Navigointivalikko
KAS TLK Alueelliset investoinnit ja maanteiden suunnittelu

Alueelliset investoinnit ja maanteiden suunnittelu

Kuvituskuva. Kaivuri tasoittaa hiekkapohjaa.

Investointiohjelma määrittää suuret liikennehankkeet 

Vuonna 2021 hyväksyttiin ensimmäinen valtakunnallinen Liikenne 12 -suunnitelma, jonka tarkoituksena on lisätä liikennepolitiikan pitkäjänteisyyttä. Suunnitelman seuraava päivitys valmistuu tämän vuoden lopussa. Liikenne 12 -suunnitelma on strategisen tason suunnitelma, jota konkretisoidaan ja toimeenpannaan väyläverkon investointiohjelmalla. Tämä investointiohjelma laaditaan kahdeksaksi vuodeksi kerrallaan. Uusin valtion väyläverkon investointiohjelma kattaa vuodet 2025–2032, ja siinä esitetään lähivuosien tärkeimmät valtion liikennehankkeet. Investointiohjelmaa hyödynnetään muun muassa valtion talousarvioesitysten valmistelussa. Eduskunta päättää lopulta investointiohjelman kehittämishankkeiden toteuttamisesta. Pienemmistä parantamishankkeista päättävät Väylävirasto ja ELY-keskukset. 

Kaakkois-Suomen ELY-keskuksen alueelta investointiohjelmaan sisältyvä pääväylien iso ja tärkein kehittämishanke on valtatie 15 Rantahaka-Kouvola 1. vaihe. Lisäksi Kaakkois-Suomesta on mukana pääväylien liikenneturvallisuuden ja palvelutason parantamishankkeena valtatie 15 Kotkan sisääntulotie (Hyväntuulentie). 

Investointiohjelmassa perusväylänpidon parantamisrahoitusta kohdistetaan: 

  • välttämättömiin alueellisiin elinkeinoelämän kohteisiin,  
  • liikenneturvallisuutta parantaviin kohteisiin, kuten pieniin tie- ja liittymäjärjestelyihin, 
  • kävelyä ja pyöräilyä edistäviin kohteisiin valtion väyläverkolla, 
  • ratoihin ja maantieverkkoihin liittyvään liityntäpysäköintiin valtion väyläverkolla. 

Näitä erikseen nimettyjä maantieverkon parantamishankkeita ovat tällä hetkellä Kaakkois-Suomessa:   

  • Vt 6 parantaminen välillä Tykkimäki-Utti, Kouvola (3,2 M€) 
  • Vt 15 Lautaron liittymän porrastaminen, Kouvola (1,7 M€) 
  • Vt 26 kevyen liikenteen väylä välille Husula-Myllykylä, Hamina (3,9 M€).  

Edellä mainittujen hankkeiden kustannusarvio on yhteensä 8,8 M€. Vt 6 Tykkimäki-Utti-välin hankkeen 1. vaiheen toimenpiteille on myönnetty 1,0 M€:n rahoitus eduskunnan jakovarahankkeiden rahoituksen turvin, ja rakentaminen pyritään saamaan käyntiin ensi vuonna. Vt 15 Lautaron liittymän porrastamiselle eikä vt 26 kevyen liikenteen väylän rakentamiseen ole toistaiseksi rahoitusta eikä kummankaan hankkeen tiesuunnitelma ole vielä lainvoimainen. Investointiohjelmaan nimetty hanke tarkoittaa kuitenkin sitä, että hanketta edistetään pitkäjänteisesti, ja se pyritään toteuttamaan heti, kun rahoitus sen mahdollistaa. Edellä mainittujen hankkeiden lisäksi ELY-keskus voi toteuttaa pieniä, nimeämättömiä hankkeita oman harkintansa ja käytettävissä olevan rahoituksen perusteella. 

