karjala) liikennejärjestelmätyö on jatkuvaa. Tästä syystä kaikki liikennemuodot kattava liikennejärjestelmätyö ja valtakunnalliset liikenteen strategiat ja tavoitteet on mahdollista jalkauttaa strategioiden päivittyessä. 

Alueellisesti liikennejärjestelmätyötä ohjaa aktiivisesti päivittyvä Kaakkois-Suomen ELY-keskuksen alueen liikennestrategia. Vuonna 2014 valmistuneen strategian uusin päivitys hyväksyttiin maaliskuussa 2024 maakuntahallitusten kokouksissa. Kymenlaakson liikennestrategian päivitys on valmistunut keväällä 2024 ja myös Etelä-Karjalan vastaava strategia on päivityksessä. Päivitetyt ajantasaiset liikennestrategiat ja niiden prosessit mahdollistavat ELY-keskuksen sekä maakuntien lyhyen aikavälin toimenpiteiden toteutusohjelmien sisällön määrittämisen. Lisäksi huomioidaan meneillään oleva toimintaympäristön muutos sekä alueen liikennejärjestelmän pitkäjänteisen kehittämisen strategiset painotukset.

Kaakkois-Suomen toimintaympäristö muuttunut

Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan on vaikuttanut voimakkaasti Kaakkois-Suomen liikennejärjestelmään sen toimintaympäristön muutosten kautta, sillä kansainvälisellä liikenteellä on aiemmin ollut suuri merkitys alueen liikennejärjestelmässä. Rajan ylittävä liikenne koostui henkilöliikenteestä, kauppaan liittyvästä tavaraliikenteestä sekä transitoliikenteestä. Jo koronapandemia vaikutti merkittävästi rajan ylittävän henkilöliikenteen määrään. Myös Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan ja sitä seuranneet erilaiset pakotteet sekä rajoitteet ovat vähentäneet huomattavasti rajan ylittävän liikenteen määrää transitoliikenteen ja metsäteollisuuden puutavaraliikenteen katkettua. 

Metsäteollisuuden aiemmin noin 10 miljoonan m3:n rajan ylittäneet puutavaravirrat ovat osin korvautuneet uusille reiteille. Raideliikenne on koronapandemian jäljiltä elpymässä niin henkilö- kuin tavaraliikenteenkin osalta. Tavaraliikenteessä rajan ylittävän liikenteen lähes lakattua kotimaan sisäinen puutavaraliikenteen kasvu on lisännyt merkittävästi raideliikennettä Kaakkois-Suomessa aiheuttaen kapasiteettiongelmia osalla rataverkkoa. Kansainvälisen liikenteen kehittämissuunnat ja tulevaisuus ovat yhä epävarmoja. 

Kaakkois-Suomen liikennejärjestelmästrategian päivityksessä ja ELY-keskuksen strategiatyössä tarkasteltiin toimintaympäristön äkillisen muutoksen vaikutuksia liikennejärjestelmään sekä aluekehityksen eri elementteihin parhaan mahdollisen tilannekuvan saavuttamiseksi. Lisäksi huomioitiin päivittyvän L12-suunnitelman painotuksia.

Odotuksia investointiohjelmaan

Vuosille 2021–2032 ulottuvaan valtakunnalliseen liikennejärjestelmäsuunnitelmaan liittyvä vuosittain päivittyvä väyläverkkojen investointiohjelman tuorein päivitys valmistui maaliskuussa 2024 (vayla.fi). Seuraamme mielenkiinnolla alueemme liikennejärjestelmään kohdentuvia toimenpiteitä, ja edistämme suunnitelman tavoitteita yhteistyössä alueen maakuntien, kuntien sekä muiden sidosryhmien kanssa.

Investointiohjelmassa Kaakkois-Suomeen kohdentuu merkittäviä odotuksia liikenneverkkojen kehittämishankkeiksi. Alueellamme tehtävällä jatkuvalla liikennejärjestelmätyöllä voimme edelleen edistää liikennejärjestelmän tilaa sekä tuottaa ajantasaista tietoa tänä vuonna käynnistyvään seuraavaan valtakunnalliseen liikennejärjestelmäsuunnitelmaan ja päivittyviin investointiohjelmiin.

Uppdaterad: 20.05.2024