- Liikenne
- ELY-keskusten liikenteen tehtävät
- Julkinen henkilöliikenne
- Joukkoliikenteen hankinnat
- Markkinaehtoinen liikenne
- Palvelutaso
- Pysäkkiasiat
- Tiedotteet
- Tilastot ja raportit
- Valtionavustukset
- Yksinoikeudet
- Kunnossapito
- Kävely ja pyöräily
- Jalankulku- ja pyöräilyväylien kunnossapito
- Jalankulun ja pyöräilyn olosuhteiden parantaminen
- Kävelyn ja pyöräilyn edistäminen arjessa ja matkailussa
- Liikennejärjestelmätyö
- Liikenneturvallisuus
- Liikenteen asiakaspalvelu
- Luvat ja lausunnot
- Erikoiskuljetukset
- Ajankohtaista
- Erikoiskuljetusapuri
- Erikoiskuljetusluvan tarve
- Hakemusten käsittely
- Kuormaus ja merkintä
- Liikenteenohjaus
- Lupamaksut ja lupien voimassaoloajat
- Tilastot, julkaisut ja linkkejä
- Etuajo-oikeudet lautoille
- Kaapelit, johdot ja putket tiealueella
- Sijoituslupa, sähkö, tele, kaukolämpö ja maakaasu
- Ilmoitusmenettely, sähkö ja tele
- Suunnittelijan työkalupakki
- Lupa-apuri
- Kelirikkoajan poikkeuslupa maanteille
- Lausunto naapurin kuulemisesta
- Liikenteenohjaussuunnitelmat
- Liittymät
- Luvan hakeminen talvirallikilpailun yhteydessä talvirallirenkailla ajettaville siirtymäosuuksille
- Maantien suoja-alueelle rakentaminen
- Myyntitoiminta maantien varrella
- Opasteet ja mainokset
- Palvelukohdeopasteet ja mustapohjainen osoiteviitta
- Mainonta ja ilmoittelu maantien varrella
- Tilaisuuksien tilapäiset ilmoitukset maantien varrella
- Vaalimainonta maantien varrella
- Muita opastusmerkkejä
- Opasteapuri
- Tapahtuman liikennejärjestelyt
- Tien tilapäinen sulkeminen
- Työlupa tiealueella työskentelyyn
- Vesihuoltojohdot
- Maantielle jätetyn ajoneuvon siirtäminen
- Saaristoliikenne
- Teiden suunnittelu ja rakentaminen
- Tieperinnetoiminta
- Museotiet
- Fagervikintie
- Huovintie
- Peräkunnantie
- Kuortti
- Magneettimäki
- Vanhalinnantie
- Tuusulanjärven rantatie
- Koiviston paikallistie
- Museosillat
- Tienpidon pitkä historia
- Auta Mobiliaa täydentämään kokoelmaa
- Yhteyshenkilöt
- Väyläviraston edeltäjät
- Usein kysyttyä
- Vahingonkorvaukset
- Yksityistieavustukset
Vahingonkorvaukset
ELY-keskukset vastaavat toimialueensa tienpidon tehtävien hoitamisesta. Mikäli tienkäyttäjälle tapahtuu maantiellä vahinko, jonka hän katsoo aiheutuneen tien puutteellisesta kunnossapidosta, voi tienkäyttäjä hakea ELY-keskukselta korvausta syntyneistä vahingoista.
- Mitä voin tehdä heti vahingon sattuessa?
- Voinko saada korvausta?
- Miten haen korvausta?
- Kuinka kauan hakemuksen käsittely kestää?
- Miten hakemuksen käsittely etenee?
Mitä voin tehdä heti vahingon sattuessa?
- merkitä muistiin tarkan vahinkoajan ja -paikan sekä vahingon aiheuttajan
- ottaa mahdollisuuksien mukaan valokuvia vahinkopaikasta, vahingon aiheuttajasta ja syntyneistä vahingoista
- soittaa Tienkäyttäjän linjalle 0200 2100 (24 h/vrk)
Tienkäyttäjän linjan kautta tieto vahinkopaikasta välittyy tien kunnossapitäjälle ja tarvittaviin korjaus- ja varoittamistoimenpiteisiin voidaan ryhtyä välittömästi.
Voinko saada korvausta?
Tienkäyttäjä voi saada korvausta vahingosta vain silloin, kun tien kunnossapito on tehty virheellisesti tai huolimattomasti tai jotain tavanomaiseen tien kunnossapitoon kuuluvia tehtäviä on kokonaan tai osittain jätetty tekemättä. Pelkkä tien huono kunto ei näin ollen vielä oikeuta korvauksen saamiseen.
Miten haen korvausta?
Korvausta haetaan ensisijaisesti sähköistä asiointipalvelua käyttäen. Sähköinen asiointi vaatii tunnistautumisen pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.
Korvaushakemuksen käsittely edellyttää, että vahinkoaika ja -paikka sekä vahingon aiheuttaja ja aiheutuneet vahingot on ilmoitettu mahdollisimman tarkasti. Edellä mainittujen tietojen puuttuessa tien kunnossapitäjältä ei voida pyytää lausuntoja vahinkopaikkaan kohdistuneista toimenpiteistä eikä korvaushakemusta voida käsitellä.
Mikäli et voi hakea korvausta sähköisessä asiointipalvelussa, voit lähettää täyttämäsi tulostetun hakemuslomakkeen sekä mahdolliset liitteet osoitteeseen: Lapin ELY-keskus, Kirjaamo, PL 8060, 96101 Rovaniemi.
Lisätietoja korvauksen hakemisesta saat Liikenteen asiakaspalvelusta, jonka yhteystiedot löytyvät sivun alalaidasta ota yhteyttä-laatikosta.
Kuinka kauan hakemuksen käsittely kestää?
Korvaushakemukset käsitellään saapumisjärjestyksessä. Hakemusten keskimääräinen käsittelyaika on 3-4 kuukautta. Yksittäistapauksissa käsittelyaika voi kuitenkin vaihdella.
Miten hakemuksen käsittely etenee?
Korvaushakemukset ratkaistaan tapauskohtaisesti hakemustietojen, vahinkopaikan kunnossapidosta vastaavien urakan valvojan ja urakoitsijan lausuntojen sekä muun hankitun selvityksen perusteella. Päätös tehdään kirjallisen materiaalin perusteella. Ratkaisua tehtäessä sovelletaan vahingonkorvauslain, liikennejärjestelmästä ja maanteistä annetun lain sekä tieliikennelain säännöksiä.
Alueellista tietoa
Ota yhteyttä
Liikenteen asiakaspalvelu
- Palauteväylä (etsi tietoa, jätä palaute tai kehitysehdotus, kysy neuvoa)
- Neuvonta 0295 020 600 ma–pe klo 9-15 (pvm/mpm)
- Chat-palvelussa asiakasneuvoja paikalla ma-pe klo 9-15 (muuna aikana virtuaalineuvoja)
- Somessa: Instagram | Facebook | Viestipalvelu X
Tienkäyttäjän linja 0200 2100
Ilmoitukset liikennettä vaarantavista ongelmista tiestöllä (24 h/vrk, pvm/mpm).
Päivitetty: 14.08.2024