Investointiohjelmassa 2025–2032 on mukana myös seudullisten pyörätieverkkojen ja merkittävien pyörämatkailureittien kehittäminen -teeman alle kuuluvana kohteena matkailua palveleva pyörätie mt 14871 Kaljaniementie Ruokolahdella. Kohteen kustannusarvio ja toteutusaikataulu tarkentuvat myöhemmin. 

Tiesuunnitelmien tilanne 

Kaakkois-Suomessa isojen tiehankkeiden toteutusvalmius on pisimmällä valtatiellä 15 Kotkan ja Kouvolan välillä. Vt 15 osuuden Rantahaka – Kouvola ensimmäisen vaiheen tiesuunnitelman hallinnollinen hyväksymispäätös saatiin viimein keväällä. Hankkeen toteuttamisajankohta ja rahoitus ovat enää kiinni ainoastaan poliittisesta rahoituspäätöksestä. Vastoin ELY-keskuksen odotuksia hanke on investointiohjelmassa 2025–2032 prioriteetilla 2, mikä ei kuitenkaan estä eduskunnan rahoituspäätöstä. 

Myös valtatie 15 Kotkan sisääntulotiestä (Hyväntuulentie) on valmis sekä hallinnollisesti hyväksytty tiesuunnitelma eli hanke voitaisiin toteuttaa nopeastikin, mikäli sille saataisiin rahoitus. Hankkeen kustannusarvio on noin 8,2 M€ ja se on myös yhteiskuntataloudellisesti erittäin kannattava (H/K-suhde on 3,1). Kyseessä oleva hanke on investointiohjelmassa prioriteetilla 1. 

Valtatiellä 6 Kouvolan kohdan tiesuunnitelma Keltin ja Tanttarin välillä valmistuu tänä vuonna, ja sille saataneen hyväksymispäätös loppuvuodesta. Tämä on erittäin tärkeä hanke, koska kyseisellä tiejaksolla on useita huonokuntoisia siltoja. Suunnitelma vaikuttaa merkittävästi myös Kouvolan kaupungin maankäytön ja sisäisten katuyhteyksien kehittämiseen. Hanke jäi kuitenkin toistaiseksi pois uusimmasta investointiohjelmasta suunnitelman keskeneräisyyden takia. 

Muita alueen kannalta merkittäviä päätiekohteiden suunnitelmia ovat valtatiellä 6 Tykkimäen ja Häkämäen välinen tiesuunnitelma sisältäen Kullasvaaran eritasoliittymän Kouvolassa, valtatie 13 parantaminen ns. Uskin mutkien kohdalla Lemillä sekä valtatiellä 26 tehtävä kiireellisimpien kohtien tiesuunnitelma Haminan ja Luumäen välillä. 

Investointihankkeet vähissä 

Koska ELY-keskuksella ei ole tänä vuonna käytettävissään lainkaan investointirahoitusta, pystytään eduskunnan myöntämän jakovarahankkeiden rahoituksen turvin rakentamaan ainoastaan seuraavat hankkeet:  

  • Mt 380 suojatiejärjestelyt Lemillä (0,2 M€) 
  • Mt 14822 Pajarilantien parantaminen soratienä Lappeenrannassa (0,15 M€). 

Edellä mainittujen hankkeiden lisäksi Väyläviraston T&K-rahoituksella käynnistetään Lappeenrannassa mt 14748 (Ylijärventie) parantaminen soratienä. Noin 1,4 km:n mittaisella koerakenneosuudella tierakenteen materiaaleina hyödynnetään alueen kiviteollisuuden luonnonmukaisia sivukivivarantoja.  

ELY-keskuksen ohella Väylävirasto toteuttaa tieverkon kehittämishankkeita ja erillisiä valtakunnallisia teemahankkeita. Nämä ovat eduskunnan päättämiä ja valtion talousarviossa erikseen nimettyjä. Kaakkois-Suomessa on tällä hetkellä käynnissä Väyläviraston toimesta valtatien 6 parantaminen Korian kohdalla (Hevossuo – Nappa), minkä kustannusennuste on 15,5 M€, ja sen on tarkoitus valmistua ensi vuonna.

Päivitetty: 20.05.2024